اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۸
اختصاص 10 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی بوده است.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اختصاص 10 میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آب و خاک از مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی بوده است.

کیخسرو چنگلوایی چهارشنبه در همایش عملکرد دولت تدبیر و امید در طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که در تالار مهتاب اهواز برگزار شد اظهار کرد: 4.5 میلیارد دلار از این اعتبار برای اجرای شبکه های اصلی آبیاری و مهار آب های مرزی به وزارت نیرو اختصاص داده شده است.
وی با اشاره به اختصاص 5.5 میلیارد دلار به بخش کشاورزی افزود: از این مبلغ 1.5 میلیارد دلار به کشاورزی خوزستان، 500 میلیون دلار به سیستان و بلوچستان و 3.5 میلیون دلار به سامانه های آبیاری مرزی اختصاص می یابد.

چنگلوایی اضافه کرد: از سال 1393 تاکنون 270 هزار میلیارد ریال در حوزه آب در بخش کشاورزی اختصاص داده شده است.

وی ظرفیت سازی برای جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های کارون را از مهم ترین مزایای اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان عنوان کرد و گفت: ابعاد و ویژگی های این طرح از نظر میزان اعتبار و حجم عملیات و اثربخشی در تولید پایدار همچنین افزایش ضریب امنیت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت کشاورزان و افزایش سرانه درآمد کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.
چنگلوایی با بیان اینکه برخی استان ها از اجرای طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان گله مند هستند افزود: مجوز مرحله دوم این طرح صادر شده و همه مسئولان در استان باید برای تامین اعتبار این بخش با یکدیگر همکاری کنند.

*اجرای 67 درصد از طرح رهبری

معاون موسسه جهاد نصر نیز در این همایش گفت: تاکنون 67 درصد از طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی عملیاتی شده است.
حسن علاقه بند افزود: مساحت مرحله نخست طرح 312 هزار هکتار است که 208 هزار هکتار از آن اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: تا پیش از سال 1392 و سفر رئیس جمهوری به خوزستان 66 هزار هکتار و بعد از سفر وی 142 هزار هکتار از طرح به اجرا رفته است که این طرح را به یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم تبدیل کرده است.
علاقه بند کشت چغند قند پائیزه را یکی از مزیت های خوزستان دانست و گفت: در اراضی تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری می توان چهار میلیون و 100 هزار تن چغندرقند در خوزستان تولید کرد.
وی یکی از مشکلات این طرح را مدیریت زهاب در شبکه های اصلی عنوان کرد و افزود: علاج بخشی و لایروبی بعضی از شبکه های اصلی آبیاری به سازمان آب و برق واگذار شده است.
به گفته وی، در صورت واگذاری شبکه های آبیاری و زهکشی به مردم بسیاری از مشکلات قابل حل است.

این مقام مسئول محدودیت در سرمایه گذاری و بهره برداری از شبکه های برق را نیز از دیگر مشکلات طرح 550 هزار هکتاری برشمرد و اظهار کرد: با توجه به سیاست دولت در توسعه روش های نوین آبیاری باید این مساله حل شود.

وی همچنین مدیریت یکپارچه شبکه های آبیاری و زهکشی، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در طرح، بسترسازی مناسب برای عملیاتی کردن الگوی کشت و پیگیری تامین اعتبار مرحله دوم طرح را از موارد ضروری در ادامه طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان دانست.
طرح احیای 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت و نیز به دلیل اختصاص نیافتن منابع اعتباری طرح با کندی زیادی همراه بود.

در سال 1392 این طرح در پی سفر رئیس جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار