اینجا خرمشهر نیست! بلکه تنها حال روزی شبیه به دیروز خرمشهر دارد، اینجا تنها گوشه ای فراموش شده از شهر اهواز است و البته در مسیر خروجی خرمشهر نیز قرار دارد. اینجا سال هاست که محلی برای فروش گوسفند از سوی ساکنین این منطقه شده است

 

"> پارادوکس شهری...!
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۵

 

اینجا خرمشهر نیست! بلکه تنها حال روزی شبیه به دیروز خرمشهر دارد، اینجا تنها گوشه ای فراموش شده از شهر اهواز است و البته در مسیر خروجی خرمشهر نیز قرار دارد. اینجا سال هاست که محلی برای فروش گوسفند از سوی ساکنین این منطقه شده است

 

اختصاصی شوشان / مجتبی حلالی: بوی دود می آمد و آتشی خورد شعله ور بود، چند شاخه و تعدادی تنه نخل نیز هر کدام سویی افتاده اند، سنگ و کلوخ بود که زیر پایت هر لحظه لغزش ایجاد می کرد و بساط زمین خوردنت را فراهم می ساخت؛ پارچه های بزرگی که به نخل ها گره خورده و در باد به رقص درآمده اند نیز در آنجا حضور دارند، پارچه هایی که با هر رفت و برگشتی نگاه رهگذران را به خود جذب می کرد.

 

نخل های بی سر، در کنار لجنزاری کوچک که نیزاری را در دل خود دارد. نیزاری که صدای باد لابلای آن شنیدنی است. نیزاری کوچک و زیبا که به گفته اهالی آن منطقه روزگاری محلی برای تجمع پرندگان و لاک پشت ها بوده است.

اینجا خرمشهر نیست

اینجا خرمشهر نیست! بلکه تنها حال روزی شبیه به دیروز خرمشهر دارد،  اینجا تنها گوشه ای فراموش شده از شهر اهواز است و البته در مسیر خروجی خرمشهر نیز قرار دارد. اینجا سال هاست که محلی برای فروش گوسفند از سوی ساکنین این منطقه شده است. اینجا محلی است که درست مقابل منطقه پاداشهر قرار دارد. پاداشهر منطقه ای آرام و مطلوب برای شهروندان و ساکنین آن می باشد. اینگونه است که در فاصله کمتر از 50 متر پارادوکس شهری بوجود می آید.

یک کودک بازیگوش در میان گوسفندان

یک کودک نیز در میان همان خاک ها و درختان بر زمین افتاده از سویی به سوی دیگر دوان دوان است. از موهای تراشیده شده اش می توان دریافت که دانش آموز است. نهایت کلاس اول دبستان بود! این را قد و هیکلش نشان می داد. یک بیل در دست داشت و در زمین فرو می کرد. بهنگام عکس گرفتن از او سر خود را پشت یکی از نخل ها مخفی کرد، گویی از حضورمان خجالت می کشید. جالب زمانی بود که به پدرش دقت می کرد تا هرکاری که انجام می دهد او نیز آن را تکرار کند. بعنوان مثال همین بیل گرفتن و یا سوار موتور شدن و ... از کارهایی بود که تا پدر انجام می داد او تکرار می کرد.

1800 نوع بیماری از احشام به انسان منتقل می شود

مسسول بیماری های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه 1800 نوع بیماری مشترک میان انسان و احشام وجود دارد، گفت: بیماری هایی که در ایران شایع هستند و برای مسوولین بهداشتی از اهمیت بالا برخوردارند هاری، سالک، تب مالت، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب خونریزی دهنده، آنفولانزای پرندگان و خوکی می باشند.

دکتر امین کمالی ادامه داد: طبق ضوابط و مقررات بهداشتی محیط زندگی دام باید از انسان جدا باشد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان با این شرایط در معرض بیماری های زئونوز قرار دارند، گفت: تا کنون در استان خوزستان بیماری های مشترک میان انسان و احشام منجر به مرگ نشده اما برخی از بیماری های ذکر شده منجر به مرگ می شوند که از جمله می توان به هاری اشاره داشت.

لاستیک هایی که ظرف آب و علوفه می شوند

ظرف های علوفه و آب گوسفندان نیز جالب است. ظرف هایی که با لاستیک خودروهای سنگین تهیه می شوند. لاستیک هایی که از وسط بریده شده و بشکل ظرفی دورانی برای گوسفندان تدارک دیده شده بودند. ظرف هایی که لبریز از علوفه و آب بود.

پشت کشتارگاه رفتیم اما باز برگشتیم

یکی از این گوسفند فروشان می گوید: سال هاست که شهرداری منطقه 8 اهواز دایم می خواهد جایمان را تغییر دهد و حتا یکبار ما را به پشت کشتارگاه انتقال دادند.

رضا ادامه داد: زمانی که به این منطقه رفتیم و چند روزی بساط مان را گذاشتیم اهالی آن منطقه با ما درگیر شدند و به همین علت باز به همین منطقه بازگشتیم.

وی گفت: تایرهایی که برای آب و علف گوسفندان تهیه کرده بودیم را آتش زدند و با فحش و ناسزا موجب شدند که آنجا نمانیم.

این شغل پدری است

این فروشنده دام زنده با اشاره به علت روی آوری به این شغل افزود: معمولا اینگونه مشاغل سینه به سینه از پدر به فرزندان می رسد و من نیز از این قاعده مستثنا نیستم. از همان دوران بچگی در کنار پدر و دیگر برادرانم برای رشد و نگهداری از احشام فعالیت می کردم و تا کنون که برای خود خانواده تشکیل داده ام نیز ادامه دارد.

پا و ترکه وسیله ای برای برخاستن گوسفندان

به سمت گوسفند فروشان می روم. به گمان آنها مشتری هستم. بنابراین فاصله رسیدن به آنها نصف می شود، در آن میان تعدادی نیز با پا و یا با ترکه ای که در دست دارند به گوسفندان ضربه می زنند تا بلند شده و قد و قامت شان را نشان دهند. اندازه های مختلف، رنگ های متنوع و شکل های گوناگون گوسفندان آنقدر زیاد است که دست را برای انتخاب هر خریداری سهل و آسان می کند. با این حال خودم را معرفی می کنم و آنها نیز دعوتم می کنند تا به سمت کارتن هایی که روی زمین پهن شده اند بروم. در کنار این کارتن ها و روی زمین با ذغال بازی دوز را نقاشی کرده اند. بازی که برای رهایی از لبریز شدن حوصله کاربرد داشت.

بساط چای داغ در استکان های طلایی رنگ

بساط چای شان نیز روبه راه است. آنهم در استکان هایی کوچک و زیبا که با حاشیه های طلایی رنگ، رنگ و طعم چای را لذت بخش تر می کند.

بوی نامطبوع و تولید مگس

یکی از اهالی این منطقه با بیان اینکه حضور احشام در نزدیکی منازل مسکونی تبعاتی چون به خطر انداختن سلامت و بهداشت مردم را بدنبال دارد، گفت: فروش انواع دام زنده به ویژه گوسفند در سطح شهر موجب به خطر انداختن سلامت محیط زیست و بهداشت عمومی شهروندان می شود.

مجید افزود: انتقال واحدهای فروش دامهای زنده به اطراف شهر و احداث سایت ویژه فروش دامهای زنده گامی برای توسعه پایدار، حفاظت محیط زیست شهری و بهداشت عمومی شهروندان است.

وی اظهار کرد: وجود واحدهای فروش دام زنده در سطح شهر ( حاشیه خیابانها ) موجب بروز مسائل و مشکلات متعددی همچون بوی نامطبوع، تولید مگس و موش نیز می شود.

انتقال احشام از مرکز شهر بر عهده شهرداری است

این در حالی است که ریاست دامپزشکی اهواز می گوید: بر اساس ماده 55 قوانین شهرداری در هر شهر باید میادین دامی احداث شود. به همین دلیل شهرداری موظف است تا مراتب انتقال احشام سرگردان را فراهم سازد.

دکتر رضا اسدی ادامه داد: اینکه احشام زنده همچنان در مناطق مختلف شهر به چشم می خورند و انتقال آنها با موفقیت همراه نبوده است، به عدم وجود میادین دام می باشد. مسلما تا زمانیکه این میادین برای نگهداری و فروش احشاشم زنده راه اندازی نشود، برخورد با فروشندگان آن سخت است.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی تنها نظارت بر بهداشت دام را برعهده دارد، افزود: دامپزکش رسالت نظارت بر بهداشت خام را بعهده دارد و مکان آنها به شهرداری و محیط زیست ارتباط پیدا می کند.

2 نقطه در شهر برای ساماندهی فروشندگان دام زنده در گام اول

در این راستا معاونت خدمات شهری شهرداری کلانشهر اهواز با اشاره به اینکه مشاغل یا مزاحم، یا غیر رسمی و یا نیاز به ساماندهی دارند گفت: باید آمار دقیق و درستی را از افرادی که به فروش دام زنده پرداخته اند تهیه شود.

عالی پور ادامه داد: شهرداری اهواز در جهت ساماندهی این افراد مکانی را پشت کشتارگاه در نظر گرفت و آغل بندی مناسب را نیز انجام داد اما متاسفانه مورد استقبال فروشندان دام زنده قرار نگرفت و به مکان سابق خود بازگشتند.

وی با بیان اینکه 20 نقطه از شهر برای ساماندهی این افراد انتخاب شد اما بنا بدلایل زیست محیطی از سوی اداره کل محیط زیست خوزستان رد شدند، گفت: در حال حاضر یک محل در شرق و یک محل در غرب اهواز برای ساماندهی فروشندگان دام زنده مورد تایید واقع شده که بطور موقت در گام اول راه اندازی خواهند شد.

عالی پور با اشاره به اینکه مکان های انتخابی از سوی شهرداری بلافاصله معارض پیدا می کنند، افزود: بنظر می رسد برخی افراد برای ایجاد مشکل در حل مشکلات شهری از قبیل ساماندهی دست فروشان در تلاشند تا دست به کارهایی مانند پدید آوردن معارض در مکان هایی که شهرداری انتخاب می کند بزنند.

وی تصریح کرد: طی 2 سال اخیر 100 بازارچه در سطح شهر پیش بینی شده بود که 99 درصد زمین های انتخابی برای راه اندازی این بازارچه ها معارض پیدا کرده اند. شایان ذکر است ادعای این افراد حق ریشه و حق آب و گل است. این در حالی است که بیشتر این زمین ها اراضی ملی بشمار می روند.

نخلستان در حاشیه خیابان ها

ورودی بوشهر یکی از زیباترین ورودی هایی است که در عین سادگی هر نگاهی را به خود مجذوب می کند. آنقدر زیباست که معمولن رهگذران را مجاب به پیاده شدن از خودرو و عکس گرفتن از نمای این ورودی در پشت سر خود می کند. ورودی بوشهر یک نخلستان است. نخل هایی که در 2 طرف اتوبان قد و قامت کشیده اند و دقایق زیادی سایه خود را بر سر رهگذران می گسترانند. این ویژگی و پتانسیل در خوزستان و اهواز نیز وجود دارد. می توان براحتی همین نخلستان را توسعه داد و نمای زیبایی را برای اهالی منطقه و رهگذران ایجاد نمود.

مگر اینجا اهواز نیست؟

در ادامه یکی دیگر از فروشندگان دام زنده می گوید: اینجا پر از زباله است که سال هاست همینگونه به حال خود رها شده! مگر اینجا اهواز نیست؟ مگر اینجا آدم زندگی نمی کند که رهایش کرده اند؟ وظیفه یک مسوول لجبازی با شهروندش نیست.

عقیل خاطرنشان ساخت: در این منطقه ما هیچ گونه مزاحمتی برای همسایگان بوجود نمی آوریم چرا که از خیابان و منازل مسکونی فاصله زیادی داریم.

این شهروند اهوازی یادآور شد: شب ها اینجا پاتوق افرادی می شود که بهتر است مامورین برای جمع آوری آنها اقدام کنند.

وی اضافه کرد: در برخی شهرهای همین استان خوزستان برای فروش احشام غرفه هایی در نظر گرفته شده است و ما نیز اگر ساماندهی شویم و جای مناسبی در اختیارمان قرار دهند مطمئنا اینجا نخواهیم ماند.

او افزود: در زمانی که به پشت کشتارگاه رفتیم بارها افرادی جلوی راهمان را می گرفتند و از گوسفندانمان می دزدیدند.

بیش از یکسال از وعده شهرداری می گذرد

در این راستا مدیرکل محیط زیست استان خوزستان با اشاره به اینکه شهرداری اهواز بیش از یکسال است که طرح جابجایی فروشندگان دام زنده را به حال خود رها ساخته است، گفت: بمنظور تسریع در ساماندهی احشام سرگردان در سطح شهر در مورخه 23 مردادماه سال 1390 از هشت مکان معرفی شده از سوی شهرداری، دو مکان برای صدور مجوز زیست محیطی اعلام شد، اما متاسفانه علیرغم همه پیگیری های مکرر و پس از گذشت یکسال هنوز اقدامی از سوی مسوولین شهرداری اهواز در جهت بهبود شرایط موجود بعمل نیامده است.

احمدرضا لاهیجان زاده ادامه داد: سایر مسوولین ذیربط و شهری باید توجه داشته باشند که وجود دام زنده و واحدهای فروش آن در محیط شهری موجب شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه در بین کودکان می شود  و تبعاتی چون بروز مسایل و مشکلات زیست محیطی، تولید بوهای نامطبوع، رشد انواع حشرات مضر و جوندگان در فضاهای شهری و سلب آسایش و نارضایتی مردم را بهمراه خواهد داشت.

فروش دام زنده در حاشیه شهر فقط مختص اهوازی ها نیست

به اینترنت رجوع می کنم؛ چند جمله برای جستجو انتخاب می شود، تا در نهایت یک گزارش از کلانشهر رشت و دو مصاحبه از سوی شهردار اصفهان و رییس شبکه دامپزشکی شهرستان فسا  در مورد حضور فروشندگان دام زنده در حاشیه شهر بر خروجی می آید. این موضوع بیانگر آنست که فروش احشام در حاشیه خیابان های نه تنها اهواز بلکه در سایر شهرهای بزرگ کشور وجود دارد. با این حال اما با توجه به تبعات بهداشتی که از فروش گوسفند برای مردم بوجود خواهد آمد، می طلبد تا ضمن حفظ این مشاغل در جهت ساماندهی آنها در مکان های مناسب و قابل دسترس برآییم، چراکه مسلما اطلاعات کافی در مورد بیماری های مشترک میان انسان و دام در سطح شهر و استان منتشر شده است.

(1)

(2)

(3)

عکس : آناهیتا گله دار

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار