شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

روز گذشته مدیر کل بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: «پلیس فتا باید با کسانی که اقدام به فروش دارو در تلگرام و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، برخورد جدی داشته باشد.» این در حالی ست که بر اساس بخشنامه سال ۸۸ وزارت بهداشت هرگونه فروش و تبلیغ اینترنتی دارو در کشور ممنوع بوده است. شهریار اسلامی‌تبار گفت: فروش دارو به هر نوعی از طریق تلگرام ممنوع بوده و تخلف است. پلیس فتا باید با کسانی که اقدام به فروش دارو در تلگرام و شبکه‌های اجتماعی غیر مجاز می‌کنند برخورد جدی داشته باشد. او افزود: توصیه ما به مردم این است که برای خرید دارو به هیچ وجه به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی غیر مجازی که توسط افراد ناشناس راه‌اندازی شده‌اند، مراجعه نکنند و تنها راه خرید دارو، داروخانه است و اگر مواردی را در فضای مجازی مشاهده می‌کنند به پلیس فتا گزارش دهند. به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، اسلامی در پایان گفت: در شبکه‌های اجتماعی غیر مجاز و تلگرام بسیار مشاهده شده است که برای فروش دارو شماره تماس اعلام می‌کنند که باید مسئولان مربوطه از جمله مخابرات و پلیس فتا برخورد جدی با این افراد داشته باشند.

تهیه داروهای ساختگی

اوایل‌ سال گذشته بود که وقتی تیمی از کارآگاهان پلیس فتای غرب استان تهران درحال رصد کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال بودند، با سایتی برخورد کردند که گردانندگان آن به صورت اینترنتی اقدام به فروش غیرقانونی مواد نیروزا و ورزشی می‌کردند. با توجه به حساسیت موضوع، از آن‌جایی که بیم آن می‌رفت، توزیع این مواد جان شهروندان را به خطر بیندازد، بلافاصله پرونده‌ای در این زمینه تشکیل شد و سایت موردنظر توسط پلیس فتای غرب استان تهران تحت‌نظر گرفته شد. سه مرد سودجو برای مشتریانی که می‌خواستند با داروهای نیروزا یک شبه ره صد ساله را بپیمایند، در اینترنت دام پهن می‌کردند. این مردان تبهکار با تهیه داروهای ساختگی با ترکیبات پودر کاکائو و شیرخشک، آنها را در قالب اجناس خارجی به خریداران می‌فروختند.

تبلیغ اینترنتی دارو ممنوع است

اردیبهشت امسال معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فروش هر نوع دارو خارج از چرخه داروخانه‌ها را ممنوع اعلام کرد. محمد رضا صابری گفت: فروش اینترنتی دارو حتی در صورت داشتن تایید صحت دارو و تاریخ ممنوع است. او تصریح کرد: بیشتر داروهایی که به صورت اینترنتی فروخته می شود تقلبی است، چون داروهای مورد نیاز عموم مردم به فروش نمی رسد، بلکه بیشتر داروهای لوکس از این طریق توزیع می شود. طی سال‌های اخیر و با رشد سریع استفاده مردم کشورمان از اینترنت، کسب و کارهای مربوط به این حوزه نیز رونق فراوانی پیدا کرده‌اند و بسیاری از مردم، بخش مهمی از خریدها و نیازهای روزانه خود را از طریق فضای مجازی برآورده می‌کنند. همین رشد روزافزون باعث شد تا در سال ۸۸، هیات دولت اقدام به تصویب اساسنامه مرکزی با عنوان «توسعه تجارت الکترونیکی» کند که از جمله اجزای مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است و وظیفه آن برنامه ریزی برای نوآوری تجارت الکترونیکی در کشور، ارائه تسهیلات و حمایت از ایجاد زیرساخت‌های فنی، قانونی و امنیتی توسعه تجارت الکترونیک، فرهنگسازی و ساماندهی ایستگاه‌های تجارت الکترونیک در کشور است. اگرچه این مرکز تا رسیدن به نقطه مورد نظر و مطلوب مردم و فعالان تجارت الکترونیک راه زیادی در پیش دارد، اما تلاش‌های خوبی را در طول پنج سال فعالیت خود انجام داده است که از جمله آنها پیگیری شرایط راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی عرضه محصولات و داروهای مختلف است.طبق نامه‌نگاری این مرکز با سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت در خصوص کسب و کار اینترنتی در حوزه محصولات سلامت‌محور مانند دارو، غذا، مکمل، آرایشی، بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی، رسما اعلام شده است که فروش و تبلیغ اینترنتی دارو در کشور ممنوع بوده است.همچنین بر اساس بخش‌های دیگر این نامه، مقرر شده فراورده‌های طبیعی و سنتی در صورتی که به عنوان دارو تلقی نشوند و در صورت قرار نداشتن در فهرست فراورده‌های بیمه ای یا داروهای رسمی امکان تبلیغ دارند. همچنین تبلیغ فراورده های آرایشی بهداشتی نیز در صورت وارداتی بودن باید ضمن داشتن مجوزهای لازم واردات و عرضه، تنها از طریق نمایندگی‌ها و شبکه توزیع دارای مجوز از سازمان غذا و دارو صورت بگیرد.


برچسب ها: داروفروشی ، تلگرامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار