شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱

زمزمه استيضاح وزير آموزش و پرورش دولت يازدهم از سال ۹۳ به گوش مي‌رسيد به گونه‌اي كه در اواخر فروردين ۹۳ برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي طرح استيضاح علي اصغر فاني را به دليل انتصابات از اصلاح‌طلبان مطرح كردند اما در نهايت فاني با دريافت ۱۱۵ راي مخالف توانست وزارت خود را ادامه دهد. بعد از گذشت ۱۰ ماه فاني مجددا براي پاسخ سوالات نمايندگان در مجلس حضور پيدا كرد. در واقع او نخستين سال وزارتش را با استیضاح آغاز كرد و پايان داد و وارد سال دوم سكانداري وزارت آموزش و پرورش شد. سال ۹۴ نيز با استيضاح براي فاني آغاز شد به گونه‌اي كه در ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ طرح استيضاح با امضاي ۶۴ نماينده مطرح شد، ولي پس از مدتي ۱۵ تن از نمايندگان امضاي خود را پس گرفتند هرچند به دليل بالا بودن تعداد امضا‌كنندگان طرح استيضاح، جلسه علني در سوم تير سال ۱۳۹۴ برگزار شد و فاني با كسب ۱۶۷ راي موافق توانست دوره وزارت خود را ادامه دهد.

دلايل مخالفت نمايندگان با فاني چه بود؟

از ميان دلايل مخالفت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با وزارت فاني مي‌توان به بي‌توجهي به بيمه‌هاي درمان و بيمه طلايي فرهنگيان، به كارگيري نيروهاي بازنشسته، اجرا نشدن قانون استخدام مربيان پيش دبستاني، وضعيت معيشتي معلمان و تفاوت در دريافتي آنها، روشن نبودن وضعيت آموزشياران نهضت سواد آموزي، عدم شفافيت مالي صندوق ذخيره فرهنگيان، نارضايتي معلمان و مديران مدارس از عملكرد وزير آموزش و پرورش، برنامه‌ريزي و مديريت نامناسب در سازماندهي نيروهاي انساني، تاخير در پرداخت حقوق معلمان حق التدريس و... اشاره كرد. با توجه به اتمام عمر دولت يازدهم برخي نمايندگان با طرح استيضاح مخالف هستند و اين مساله را به مصلحت وزارت آموزش و پرورش نمي‌دانند.

استيضاح به صلاح نيست

محمود صادقي، عضو كميسيون تحقيقات مجلس مي‌گويد: به دليل پايان عمر دوره اول دولت يازدهم و نزديك شدن به بازگشايي مدارس استيضاح وزير آموزش و پرورش به مصلحت نظام تعليم و تربيت كشور نيست. وي مي‌افزايد: فاني تنها وزيري است كه برنامه‌هاي خود را ارائه و طبق آن عمل كرد اما متاسفانه به دليل ضعف عملكرد در برخي حوزه‌ها تنها توانست به موفقيت نسبي دست پيدا كند، براي مثال وي در اين مدت براي افزايش پوشش تحصيلي، گسترش عدالت تحصيلي، كاهش مشكلات معيشتي معلمان و... نسبتا خوب عمل كرده است اما مشكلات در اين حوزه‌ها فراوان است و نيازمند آن است تا وزارتخانه برنامه‌هاي خود را در اين حوزه تقويت كند. عضو هيات رئيسه فراكسيون اميد در ادامه خاطرنشان كرد: وزارت آموزش و پرورش با مشكلاتي مانند عدم شفافيت مالي در صندوق ذخيره فرهنگيان نيز مواجه است كه البته اين مشكلات تنها متوجه دوره فاني نمي‌شود، بلكه مسائل مربوط به آن و عدم شفافيت مالي اين صندوق از مجلس هشتم در دست پيگيري است اما تداوم آن براي اين دوره نيز مشكلاتي ايجاد كرده است.

فرهنگيان موافق استيضاح

اما در اين ميان برخي از نمايندگان همچنان موافق استيضاح وزير آموزش و پرورش هستند به گونه‌اي که حسين مقصودي، رئيس مجمع نمايندگان خراسان‌رضوي پيش‌تر در جمع خبرنگاران استيضاح وزير آموزش و پرورش را از مهم‌ترين مطالبات فرهنگيان اعلام كرد و يادآور شد كه براساس نظرسنجي انجام شده ۹۳ درصد از فرهنگيان كشور خواستار اين طرح استيضاح هستند و تنها هفت درصد با اجراي آن مخالف هستند.

فاني: استيضاح حق نمايندگان است

در ميان كش و قوس‌هاي موافقت يا مخالفت با استيضاح وزير آموزش و پرورش، علي اصغر فاني درباره موضوع استيضاحش گفته است:«من نمي‌توانم درباره اين موضوع حرف بزنم، مدافعان يا مخالفان استيضاح بايد درباره درستي يا نادرستي آن اظهارنظر كنند ولي در مجموع بايد بگويم كه استيضاح حق نمايندگان مجلس است و ما به اين حق احترام مي‌گذاريم.»

تصميم بر منتفي بودن استيضاح

استيضاح فاني هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده است به گونه‌اي كه رمضانعلي سبحاني‌فر، نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده است كه اولويت با استيضاح نيست كه از دلايل آن مي‌توان به نزديك بودن آغاز سال تحصيلي اشاره كرد، چرا كه با استيضاح فاني نوعي بي‌نظمي در مديريت كلان مجموعه آموزش‌ و پرورش به وجود مي‌آيد؛ لذا تصميم فعلي بر منتفي بودن استيضاح است. اما پس از گذشت چند روز حسين مقصودي، سخنگوي كميسيون شوراها و امور داخلي مجلس به خانه ملت، گفت: استيضاح وزير آموزش‌ و پرورش منتفي نيست و اين موضوع پس‌ از تعطيلات مجلس (مهر ماه) از سر گرفته مي‌شود. بر اساس اين گزارش، با توجه به فرارسيدن سال تحصيلي جديد هنوز تكليف استيضاح مشخص نشده است و بسياري از نمايندگان پاسخ سوالات خود را از فاني دريافت‌ نكرده‌اند به همين دليل مشخص نيست كه آيا در اين مدت اندك باقي مانده از عمر دولت يازدهم فاني باز هم استيضاح خواهد شد يا نمايندگان فرصتي ديگر به فاني خواهند داد؟


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار