اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
مروری بر روزنامه های سه شنبه شانزدهم شهریورماه،
پیام رهبر انقلاب به موسم حج و تحلیل ها بر سر این موضوع در کانون رسانه های امروز قرار دارد. با این حال موضوع انتخابات آینده و همچنین FATF با دو رویکرد متفاوت و همچنین ارتقاء روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

پیام رهبر انقلاب به موسم حج و تحلیل ها برذ سر این موضوع در کانون رسانه های امروز قرار دارد. با این حال موضوع انتخابات آینده و همچنین FATF با دو رویکرد متفاوت و همچنین ارتقاء روابط ایران و انگلیس به سطح سفیر از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا از ارتقائ سطح روابط ایران و انگلیس انتقاد کرده اند و اصلاح طللبها استقبال!

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان«بعیدی نژاد مسافر انگلیس شد /لندن:تعیین سفیر آغاز مذاکرات حقوق بشری و منطقه‌ای است » نوشت:« دولت یازدهم در اقدامی غیرقانونی با تخلف از مصوبه مجلس شورای اسلامی، سفیر جدید کشورمان در انگلیس را معرفی کرد. در همین حال، وزیر خارجه انگلیس، این اتفاق را آغازگر گفت و گو درمورد مسائلی چون حقوق بشر و نقش ایران در منطقه دانست.

 

اما روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان« خروج رابطه ايران و انگليس از اغما » ضمن استقبال از این ارتقاء روابط نوشت:« حميد بعيدي‌نژاد، مديركل امور سياسي و امنيت بين‌المللي وزارت خارجه و عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و رييس هيات كارشناسي ايران در مذاكره با ١+٥، از ديروز تمام اين عناوين را در سابقه كاري خود گذاشت و عنوان جديد نخستين سفير ايران در انگليس پس از پنج سال قطع و كاهش روابط بين تهران و لندن را به خود اختصاص داد. »

FATA خوب یا ید؟!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« FATF میراث کیست »با اشاره به این موضوع که حمله به دولت برای اجرای قانون موردتأیید مجلس و شورای نگهبان نوشت:« FATF لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم است که با امضای احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس دولت دهم در سال ٨٩ تقدیم مجلس هشتم شده بود. بهمن‌ماه ٩٠ هم این لایحه در مجلس اصولگرای هشتم تصویب شد. ٢٢ اسفند‌ماه سال ٩٠ شورای نگهبان اعلام کرد این لایحه ماهیت قضائی دارد و باید از قوه قضائیه به مجلس بیاید. ٣١ تیرماه سال گذشته مجلس نهم این لایحه را با انجام اصلاحاتی برای رفع ایرادهای شورای نگهبان مجددا تصویب کرد؛ اما ١٠ مرداد سال گذشته باز هم شورای نگهبان این مصوبه را این بار در مجلس نهم رد کرد. در نهایت لایحه در جلسه روز ١٣ بهمن ٩٤ به تصویب مجلس رسید. ١٣ اسفند ٩٤ هم شورای نگهبان بر سومین مصوبه مجلس اصولگرا درباره این لایحه، مهر تأیید زد. »

 

اما روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« رفتار غيرشفاف دولت به اسم شفاف‌سازي با FATF » نوشت:« حاميان FATF معتقدند اين طرح براي شفاف‌سازي در شبكه بانكي بايد اجرا شود اما اقدامات عملي و اظهارات متناقض و غيرشفافي را در اين باره كليد زده‌اند.

در حالي كه سيف معتقد است با برجام تحريم‌ها برداشته شده و نبايد شبكه بانكي به استناد اين موضوع ارائه خدمات به نهادهايي مانند خاتم‌الانبيا را قطع كرد، معاون وزير ناتواني در همكاري بانك‌ها با برخي شركت‌ها را نص صريح توافق برجام عنوان مي‌كند و تخت‌روانچي معاون وزير امور خارجه از مذاكرات انجام شده با «FATF» خبرداده و منتظر نظر شوراي امنيت ملي است.

ولي‌الله سيف رئيس كل بانك مركزي در نامه‌اي به مديران عامل بانك‌ها و مؤسسات اعتباري تحريم شركت‌هاي داخلي توسط بانك‌ها را ممنوع كرده و گفته است: «هرگونه اقدام مبني بر محدوديت يا قطع ارائه خدمات به اشخاص و نهادهاي ايراني به استناد تحريم‌هاي ايالات‌متحده‌امريكا، اتحاديه اروپا يا ساير كشورها و نهادهاي بين‌المللي هيچ مبنايي در برجام و ساير تعهدات بين‌المللي جمهوري اسلامي ايران ندارد و بانك‌ها صرفاً بر اساس قوانين جاري كشور مي‌توانند طبق ضوابط بانكي و تجاري خود نسبت به ارائه خدمات بانكي به تمام مشتريان اقدام كنند.»

با اين حال، خارج نشدن نام برخي اشخاص و نهادهاي ايراني از فهرست تحريم‌هاي ايالات‌متحده‌امريكا و اتحاديه اروپا به بهانه‌هاي واهي غيرهسته‌اي صورت گرفته است. »

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گفت و گو با منتجب نیا با عنوان « دروغ فريب روحاني! » به نقل از وی نوشت:« همچنين رسول منتجب نيا روز گذشته درباره آنچه به نقل از او در سايت هاي دلواپس منتشر مي‌شود، با تاييد كذب بودن آنچه به نقل از وي منتشر شده است، به «آرمان امروز» گفت:«فعاليت‌هاي انتخاباتي چند حزب مساله شخصي نيست، بلكه آنها، مجموعه‌اي از احزاب هستند كه كميته انتخابات تشكيل دادند و مشغول كار و فعاليت هستند.» وي افزود:«داشتن كانديداي مستقل و جا از ساير اصلاح‌طلبان را تاييد نمي‌كنم، چرا كه آنها هنوز در ابتداي كار هستند و نه شوراي سياستگذاري در حال حاضر برنامه‌اي براي ورود به صحنه و معرفي كانديدا دارد و نه شوراي هماهنگي». وي توضيح داد: «كارهايي كه انجام مي‌شود در قالب شوراي هماهنگي احزاب اصلاح‌طلب است و برنامه ديگري وجود ندارد.»»

فرونشست تهران

محمد درویش در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان« چرا تهران فرو می‌نشیند؟» نوشت:« چرا تهران فرو می‌نشیند و زیر پای شهروندانش را خالی می‌کند؟ پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی دلیل فرونشست‌های تهران است. مطالعات بخوبی این مسأله را نشان می‌دهد. ما یک آبخوان در منطقه غرب تهران را در فاصله «ورزشگاه آزادی» تا «وردآورد» رصد کردیم. این مطالعات نشان داد که سطح آب های زیرزمینی در یک دهه اخیر7تا17 متر کاهش پیدا کرده است. چرا؟ چون ضریب نفوذ آب در خاک کاهش یافته است. ما در این منطقه بیشترین ساخت وسازها را داریم. به ساخت‌وسازهای اطراف چیتگر نگاه کنید. هنوز کسی ساکن این برج‌ها نشده است. اجازه نفوذ آب در این منطقه را با ساخت و سازها از طبیعت گرفتیم. همچنین بیم آن می‌رود که فرونشست‌ها افزایش بیابد. الان از 6 چاه باغ گیاهی شناسی تهران در «چیتگر» دو چاه خشک شده و مجبور شدیم چهار چاه دیگر را کف شکنی کنیم.

یکی دیگر از دلایل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، سیمانی شدن کف و بستر تمام دره رودخانه‌های تهران است. شهرداری‌ها با این کار اجازه ندادند

دره رودخانه‌هایی مثل وردآورد به صورت طبیعی تغذیه شوند. یک اتفاق تلخ دیگر هم در حال وقوع است که باعث افزایش بیشتر وسعت فرونشست‌ها در پایتخت می‌شود. وسعت اراضی خاکی و پارک‌های تهران در حال آسفالت شدن است، بنابراین راهی برای نفوذ آب به داخل خاک و تغذیه سفره‌های زیر زمینی باقی نمی‌ماند.

اجرای طرح فاضلاب تهران باعث تشدید فرونشست‌ها می‌شود. چون با اجرای این طرح اندک آب باقی مانده هم هدایت و وارد شبکه آب و فاضلاب می‌شود. این مسأله ذهن بسیاری از کارشناسان را به خود مشغول داشته است. حال باید پرسید که راهکار برای جلوگیری از فرونشست تهران چیست؟ اول باید بستر هفت

«دره رودخانه» را اصلاح کرد. ساخت سازه‌هایی که در نقاطی چون عباس آباد، وردآورد، پارک نهج البلاغه و جاجرود اتفاق افتاد، اشتباه بود. باید دوباره اصلاح شوند تا جلوی فرونشست‌ها گرفته شود و رودخانه‌ها به حیات طبیعی خود ادامه بدهند.

همچنین ظرفیت زیستی تهران دو سه میلیون نفر است اما الان چهار برابر

این عدد در پایتخت زیست می‌کنند. بنابراین عملکرد ما طبیعت تهران را با «بدهکاری اکولوژیکی» رو به رو کرده است. البته الان نمی‌شود به مردم گفت که از تهران بروید، بلکه باید شیوه مصرف آب را در شهر تغییر داد. دیگر نباید در فضای سبز تهران و پارک‌های پایتخت از گیاهان «آب بر» که مصرف آب آنها زیاد است استفاده کرد. چمن، مناسب وضعیت امروز این شهر نیست. باید به سمت گیاهان کم آب بر رفت. اصلاح دره‌ها را جدی گرفت تا آنها بتوانند نقش طبیعی خود را در پایش آلودگی هوا و همچنین زهکشی اراضی بازی کنند. راهکار دیگری هم وجود دارد؛ ما باید تلاش کنیم تا ازدحام و ترافیک را در تهران بکاهیم. الان 20 میلیون ساعت وقت تهرانی‌‌ها در خیابان‌ها تلف می‌شود. این مسأله پایتخت را به «جزیره حرارتی» تبدیل کرده است. وقتی تهران به جزیره حرارتی تبدیل می‌شود نیاز آبی بیشتر می‌شود و در مقابل میزان ریزش آسمانی کمتر. این مسأله هم در فرونشست زمین دخیل است. بنابراین باید با کاهش تردد خودرو، افزایش زیرساخت‌ها و رفتن به سمت دوچرخه‌سواری شهر را از این وضعیت خارج کنیم. یکی از دلایل کلید خوردن «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» در پایتخت و شهرهای دیگر همین مسأله است.»

برچسب ها: FATF
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار