اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۵
ر زمانش رسیده که دولت نگاهش را به اقتصاد داخلی معطوف کند.
یک نماینده سابق مجلس گفت:‌ با این که می‌دانیم رفع تحریم‌ها در بخشی از مشکلات اقتصادی تاثیرگذار است اما دیگر زمانش رسیده که دولت نگاهش را به اقتصاد داخلی معطوف کند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در نشستی از سلسله نشست‌های هم اندیشی جمعیت پیشرفت و عدالت اجتماعی با موضوع رکود اقتصادی دولت  و ساخت و ساز اظهار کرد: خروج از رکود و راهکارهای حمایت از ساخت و ساز مسأله مهمی است که دولت باید به آن توجه کند. متاسفانه دوران طولانی مدتی از حاکم شدن رکود در کشور ما می گذرد که معلول عوامل داخلی و خارجی متفاوتی است.

وی ادامه داد: به طور عمده عوامل داخلی رکود به استفاده نکردن از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، ضعف مدیریت و حرکت بسیار کندی در  حل مشکلات بر می‌گردد.

مصباحی مقدم تصریح کرد: حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد مشکلات اقتصادی ما ربطی به ظرفیت‌های خارجی ندارد بلکه به ظرفیت‌های داخلی خودمان مربوط می‌شود و معنای عمومی این سخن این است که اگر دولتمردان ایران اهتمام خودشان را بر حل مشکلاتی که عاملش داخلی است بگذارند موفق‌تر خواهند بود؛ اما متاسفانه طی سه سال گذشته بیشتر دولتی‌ ها به مناسبات خارجی و رفع تحریم‌ها توجه کردند.

وی خاطر نشان کرد: البته مسلما تحریم‌های بین‌المللی ایران یک مانع بود اما هنوز همان هم به طور کامل حل نشده است؛ شاید با چشم اندازی بلند مدت درست شود اما دولت در کنار چشم اندازهای بلند مدت باید چشم انداز کوتاه مدت هم داشته باشد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت:‌ قبل از مذاکرات ایران با ۱+۵ گفته می‌شد که ۳۰ درصد مشکلا ت اقتصادی ایران معلول تحریم‌ها است و  ۷۰ درصد مشکلات ایران معلول عوامل داخلی است  مثلا ساختار دولت ناکارآمد است و دولت باید موانع داخلی اصلاح کند.

وی با بیان اینکه با مذاکرات ایران بخشی از سایه های سنگین تحریم بر طرف و فضای جدیدی از نظر نگاه جهانی به اقتصاد ایران ایجاد شد، گفت:‌ با این که می‌دانیم رفع تحریم‌ها در بخشی از مشکلات اقتصادی تاثیرگذار است اما دیگر زمانش رسیده که دولت نگاهش را به اقتصاد داخلی معطوف کند.

این فعال سیاسی اصولگرا با انتقاد از سیستم بانکداری کشور اظهار کرد: ما از ظرفیت نقدینگی یک کشور استفاده نمی‌کنیم بانک‌ها به جای تولید مردم را به فعالیت‌های غیر مولد هدایت می‌کنند. بانک های ما پرطمع هستند و به حداکثر سود می اندیشند؛ سود هم در فعالیت‌های غیر مولد است وگرنه کشاورزی و صنعت به اندازه انتظار بانک ها سود ندارند. در واقع می‌شود گفت نظام بانکی ما در خدمت تولید نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: دولت نقدینگی خود را باید به بنگاه‌های تولیدی اختصاص دهد. در ادامه نظارت بر بانک ها باید اصلاح شود. بعد از تصحیح این امور است که می‌توان برای خروج از رکود به ظرفیت‌های داخلی توجه کرد.

مصباحی مقدم با اشاره به آماری مبنی بر وجود مقدار زیادی ارز در دست مردم گفت:‌ مردم به سیستم بانکی اعتماد ندارند تا ارزهای خود را به آن‌ها بسپارند این در حالی است که دولت برای تامین ارز با مشکل زیادی روبرو است. اگر سیستم بانکی بتواند سپرده‌های ارزی به دست آورد می‌تواند سود ارزی هم به مردم بدهد که طبیعتا آنها راضی‌تر خواهند بود.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: از طرف دیگر می‌توان از طلاهای خانوارها به عنوان سرمایه لازمه برای خروج از رکود یاد کرد. بعد از هند ایران دومین کشور استفاده کننده از طلای زینتی است. این یعنی سرمایه‌ای که با یک برنامه ریزی می‌توان از آن به عنوان سرمایه‌ای مناسب استفاده کرد.

مصباحی مقدم در تشریح پیشنهادات خود برای خروج از رکود گفت: اگر این اتفاقات رخ دهد سطح اشتغال بالا می‌رود و بنگاه‌هایی که امروز تعطیل هستند یا نصفه کار می‌کنند رونق می‌گیرد. اگر سرمایه لازم برای تولید فراهم شود، یک باره جهشی در رشد ما صورت می گیرد و دولت موفق خواهد شد تا کشور را از رکود خارج کند.

وی با تشکر از تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای رسیدن به خودکفایی گندم گفت:‌ تا سال گذشته دو تا دو و نیم میلیارد دلار ارز برای خرید گندم از کشور خارج می‌شد که این مشکل را با موفقیت حل کردیم و به خودکفایی گندم رسیدیم. باید همین روش  را هم در مورد مصارف دیگرمان مانند روغن و غذای دام هم استفاده کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: سالانه یک میلیون و هشتصد هزار تن تفاله سویا توسط یک نفر به صورت رانت وارد کشور می‌شود که مورد مصرف دام‌های ما قرار گیرد. آیا ما خودمان نمی‌توانیم گیاهی که تمامش از لحظه کاشته شدن تا زمانی که به تفاله تبدیل می‌شود قابل مصرف است را با آبیاری قطره‌ای توسط کشاورزان خودمان تولید کنیم؟

وی در پیشنهادی دیگر برای بهبود وضعیت کشاورزی کشور گفت:‌ خوب است از کشاورزان خواسته شود به جای زمین‌های کوچک با یکدیگر به صورت تعاونی کار کنند؛ از این رو است که هزینه های کاشت، داشت و برداشت هم‌چنین هزینه های مربوط به آبیاری، سمپاشی از گذشته کمتر می‌شود و نیروی کار بیشتری هم نسبت به قبل در این زمین ها مشغول به کار می‌شوند.

این نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ایرادات فروش نفت خام در کشور ایران گفت:‌ امسال سه میلیون و هشت هزار بشکه تولید نفت داشته‌ایم. دست دوستانمان در وزارت نفت درد نکند. نسبت به سالهای گذشته تولید نفتمان افزایش یافته است اما بعد از توجه به افزایش این رقم بلافاصله ذهن ما به این سو می‌رود که آن‌ها برای پرهیز از خام فروشی نفت چه قدمی برداشته‌اند؟

وی افزود: اگر به جای صادرات نفت خام فراورده‌های نفتی مان را صادر کنیم با در نظر گرفتن هر بشکه نفت به  ۳۵ تا ۴۰ دلار می‌توانیم بگوییم که فروش فرآورده‌مان به ده برابر قیمت یک بشکه نفت می‌رسد.

 مصباحی مقدم هم‌چنین با انتقاد از وضعیت مصرف انرژی در کشور خاطر نشان کرد: مصرف انرژی در ایران برابر است با کشوری مانند چین. ما باید روش‌های مصرف خود را کاهش دهیم. با اصلاح روش‌ها در تولید و مصرف می‌توانیم سالانه صد میلیون دلار در بخش انرژی صرفه جویی داشته باشیم. دولت با این ظرفیت‌های ایجاد شده می‌تواند کسب درآمد کند.

این فعال سیاسی یادآور شد: رکود در کشور ما عمیق است و در حال حاضر از ظرفیت هایی که در درون نظام، ملت و دولت ما وجود دارد استفاده درستی نشده است. نمی دانم این عدم توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی را چطور باید تحلیل کرد. آیا این درست است که از کشورهای دیگر که نسبت به ما متخصص تر هم نیستند بخواهیم بیایند در کشور ما، نیروگاه تولید کنند؟

وی ادامه داد: آیا این خنده دار نیست که ما می‌توانیم جت بسازیم، می‌توانیم ماهواره به فضا پرتاب کنیم؟ اما هنوز خودروهای قدیمی تولید می‌کنیم؟ آیا وقت آن نرسیده که دانشگاه‌های ما که به قسمت نظامی ما کمک می‌کنند به بخش صنعت هم کمک کنند. ما به یک مدیریت یکپارچه برای بهبود اوضاع نیازمندیم.

مصباحی مقدم در بخش دیگری از صحبت های خود با انتقاد از فربه بودن دولت نسبت به درآمدها و بهره وری‌اش خواستار اجرا شدن دقیق اصل ۴۴ قانون اساسی شد.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به مبحث مطرح شده در رابطه با قانونی به نام FATF گفت :‌ قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس قبل به تصویب رسید. این قانون یعنی اجازه ندهیم تروریست‌ها از طریق کشور ما تقویت شوند. منظور از تروریست آنهایی است که مطابق با قوانین سازمان ملل تروریست شناخته می‌شوند اما هیچگاه سازمان ملل حزب الله را تروریسم ندانست.

وی هم‌چنین گفت:‌ برخی اعضای سازمان ملل با حزب الله تعامل خوبی دارند. مثالش کشور فرانسه است. حزب‌الله مجموعه‌ای مدنی و نظامی است که مجموعه مدنی آن نماینده رسمی پارلمان هستند و مجموعه نظامی‌اش از سرزمین شان دفاع می‌کنند؛  همین دفاع مشروع هم باعث شد اسرائیل را سرجایش بنشانند. آن‌ها دقیقا در راستای قوانین سازمان ملل عمل کردند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه سازمان ملل هیچ‌گاه با حزب الله مشکلی نداشته است گفت: کنگره آمریکا حزب الله را تروریست خوانده بود؛ با این حال FATF در مجلسی که من در آن حضور داشتم تصویب نشده است.
منبع: ایسنا

برچسب ها: جت ، خودری قدیمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار