اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
اولین جشنواره "تعلیم، رسانه، تربیت" امروز (23 شهریورماه) با معرفی و تجلیل از 23 اثر برگزیده و تقدیر از 70 رسانه فعال آموزشی در اهواز برگزار شد.
محمد تقی‌زاده مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در این مراسم اظهار داشت: در طول تاریخ از زمان باستان که پیام‌ها به‌وسیله دود و آتش میان انسان‌ها منتقل می‌شد تا زمان اختراع الفبا و پس‌ازآن چاپ، روزبه‌روز نقش رسانه‌ها با پیشرفت وسایل ارتباط‌جمعی پررنگ‌تر شده است.
 
وی افزود: چه در تاریخ معاصر یا در زمان پیروزی انقلاب مشروطه، اصحاب رسانه بیشترین نقش را در جامعه داشته‌اند؛ همچنین رسانه‌ها در انتقال مسائل فرهنگی و آشنایی مردم با حقوق خود نقش پررنگی دارند و به‌طورکلی آموزش‌وپرورش از رسانه‌ها انتظار حمایت دارد.
 
مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان تصریح کرد: بر اساس 20 اولویتی که در برنامه توسعه آموزش‌وپرورش استان مطرح شده، نقش رسانه‌ها در انتقال اطلاعات و مسائل، چالش‌ها و مشکلات آموزش‌وپرورش بسیار مهم است.
 
تقی‌زاده گفت: آموزش‌وپرورش یک مسأله ملی است و سابقه‌ای چند هزارساله دارد و در آن مسائل مختلف مانند تعلیم و تربیت به شکل‌های مختلف پوشش داده می‌شود.
 
وی با اشاره به اهداف این جشنواره، خاطرنشان کرد: جشنواره "تعلیم، رسانه، تربیت" با هدف تجلیل از خبرنگاران حوزه‌های مختلف ازجمله خبرگزاری‌ها، صداوسیما، مطبوعات و رسانه‌هایی که به هر نحوی اخبار آموزش‌وپرورش را پوشش داده‌اند، طراحی و طی یک فراخوان از تمام فعالان رسانه‌ها خواسته شد که آثار خود را به جشنواره ارسال کنند.
 
همچنین در این مراسم مسلم رحیمی مدیرکل صداوسیمای خوزستان، با بیان این‌که همه ما باید به آموزش‌وپرورش کمک کنیم، گفت: بر اساس پژوهش‌هایی که طی سال‌های گذشته انجام شد آموزش‌وپرورش به‌عنوان ماندگارترین دستگاه در طول تاریخ بشر شناخته شد.
 
وی افزود: توسعه پیش‌دبستانی و کاهش سن تعلیم و تربیت اقدام بسیار خوبی بود که آموزش‌وپرورش خوزستان انجام داد.
 
رحیمی تصریح کرد: وظیفه ما این است که شأن و وجهه معلم را پاس بداریم و فرهنگ‌سازی لازم را در جامعه انجام دهیم تا همان احترامی را که اساتید در جوامع عمومی دارند، معلمان نیز داشته باشند، چراکه آینده مملکت در دست همین معلمان است؛ در رسانه ملی به ما دستور داده شده که نقش معلم را گسترده کنیم و شیرینی‌های شغل معلمی را به مردم نشان دهیم.
 
به گزارش ایسنا، همچنین در این مراسم بیانیه هیأت داوران جشنواره قرائت شد؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: "هر رقابتی در ذات خود حرفی دارد و محوری‌ترین سخن این جشنواره «هم‌افزایی در خدمت توسعه نظام تعلیم و تربیت» است.
 
واضح و مبرهن است که هر یک از ما نسبتی با خانواده بزرگ و عزیز «آموزش‌و‌پرورش» داریم. یا فرزند محصل داریم، یا معلمیم و البته همگی، پیش‌ترها درس‌خوانده‌ همین «مکتبِ شریف» بوده‌ایم. به اعتبار این الفتِ دیرینه، با زیبایی‌ها، آرمان‌ها، دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش‌و‌‌پرورش با جان و دل آشناییم.
 
از آن سو، «در هزاره جدید، همه ما متأثر از نگاه، قلم، اثر و حرکت رسانه و روزنامه‌نگار هستیم». آموزش‌وپرورش در معنای موَسَع خود، مثلث سه ضلعی‌ست: «دانش آموز»، «خانواده» و «معلم». و  رسانه‌ای «رسانه‌تر» است که این سه ضلع را با هم ببیند.
 
بی‌تردید نقشه‌ی راه توسعه، هنگاهی کامل است که این «سه نقطه طلایی»، به شکلی دقیق، هدفمند و منسجم، به هم نزدیک شوند و این مهم میسر نخواهد شد مگر با بهره‌گیری از «شاخص و معیارهای فرادستی توسعه»؛ به این معنا که رسانه و روزنامه‌نگار تعلیم و تربیت «فقط دلسوز نیست»!!! که البته ضروری ست دلسوزانه ببیند و بنویسد اما ...
 
برای وضح دیدن و «نقادی»، صرفِ آگاهی از دغدغه‌های آموزش‌وپرورش کافی نیست...بلکه آشنایی با نقشه‌ی راه تعلیم و تربیت در دل سیاست‌گذاری‌های توسعه و رصدِ کارشناسانه‌ی آن، ضروری و لازم است. ضرورت دارد که «انصاف»، «دقت»، «صحت» و هر آنچه روزنامه‌نگاری به معنای عام، سخت بدان محتاج است؛ با اسناد توسعه‌ای آموزش‌وپرورش در آمیخته شود و نسخه «شفابخش و راهگشا برای جامعه» پیچیده شود.
 
«نقد»، «معیار» می خواهد  و قاعدتا «معیارِ نقدِ رسانه‌ای تعلیم و تربیت»، از دلِ چارچوب‌های  آموزشی و پرورشی بیرون می‌آید. قطعا خروجی این کوشش‌های «عالمانه» و «مشفقانه»، روزنامه‌نگاریِ «خوش آمد» یا «بد آمد» دیگران نیست، بلکه دیدن هم‌زمان «ظرفیت»، «محدودیت» و «قابلیت» هاست.
 
برونداد این فراگرد رسانه‌ای، تبدیل «دغدغه» به «مسأله» است و جامعه‌ای که مسائل خود را خوب بشناسد در «کوتاه»،«میان» و «بلندمدت» پاسخی برای آن‌ها خواهد یافت. روزنامه‌نگار تعلیم و تربیت «مأموریت خودخوانده‌ای» دارد؛ «دانش‌آموز و خانواده و معلم» را با هم ببیند، اسناد توسعه‌ای آموزش‌وپرورش را با جان بخواند و مسئولانه برای ارتقای جامعه‌ی خود بکوشد.
 
پایان این مأموریت هر چه شود، مبارک است: «تلخ» بنویسد یا «شیرین»، توتیای چشم جامعه است."
 
بنا به اعلام دبیرخانه در مجموع 330 اثر به این جشنواره ارسال و بر اساس رأی داوران برگزیدگان در بخش‌های خبر، گزارش خبری، گزارش موضوعی، عکس، مصاحبه و تیتر معرفی و تجلیل شدند.
 
بر این اساس، در بخش خبر الهام خلج از روزنامه ایام عنوان قابل تقدیر، سارا ممبینی از پایگاه خبری شوشان رتبه سوم، پگاه یغمایی از خبرگزاری ایسنا رتبه دوم و محمدرضا عبادی از خبرگزاری تسنیم رتبه اول را به خود اختصاص دادند.
 
همچنین در بخش گزارش خبری سحر کوراوند از خبرگزاری مهر و مریم جویدراوی از خبرگزاری ایکنا عنوان قابل تقدیر، کوثرکریمی از خبرگزاری مهر رتبه سوم، ندا رضاپور از پایگاه خبری اهواز نوین رتبه سوم، حبیب بهرامی از روزنامه توسعه جنوب رتبه دوم، سید احمد مقدم موسوی از خبرگزاری ایسنا و مصطفی حلالی از پایگاه خبری شوشان به‌صورت مشترک رتبه اول را کسب کردند.
 
در بخش عکس میلاد اسماعیلی‌زاده عکاس آزاد به‌عنوان عکاس برتر معرفی شد و در بخش تیتر نیز سید احمد مقدم موسوی از خبرگزاری ایسنا رتبه دوم و رسول عوده‌زاده از روزنامه همشهری رتبه اول را کسب کردند.
 
در بخش گزارش موضوعی نیز زینب فرحانی از خبرگزاری ایرنا و شهرزاد امیری عنوان قابل تقدیر، مریم فرطوسی از روزنامه همشهری و علی میلاسی از روزنامه قلم به‌طور مشترک رتبه سوم، سیده فاطمه هلالات از روزنامه همشهری مقام دوم و امل درویشی از روزنامه همشهری مقام اول را به خود اختصاص دادند.
 
در بخش مصاحبه میلاد گل‌داری از روزنامه همشهری رتبه دوم و قاسم منصور آل‌کثیر مقام اول از خبرگزاری مهر کسب کردند؛ در این جشنواره همچنین جلیل بیت‌مشعلی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان، ایرج مزارعی معاون اخبار و اطلاعات آموزش‌و‌پرورش خوزستان و محسن بهاورند رئیس خبرگزاری ایرنای خوزستان به‌عنوان فعالان حوزه آموزش‌وپرورش تجلیل شدند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار