شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
این شاید یک مساله ازلی-ابدی در ورزش ایران باشد که تختی اگر تختی باشد نیازی ندارد که به پای مصدوم «مدود» دست بیاندازد .اما تیم ملی ایران اگر تیم ملی قدرتمند نباشد چطور؟ اگر تختی نبود چه می شود؟ اگر زورش به تیم ملی قطر به هر دلیلی نرسید چطور؟ حالا دلیل اش آماده سازی باشد یا ملیت بازیکنان تیم حریف دیگر مهم نیست. اگر تیم ملی در شرایط عادی زورش به تیم ملی قطر نرسید باید چه کار کرد؟
عصرایران ؛ مهدی شادمانی - شاید کارشناسان در مورد کیفیت فنی کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی ایران اتفاق نظر نداشته باشند اما حتما همگی تلاش های او را در ایجاد جنگ های روانی برای پیروزی مقابل رقبا را تایید می کنند. مرد پرتغالی در مدتی که سرمربی تیم ملی ایران بوده همیشه از حربه ای برای ایجادجنگ روانی علیه رقبا استفاده کرده است.

آخرین پرده از این نمایش هم روز پنج شنبه در استادیوم آزادی به نمایش گذاشته شد. کی روش و کادر فنی با هجمه ای باور نکردنی در میان نیمه زمین به داور مسابقه رسیدند و به او اعتراض کردند. اعتراض هایی که البته مربوط به صحنه های مهم بازی نبود و داور مسابقه در اوت ها و خطاها به اشتباه سوت می زد که اکثرا به ضرر ایران بود اما به نفع ایران هم اشتباه کرد.

کی روش اما از همان دقایق ابتدایی بازی یعنی حول و حوش دقیقه 20 اعتراض به نحوه داوری را آغاز کرده بود. اعتراضی به نظر می رسد برای تاثیر گذاری بر تصمیمات داوری انجام شده باشد. او اعتراض کرد و جواد نکونام هم پس از گل مسابقه به سمت نیمکت قطر رفت و با اشاره هایی که کرد آن نیمکت را برهم ریخت. نیمکت قطر به هم ریخت حاشیه هایی ایجاد شد و ایران گل دوم را هم زد و برنده شد.

این البته اولین بار نیست که کارلوس کی روش از چنین حربه ای برای تیمش استفاده می کند . نبرد بی پایان او و سرمربی کره جنوبی در جریان مسابقات مقدماتی جام جهانی 2014 یکی از دفعاتی بود که کی روش از جنگ های روانی که لزوما اخلاقی هم نیست برای پیروزی استفاده کرد. او می دانست که فاصله فنی تیم ملی کره جنوبی و ایران بسیار زیاد است و هم در تهران و هم در سئول از کارهای فرا فنی برای پیروزی استفاده کرد.

کی روش در جریان بازی تهران وقتی دید که بازیکنان تیم ملی ایران از پس شماره 5 کره جنوبی و پرش های بلندش برنمی آیند بعد از یک خطای آقای شماره 5 وارد زمین چمن شد و با انگشت مهاجم کره ای را مخاطب قرارداد و از الفاظ زشتی در مورد او استفاده کرد. عصبانیت کی روش و البته تندی جملاتش اینقدر بود که از زمین اخراج شود. کی روش اخراج شد اما بعد از آن دقیقه به تایید آنالیز انجام شده از بازی دیگر شماره 5 موفق نشد نمایش خوبی داشته باشد.

در دیدار برگشت هم جنگ روانی کی روش و مربی کره جنوبی تیم حریف را از نمایش درجه یک خود دور کرد. حالا ایران و کره جنوبی 4دیدار پشت سرهم با یکدیگر داشته اند و ایران هر 4 دیدار را پیروز شده . نکته مهم اما اینجاست که همه می دانند تیم ملی ایران کیفیت کسب 4 پیروزی پشت سرهم مقابل کره جنوبی را ندارد.

کی روش در جام ملت های آسیا مقابل عراق هم همین کار را کرد و در بازی با قطر هم کارش را تکرار کرد.او مرد جنگ های روانی است و سعی می کند از همه ابزارش برای پیروزی استفاده کند. این اما اتفاقی نیست که پیش ازاین در بازی ایران مقابل کشورهای حاشیه های خلیج فارس رخ می داد. یعنی به صورت معمول و قبل از حضور کی روش، ایران تیمی بود که در ماجراهای مشابه مظلوم واقع می شد و حالا تیم مظلوم به خاطر رفتار سرمربی اش به تیم ظالم تبدیل شده است.

شاید عده ای این رفتار کی روش را غیرتمندانه بدانند اما در مقابل هم هستند کسانی که رفتار کی روش را در شان تیم ملی ایران نمی دانند. آنها حتما رفتار سرمربی قطر را تایید می کنند و دوست دارند سرمربی تیم شان کسی باشد که بابزرگواری و لبخند همه چیز را به خوبی به پایان می رساند.

این شاید یک مساله ازلی-ابدی در ورزش ایران باشد که تختی اگر تختی باشد نیازی ندارد که به پای مصدوم «مدود» دست بیاندازد .اما تیم ملی ایران اگر تیم ملی قدرتمند نباشد چطور؟ اگر تختی نبود چه می شود؟ اگر زورش به تیم ملی قطر به هر دلیلی نرسید چطور؟ حالا دلیل اش آماده سازی باشد یا ملیت بازیکنان تیم حریف دیگر مهم نیست. اگر تیم ملی در شرایط عادی زورش به تیم ملی قطر نرسید باید چه کار کرد؟

کی روش به سال 2016 و طبق قرارداد با فدراسیون فوتبال و با توجه به میزان شناختی که از شرایطی تیم ملی دارد تصمیم می گیرد که تختی نباشد و 3 امتیاز را هم به دست می آورد. 3 امتیازی که می تواند سبب صعود تیم ملی ایران به جام جهانی بشود. کی روش در 2014 با همین روش به جام جهانی می رسد و قراردادش را تمدید می کندو شاید تختی وار نه قراردادی داشته باشد و نه تیم ملی ایران به جام جهانی برسد.تیم ملی برای تختی بودن نیاز دارد تختی باشد.

برچسب ها: تیم ملی»
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار