شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۸۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۸

 

در مطلب گذشته انواع نفوذگران کلاه سفید ،سیاه و خاکستری را شرح دادم در قسمت هشتم این مطلب نشانگاه های جنگ سایبری دشمن را ارائه می نمایم.

از نشانگاه های جنگ سایبری دشمن ، جوانان و نوجوانان و استفاده از ظرفیت های آنان می باشد. این امر بیشتر از طریق جنگ امواج که عمدتاً توسط رسانه های ماهواره ای بیگانه هدایت می شوند، صورت می پذیرد. تأثیر این مورد و نقش آفرینی آن را می توان در سازماندهی و جهت دهی آشوب های بعد از انتخابات ریاست جمهوری و در چارچوب برنامه « بی بی سی فارسی » و « صدای آمریکا » و سایر شبکه های ماهواره های ضدانقلاب و ... به روشنی دریافت .

علاوه بر آن جوانان از طریق سایت های اینترنتی، وبلاگ ها، ایمیل ها و چت روم ها و موارد مشابه مورد هجمه قرار گرفته و هدایت می شوند.

ارتش سایبری دشمن با استفاده از این نوع جنگ دیجیتالی و در قالب استراتژی کلان « هر شهروند یک رسانه » اهداف خود را دنبال می نماید. بدین صورت که هر فرد با وسایل ابتدایی ارتباطی مثل گوشی تلفن همراه خود می تواند با عکاسی و فیلمبرداری از رویدادها و نشر آن در فضای مجازی به یک رسانه کم دامنه با رویکردی اجتماعی تبدیل شود.

پرونده هسته ای ایران

پرونده ی هسته ای ایران از دیگر نشانگاه های جنگ سایبری دشمنان علیه ایران می باشد. پیگیری پرونده هسته ای ایران و القای غیرصلح آمیزبودن این فناوری از دیگر موضوعاتی است که در قالب جنگ سایبری مورد دشمنان قرار دارد.

تمدن و فرهنگ ایرانی

تمدن و فرهنگ ایرانی از دیگر نشانگاه ها می باشد. در شرایط کنونی دشمنان نظام سرمایه گذاری گسترده ای را در رسانه های دیداری و شنیداری، آژانس های تبلیغاتی و خبری و شرکت های فیلمسازی سازمان داده و هدف آنان ارائه تصویری سیاه و خطرناک از ایران برای افکار عمومی جهان است که نمونه آن ساخت و پخش فیلم ضد ایرانی « 300 » بود. فیلم های دیگری نیز چون «فرار از تهران »، انیمیشن پرسپولیس و موارد مشابه تولید شده یا در حال تولید هستند.

موضوع حقوق بشر

موضوع حقوق بشر نیز از جمله نشانگاه های جنگ سایبری است . حمایت از ایده جنبش دموکراسی خواهی، حقوق زنان، دامن زدن به مطالبات صنفی و اجتماعی، جنبش کارگری و اعتراضات اصناف و در پی آن سازماندهی نارضایتی ها و نافرمانی مدنی از طریق مطبوعات و احزاب در این قالب قابل ارزیابی است. در برخی مواقع مشاهده شده که این موارد تحت عنوان سازمان مردم نهاد انجام می شود و با بالا بردن تابلوهای مشخص ،به خود مشروعیت قانونی می دهند و با ابطال این تابلوها یا تابلوی دیگری بالا می آورند یا به شکل غیرمجاز به فعالیت خود ادامه میدهند.

شخصیت سازی و برجسته سازی

شخصیت سازی و برجسته سازی برخی افراد از دیگر موضوعاتی است که در جنگ سایبری کنونی مورد توجه غرب قرار دارد. این افراد که در قالب روشنفکر و مبارز در راه حقوق بشر و آزادی معرفی شوند، کسانی هستند که دشمنان می توانند از زاویه دید سیاسی آنان استفاده کرده و اصول حکومت اسلامی را به چالش بطلبند. افرادی مانند سروش، کدیور، شیرین عبادی، مهاجرانی، گنجی و ... خواسته و ناخواسته در این پروژه مورد بهره برداری تبلیغی قرار گرفته اند.

ایجاد فضای رسانه ای درباره دخالت ایران در عراق، لبنان و ... به عنوان « بزرگترین مدافع تروریسم» و مبلغ هلال شیعی که به عوامل ناامنی در این کشورها تسلیحات داده و آنها را آموزش نظامی می دهد. از سوژه های مورد علاقه استراتژیست های سایبری غرب است. همچنین تلاش برای تحلیل مغرضانه از اوضاع داخلی و ایجاد فضای وحشت زا و موهوم از احتمال بروز جنگ، آغاز دوره بحران اقتصادی و مشکلات عظیم ناشی از آن نیز در چارچوب جنگ سایبری مورد پیگیری قرار می گیرد.

یکی از دیگر نقاطی که به عنوان هدف در جنگ سایبری مورد نظر می باشد، هیئت حاکمه ایران است. رسانه های خارجی و تبلیغات سایبری سعی دراند اینگونه وانمود کنند که تقابل سیاسی گسترده ای بین سران ارشد نظام اسلامی وجود دارد و نهایتاً این جنگ قدرت به حذف یا شکست فلان گروه می انجامد.

موارد ذ کر شده قسمتی از خط و سیر سیاستگذاری های دشمن در جنگ سایبری علیه ایران است که در بازه های زمانی بلند مدت و خصوصا کوتاه مدت ( زمان انتخابات و ... ) به اجرا در آمده و متأسفانه این اقدامات بی نتیجه نبوده است ولی در نهایت با بیداری و هوشیاری ملت بزرگ ایران اسلامی خنثی شده است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار