شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
عزیز دیلمی

مناطق شمالی ایران که تحت پوشش گیاهی جنگلی مناسب قرار دارند و رودخانه های زیادی در آن جریان دارد که مشکل  خشکسالی ندارند ،مناطق زاگرس هم همیشه سبز و آبادند ،خوزستان هم جلگه سرسبز و مشکل خشکسالی ندارد . 

اما در آن سو استان های کویری که در دهه های اخیر و با توجه به وضعیت آب و هوایی به گونه ای شده که شرایط مردمان کویری بحرانی تر از حالت خشکسالی در آمده اند و حتی قنات های اجرا شده جوابگوی توسعه جمعیتی  را نمیدهد .و صرفه جویی را فراموش کردند . در گذشته اولین سیستم آبیاری قطره ای در شهرهای کویری به این صورت بود که کوزه های بزرگ را در کنار نهال میگذارند و درونش آب می ریختند .سپس آب از کوزه تراوش میکرده و گیاه را سیراب میکرده با کمترین تبخیر و و کمترین هدر رفت آب . ولی روشهای نادرست آبیاری بسیار نسنجیده و با رویکرد اسراف گونه ازیک سو و اقدام به سد سازی از سوی دیگر عملا مردمان کویر نشین  آبیاری قبلی  را فراموش کردندو با این تصور که به لطف تکنولوژی های امکان برداشت آب از حوزه ای به حوزه  ی دیگر میسر گشته است و می توان مناطق ذاتا خشک را سرسبز نمود .

اما این تکنولوژی ها و احداث سدها بر روی شاهرگ حیاتی خوزستان رودخانه کارون و انتقال آب به این استان ها  سبب شده که جلگه سرسبز و مهم جنوب غرب کشورمان در معرض بی آبی و نابودی کشاورزی و تبدیل این جلگه به بیابان شده است .

این منطقه سرسبز در کشورمان تنها منطقه ای است که در چهار فصل فراوانی و گوناگونی انواع محصول اساسی و استراتژیک را به اقصی نقاط کشورمان تقدیم و به خارج کشور صادر میکند ،ولی با احداث این سدها استان خوزستان جز محرومترین استان کشور قرار گرفته است ،از لحاظ توسعه در عقب ماندگی وحشتناکی قرار گرفته است ،بیکاری جوانان ،آلودگی هوا ،گرد و غبار ، وضعیت آب شرب و بیماری های مختلف این استان مورد بی مهری مسولان شده است .

فاجعه احداث سدها

1 - 60 درصد درصد منشا ریزگردها و گرد و غبار بدلیل خشکی تالاب هویزه و هور شادگان  است.
2-شوری 6700 E s آب رودخانه کارون 
3-برگشت آب دریا به رودخانه بهمنشیر و کارون و شوری آن سبب شده که کشاورزی و نخلستان های مردم شهرهای آبادان ،اروند کنار (قصبه)،منیوحی و مناطق دیگر آبادان و خرمشهر را نابود نموده و کشاورزی این مناطق فلج شده است .
4- این شوری وبرگشت آب دریا شهر دارخوین از توابع شهرستان شادگان و مسیر کارون را مورد تهدید قرار داده است .
فاجعه سد گتوند ازیک طرف و فاجعه برگشت آب دریا به رودخانه های شیرین  کشاورزی استان خوزستان را تهدید میکند و جلگه ی 4فصلی مهم و شاهرگ حیاتی کشاورزی کشورمان را بخاطر استان های کویری فدا نمودیم و در تسهیل زایش استان های کویری در عمل سزارین آنها را نجات دادیم  و مادر کشاورزی کشورمان (استان خوزستان )را با دستان خودمان آن را کشته ایم و پیامدهای آن بیابانی شدن این جلگه سرسبز خواهد بود و دیگر گریه و شیون بعد از مرگ فایده ای نخواهد داشت .

حال سوال مطرح می شود ؛ از 18 نماینده 9 نفر در کمسیون در واقع تنها کسی در کمسیون انرژی تخصص دارد نماینده اهواز (دکتر ساری ) که متاسفانه جز این لیست 9 نفره نیستند . چرا از 18 نماینده فقط در 5 کمسیون استان خوزستان کرسی دارد .این در حالی که استان اصفهان 10کرسی را داراست .  چرا توجهی به کمسیون کشاورزی از سوی نمایندگان خوزستان نمیشود ؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار