شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۴۲۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
شهردار موسوي و پيچ تخريب ها / مخالفت هايي كه تمامي ندارد / چالشي از روزهاي نخست / اهواز شهر مخالفت هاي بي پايان است/ علت واقعي كندي پروژه هاي بزرگ
اهواز شهر مخالفت هاي بي پايان است كه هم نشانه زنده بودن، پويايي و تكثر شهر است كه يك مزيت به شمار مي رود و هم مي تواند گره در كار انداخته و در روند توسعه لكنت ايجاد نمايد.



ابراهيم دوستي

شجاعتي كه ناديده گرفته مي شود

ميدان چهارشير براي شهروندان اهوازي تنها يك نوستالژي صرف نيست، گر چه وقتي در لابه لاي آلبوم عكس هاي هر اهوازي يا خوزستاني، ردپايي از شيرهاي اين ميدان مي توان يافت به اين معناست كه اين نقطه كانوني شهر به تاريخ شفاهي در شهر اهواز الصاق شده است و تو گويي از نمادهاي زندگي اهوازي هاست.

از اين منظر است كه هر گونه فعاليت عمراني در اين نقطه هم جدي، خطير و حساسيت برانگيز است و هم به گونه اي لحظه اي به جهت رفت و آمد متراكم خودرويي _ انساني از اين منطقه مورد قضاوت و نظارت عمومي قرار خواهد گرفت.

پس، به طور مسلم؛ اين پيش فرض ها مانع اصلي در راه شهرداران گذشته اهواز براي چاره انديشي در خصوص وضعيت ترافيكي اين ميدان بوده است و تا اينجاي كار، هر قضاوتي در خصوص سيدخلف موسوي شهردار اهواز داشته باشيم اين امتياز متعلق به اوست كه با دانستن و تسلط بر اين چالش ها، دستور آغاز عمليات اجرايي بزرگ ترين تقاطع چند سطحي جنوب كشور را در اين ميدان صادر كرد.

چالشي از روزهاي نخست

اهواز شهري فقير به لحاظ دارا بودن زيرساخت هاي حمل و نقل درون شهري است، محروميت امروز شهر ما در اين حوزه نشانه اي از عدم ريسك پذيري مديران شهري در چند دهه اخير بوده است كه اگر امروز براي رفع اين محروميت انديشه اي نشود با توجه به روند افزايشي جمعيت، بحران ترافيك به يكي از چالش هاي آينده شهر مبدل خواهد شد، توجه ويژه سيدخلف موسوي به حل اين بحران را در پروژه هاي مورد بهره برداري شده نظير زير گذر خليج فارس، پل سوم و پل جوادالايمه و در آينده نزديك در زيرگذر شريعتي و رمپ جوادالايمه و تقاطع و پل ولايت و همچنين پل اصلي ميدان چهارشير به وضوح ميتوان مشاهده كرد، حال آن كه با توجه به وضعيت ركود درآمدي در كشور و چالش نبود نقدينگي، سيد خلف قادر بود مانند گذشتگان خود وارد اين پروژه هاي ريسكي نشده و اين اعتبارات را در بخش هاي زودبازده غير چالشي هزينه نمايد اما او شايد بر سر اعتبار خود و آينده شهر، فرمولي را انتخاب كرد كه با پايان پروژه هاي آغاز شده در نهايت پيش روي تاريخ سربلند خواهد بود.

مخالفت هايي كه تمامي ندارد

اهواز شهر مخالفت هاي بي پايان است كه هم نشانه زنده بودن، پويايي و تكثر شهر است كه يك مزيت به شمار مي رود و هم مي تواند گره در كار انداخته و در روند توسعه لكنت ايجاد نمايد.

امروز كه تيرهاي زهرآگين نقد به سوي شهردار اهواز روانه شده كافي است كمي گذشته را مرور كنيم تا حافظه كوتاه مدت بر حقايق مسلم سايه نيافكند.

امروز هيچ كدام از شهروندان اهوازي در موفقيت و اثربخشي نهايي پروژه جهادي پل سوم شكي ندارند، اين در حالي است كه در زمان آغاز اين پروژه از شهردار اهواز چندين شكايت به دستگاه قضايي شد، چندين دستگاه مخالف آغاز اين پروژه بود و در همان روزها چند اظهار نظر در خصوص غير عملي بودن اين طرح منتشر شد، سيد خلف اما مصمم بود و مي دانست هر كار بزرگي هزينه هايي دارد و البته اين هزينه ها را پرداخت تا امروز مهم ترين گره ترافيكي اهواز به يكي از جلوه هاي زيباي شهر مبدل شده باشد.

شايد اين اولين بار است جايي عنوان مي شود، اما اين حق شهروندان اهوازي است كه بدانند شب پيش از كلنگ زني ميدان چهارشير، نامه پراكني برخي دستگاه ها كه خطوط تاسيساتي آن ها از زير اين ميدان عبور مي كند مبني بر مخالفت براي فعاليت عمراني در اين منطقه آغاز شد و اگر نبود شجاعت و عزم شهردار موسوي اين پروژه در همان روز اول براي هميشه متوقف مي شد.

علت واقعي كندي پروژه هاي بزرگ

سه دهه فرمانداري و مديريت در سطح عالي استان، از سيد خلف موسوي فردي اهل تعامل و كار بين بخشي و صبور تراشيده است، اين اگر حسن است يا قبح، مربوط به اين نوشتار نيست، اما نمود آن را مي توان در بروز سطحي طبيعي از حواشي آن هم از مجموعه شهرداري با قريب ده هزار نيروي انساني و شوراي بيست و يك نفره چهارم ارزيابي كرد.

مردم خسته اهواز كه حاشيه هاي شهرداري و شورا در دوره هاي گذشته آن ها را كلافه كرده بود؛ حتما به خوبي مي دانند آرامش نسبي اين روزها در مديريت شهري از ظرافت هاي كاري سيدخلف موسوي است هر چند هزينه اين مديريت، چندين بار عمل و بستري و مشكلات جسمي براي او باشد. اين ويژگي تعاملي سيد خلف، مانع حاشيه پردازي او و يا انداختن توپ تاخير پروژه ها به زمين ساير نهادها و ارگان هاست، صبور او بالاخره منجر به نتيجه مي شود حالا اين نتيجه زمان هايي را مي سوزد كه راستي! چاره ديگري وجود ندارد.

وگرنه في المثل در پروژه شريعتي ديگراني بايد پاسخگو باشند كه پيش از تملك كامل دست به طراحي آن زدند و سيد خلف قاعدتا نمي بايست ماه ها زمان و انرژي و ميلياردها تومان صرف حل معضل معارضان اين پروژه نمايد، يا آن هايي كه با علم به مشكلات اجراي اين پروژه وعده افتتاح آن را زير يك سال دادند و اين سيد خلف بود كه پاسخگوي آن وعده ها شد، يا انتقال خطوط انرژي در اين پروژه كه شش ماه از زمان پروژه را متوقف كرد و از بين برد و كمتر گلايه اي از شهردار شنيده شد، به هر حال سبك مديريتي سيد خلف موسوي، عبور از حاشيه و پرداختن به متن موضوع است كه ظاهرا اين خود يك حاشيه بزرگ پيش پاي او نهاده است، در پروژه چهارشير و ساير پروژه ها نيز اين معضلات ادامه دارد.

شهردار موسوي معتقد است تنش ها نبايد به شهروندان منتقل شود در حالي كه حلقه مفقوده توسعه در اين شهر عدم نگاه يكپارچه و همه جانبه نهادها و سنگ اندازي و مانع تراشي هايي است كه هر حركت فرابخشي بزرگ را مورد هجوم قرار مي دهد.

و باز هم ميدان چهار شير

با آغاز شدن مارتن انتخابات شورا در ماه هاي ديگر طبيعي است كه مشكلات تاريخي و مزمن شهر روي دايره باشد و مدعيان و رقبا حتي آتشين و بي رحمانه، روندها و فرآيندها را مورد نقد و بعضا تخطيه قرار دهند، اين اما امرو نيكويي است و در نهايت نفع عمومي شهر و خرد جمعي، شوراي پنجم را شكل خواهد داد.

اما نبايد از ياد برد كه رهبر معظم انقلاب در همين روزها به دولت توصيه اكيد فرمودند كه تا روز آخر كار كرده و وارد فضاي انتخاباتي نشود، همانا مخاطب كلام رهبري شوراها و شهرداري ها نيز مي باشند، اين نهيب را به گوش جان بايد شنيد.

هم شهرداري بايد به كار پرداخته و بي توجه به جوسازي ها از تلاش خود براي عمران نكاهد و هم اعضاي فعلي شورا نبايد از خاطر ببرند فعاليت چهار ساله آن ها مورد ارزيابي و رصد عمومي است و تناقضات رفتاري و گفتاري به خصوص در سال و ماه هاي پاياني فعاليت دشنه به خود و خودزني است، سخن با مدعيان و رسانه ها نيز بسيار است اما تنها اين رعايت اخلاق حرفه اي و آلوده نشدن به اغراض است كه مي تواند از چالش ها و آسيب هايي كه شهر را گامي به پس مي راند، جلوگيري كند.

با اين همه، چه بخواهيم و نخواهيم، پروژه ميدان چهارشير با هفده درصد پيشرفت فيزيكي پيش روي ماست، عزم سيد خلف موسوي براي اتمام اين كار بزرگ همان عزمي است كه پل سوم، زير گذر خليج فارس و پل جوادالايمه را به سرانجام رسانيد. عزمي كه در ماه هاي آينده منجر به اتمام زير گذر شريعتي و پل ولايت خواهد شد. اگر در انديشه توسعه شهر اهوازيم بدانيم خللي در اين عزم رخ نداده و تنها بايد شهردار را در اتمام و انجام اين كارهاي بزرگ ياري رسانيد، و اگر بدخواهيم يادمان باشد، ميدان منافع شهر نبايد عرصه تسویه حساب هاي شخصي باشد، دست خدا عاقبت، نصرت الهي را براي خادمان واقعي رقم خواهد زد، سال ها بعد نه صداهاي مخالف و نه مخالفت خواني ها و نه حتي نام ها كه آن چه بر جاي مي ماند نتيجه و خير عمومي كارهاست.

و حرف آخر...

سرمايه سوزي انساني در استان خوزستان رونق عجيبي دارد. در حالي كه روند توسعه و شايسته گزيني در استان ها و مناطق ديگر كشور به امري وراي سياست و منفعت تبديل شده و اگر فاصله هاي ميان توسعه استان و شهر اهواز با ساير استان ها و كلانشهرهاست بايد براي حل اين معضل چاره اي جست.
اين روزها اما سيد خلف موسوي مورد تهاجم بي رحمانه اي است و طنز ماجرا آن جايي است كه اين تهاجمات نه براي كارهاي نكرده كه براي كارهاي كرده او صورت مي گيرد، او راستي به نيكي مي داند؛ حكايت مديريت خياباني در شهر همين است، و به گفته يكي از شهرداران سابق اين تنها مديران بياباني هستند كه از هر گونه نقدي در امان مي باشند. با اين همه، تاريخ قاضي نهايي است و او به تجربه آموخته است مي توان موج هاي تخريبي را تقليل داد و مردم در پس غبارها و ابهامات، با تشخيص درست خود يك گام از خود نخبه نمايان پيشترند.
شايد سيد خلف موسوي وقتي اين روزها برخي نقدها را مرور مي كند، آن چه از شكستن سكوت او جلوگيري مي كند، و يا بر عزم او مي افزايد،روزهايي باشد كه از عرشه پل سوم عبور مي كرد، يا در كنار ميدان جوادالايمه به ترافيك عبوري مي نگريست، يا در كارگاه زيرگذر خليج فارس قدم مي زد، يا به فكر شكافت كوه گلف آن هم در ميان يك پادگان نظامي بود و يا... او به خاطر مي آورد كه مشكلات پيچيده اي را براي حل اين پروژه ها از سر گذرانده و در نهايت وقتي كام مردم شيرين شد ديگر كسي به خاطر نمي آورد كه چه رنج ها و خون دل ها و اشك ها رفته است، او مي داند، ما هم مي دانيم.
پس، تنها بايد صبوري كرد تا به شهر من اهواز، رنگي تازه داد و او را به جايگاه واقعي اش رساند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
انتشار یافته: ۵
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
comment
0
0
comment برادر من کدوم مدیریت شهری؟انگار شما تو اهواز زندگی نمیکنی؟فلاکت از سر و روی شهر میباره.کثیفی خیابونها ،اسفالت بسیار بد،نبود مکان تفریحی که مردم از گرما پناه ببرن اونجا،کدومشون رو ما داریم؟مگه با دو سه تا پل که اونهم توهر شهر و مملکتی ساخته میشه .،میشه گفت مدیزیت شهری خوبی داریم؟
comment
بي نام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۵
comment
0
0
comment واقعا برأي شوشان فقط تاسف خورد علت عقب ماندگي كلانشهري مثل اهواز شما قلمهاي زرد است
comment
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
comment
0
0
comment نویسنده موافق شهردار:
اهواز شهر مخالفت هاي بي پايان است...امروز كه تيرهاي زهرآگين نقد به سوي شهردار اهواز روانه شده...

زنبورک:
وقتی [...]شهرمون در حد یک [...]هم نیست چه برسد به یک کلانشهر؛
وقتی تبلیغات و سر و صدایشان از عملکردشان بیشتر است؛
وقتی ویرانه بودن اهواز و کثیف بودن آن مثل شمشیر و نیزه و تبر بر پیکرمان می نشیند؛
باید هم منصب دار شهرداری اهواز منتظر تیرهای زهرآگین باشد.
ویززززززز
comment
نويد قائدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
comment
0
0
comment اين نوشتار فقط دفاع كوركورانه است و شهردار اهواز اگر مدير قوي در امور اجرايي و شهرداري بود الان چهره شهر تغييرات شگرفي داشت
در ضمن گذر از پادگان گلف و زير گذر خليج فارس ربطي به دوره مديريت سيد خلف ندارند
و اهميت اجراي پروژه رگذر حوادالائمه هم از پروژه هاي ديگري كه بايد انجام مي شد كمتر است
جلسه كارشناسي بگذاريد اهل فن را دعوت نماييد تا در حضور شهردار بياييم و از چالش هاي واقعي و فني صحيت كنيم
comment
Amordad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
0
0
comment گویا نویسنده مطلب مدت کوتاهی است به اهواز آمده ،شهردار فعلی اهواز فاقد سابقه و تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری می باشد ، حقیقتی که در مورد بیشتر پرسنل شهرداری صدق میکند .پروژه هایی که ذکر شد در زمان آقای کتانباف مصوب شد ولی شورای شهر در یک اقدام نسنجیده کتانباف را برکنار و موسوی بی کارنامه را جایگزین کرد در حالی که اگر کتانباف مانده بود تاکنون پروژه های نامبرده شده تکمیل و پروژه های جدید آغاز شده بود .کتانباف در حال حاضر شهردار منطقه 22 تهران است و نویسنده مطلب برای دیدن عملکرد ایشان سری به تهران بزنند بد نیست.وضعیت فعلی اهواز تاسف بار و غم انگیز است و شهرداری پر ادعای اهواز فاقد توان مدیریتی و اجرایی لازم برای اداره و مدیریت آن است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار