شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۳
آموزش زیربنای توسعه هر جامعه است لذا ضروری است کلیه ارگان ها نسبت به باسوادی اقدام کنند.
 معاون فرماندار دزفول از دستگاه های اجرایی خواست نهضت سواد آموزی را برای ریشه کنی بی سوادی یاری کنند چرا که با هر گونه کار شکنی در زمینه سواد آموزی برخورد می شود.

امیر عیسی زاده روز شنبه در نشست شورای سوادآموزی شهرستان دزفول در سالن جلسات فرمانداری افزود:آموزش زیربنای توسعه هر جامعه است لذا ضروری است کلیه ارگان ها نسبت به باسوادی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد باسواد در زمینه خود اشتغالی نیز موفق هستند گفت:در صورتی که در زمینه سواد آموزی کارشکنی شود از سوی مدیریت آموزش و پرورش گزارش شود تا برخورد قاطع صورت گیرد.

عیسی زاده با تاکید بر ریشه کنی بی سوادی در جامعه گفت:دزفول شهری غنی با پیشینه ای تاریخی است که قدیمی ترین دانشگاه جهان در این شهر بنا شده است و وجود افراد بی سواد برازنده شهری که خواستگاه نخستین دانشگاه علمی جهان است نیست.

وی بر همکاری کلیه دستگاه های اجرایی در خصوص سواد آموزی تاکید کرد و افزود: بخشداران ،دهیاران و امور عشایر باید بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش در رابطه با سواد آموزی داشته باشد.

سرپرست مدیریت آموزش و پرورش دزفول نیز گفت:سوادآموزی عزم ملی می طلبد و در توسعه بهداشت ،رعایت قوانین و مقررات و فرهنگ بسیار موثر است .

عبدالمحمد جرجانی افزود:آموزش و پرورش به تنهایی از عهده باسوادی برنمی آید لذا از کلیه دستگاه های اجرایی تقاضا می شود بیشترین همکاری را با آموزش و پرورش در این زمینه داشته باشند چرا که در صورت باسواد شدن اقشار جامعه بخش زیادی از مشکلات مرتفع می شود .

وی با تاکید بر ضرورت تبلیغ سوادآموزی در مناطق حاشیه ای و عشایری گفت: برای تامین منابع و اعتبار لازم در رابطه با سواد آموزی کمبودی وجود ندارد و در صورت باسوادکردن کلیه هزینه ها و مبالغ مورد نظر به آموزش دهندگان پرداخت می شود.

جرجانی ضمن انتقاد از اجار نشدن برخی مصوبات شورای سواد آموزی گفت:باید زیرساخت لازم برای تشویق و ایجاد انگیزه برای بی سوادان فراهم شود تا کلیه نقاط شناسایی و نسبت به آموزش افراد بی سواد اقدام شود.

علیرضا شیرین صحرایی رئیس نهضت سوادآموزی شهرستان دزفول نیز گفت:در سرشماری سال 90 تعداد 24 هزار و 133 نفر در شهرستان دزفول اعلام بی سوادی کردند که از این تعداد 53 درصد مرد و مابقی زن بودند.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 هزار نفر از این تعداد بر خلاف اعلام بی سوادی دارای مدارک تحصیلی بودند وتعدادی نیز ساکن دزفول نبودند گفت:در مدت پنج سال اخیر حدود سه هزار نفر تحت سوادآموزی قرار گرفتند و مدرک سوادآموزی کسب کردند که در این خصوص استقبال بانوان بیشتر بوده است.

شیرین صحرایی اظهار کرد:با توجه به مشغله کاری آقایان استقبال از سوادآموزی در این جنس کمتر از بانوان است و بانوان بیشتر به سوی سوادآموزی روی آورده اند.

رئیس نهضت سوادآموزی دزفول گفت:با کسر افراد آموزش دیده در این مدت در حال حاضر حدود پنج هزار (حدود پنج درصد کل جمعیت دزفول ) در گروه سنی 10 تا 49 سال بی سواداند که از این تعداد 2 هزار و 400 نفر زن و مابقی مرد هستند.

وی با اشاره به وجود بین سه تا چهار درصد بی سواد در شهرستان دزفول گفت:در حال حاضر 2 هزار و 100 نفر بی سواد در شهرستان دزفول شناسایی شده که از این تعداد یکهزار و 20 نفر در شهر دزفول،488 نفر در بخش مرکزی،300 نفر در شهرهای اقماری و 282 نفر در بخش چغامیش می باشند .

نصراله فخر مجدیان بخشدار مرکزی شهرستان دزفول نیز گفت:تعداد افراد بی سواد هر روستای بخش مرکزی شناسایی شده هستند که نشست هایی جهت ساماندهی این افراد در بخش مرکزی برگزار و این بخش به سه قسمت تقسیم شد.

وی افزود:هر 10 روستا توسط یک دهیار مدیریت می شوند و افرادی که توانایی آموزش به بی سوادان را دارند توسط دهیاران معرفی شده اند که نسبت به سوادآموزی آنها اقدام خواهد شد.

مسعود سخایی بخشدار سردشت دزفول نیز گفت:با توجه به اینکه جمعیت عشایری دزفول در حال حاضر در کوچ بسر می برند با بازگشت آنها نسبت به شناسایی و سواداموزی آنها اقدام می شود.

مهران خوشبخت رئیس کمیته امداد امام خمینی (ع) دزفول نیز گفت:امسال 257 نفر بی سواد زیر پوشش کمیته امداد معرفی شدند که مشخص شد 34 نفر دارای مدرک مقدماتی سوادآموزی،48 نفر بالای 49 سال،15 نفر دارای مدرک تکمیلی سوادآموزی و 16نفر بیمار هستند که توانایی تحصیل را ندارند.

وی افزود:در حال حاضر نیز 23 نفر از افرادی که معرفی شدند در حال تحصیل می باشند. فریدون عبدی رئیس بهزیستی شهرستان دزفول نیز گفت:2 هزار و 364 نفر معلول بی سواد در شهرستان دزفول وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 692 زیر 49 ساله و دارای شرایط سوادآموزی هستند.

وی افزود:برخی از این افراد معلول ذهنی و برخی دیگر دارای معلولیت جسمی هستند . در این نشست مقرر شد شهرداری دزفول جایگاه های برای تبلیغ باسوادی در سطح شهر اختصاص دهد.
همچنین مصوب گردید از آنجا که تعداد زیادی از افراد بی سواد را قشر کارگران حجمی شامل می شوند لذا با ارائه امتیاز به پیمانکاران شهرداری آنها را ملزم به باسوادی کارگران کنند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار