شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۷

1:در شماره های گذشته نکاتی در مورد دروغ از منظر روایات ائمه ی معصومین (ع) و وجود نورانی رسول صداقت (ص) تقدیم شد و به برخی از آثار سوء فردی و اجتماعی دروغ اشاره شد. از دست رفتن سرمایه ی اجتماعی اعتماد،رسوا شدن دروغ گو دیر یا زود، عقاب اخروی، فرو رفتن انسان در منجلاب گناهان بعدی برای توجیه دروغ قبلی و... بعضی از آن ها بود.

هم چنان که ذکر شد در روايات اسلامي دروغ به عنوان " كليد گناهان" شمرده شده است.

امام حسن عسكرى (ع) مى‏فرمايد: «جعلت الخبائث كلها فى بيت و جعل مفتاحها الكذب»" تمام پليدي ها در اطاقى قرار داده شده، و كليد آن دروغ است" .

2:عامل نفاق:

یکی دیگر از عوارض جبران ناپذیر دروغ، فروغلطیدن انسان در دره ی نفاق است.

دروغ به معنی تفاوت زبان با دل است .دروغگو خوب می داند که آن چه می گوید با آن چه در دل دارد اختلاف قطعی دارد ،با این وجود دروغ را به زبان می آورد.

و به عکس دروغ ، راست گويى يعنى هماهنگى زبان و دل، و بنا بر اين دروغ ناهماهنگى اين دو است، و نفاق نيز چيزى جز تفاوت ظاهر و باطن نيست.

در آيه ی 77 سوره ی توبه مى‏خوانيم: فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى‏ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ:" اعمال آن ها نفاقى در دل هايشان تا روز قيامت ايجاد كرد، به خاطر اين كه عهد خدا را شكستند و به خاطر اين كه دروغ مى‏گفتند".

3: در رديف شرک به خدا

رسول گرامي اسلام(ص) فرمودند: « آيا شما را از بزرگترين گناهان خبر ندهم ؟ بزرگترين گناهان شرک به خدا و بدرفتاري نسبت به پدر و مادر و دروغ گفتن است»

از همین روایت استفاده کنم و ذکری از منکر بی احترامی به بزرگتر هم داشته باشم و خصوصا به بی احترامی به پدر و مادر اشاره کنم که امروز یکی از غصه های پدر و مادرهای ایرانی است و امیدوارم کنار هم آمدن شرک و بی احترامی به پدر و مادر و دروغ به قدر کافی برای مرتکبین این گناه، عبرت آموز باشد و پیش از آن که در فراق این دو نعمت بی نظیر الهی در سوگ بنشینند و با مرور بدی ها و بی ادبی هایشان بسوزند و اشک بریزند ،قدر این دو گوهر آسمانی را بدانند.

4:نشان پستى انسان

پيامبر گرامی اسلام(ص) مي فرمايند:« دروغ گو ،دروغ نمي گويد مگر به سبب پستي نفسش»

پایان بخش این ستون تکیه بر این موضوع است که نه تنها دروغ گوئی گناه کبیره و کلید همه ی پلیدی ها است، گوش دادن به دروغ و انتشار آن نیز درقرآن کریم و روایات مورد مذمت قرار گرفته است و به عنوان "سمّاعون للکذب" کسانی که به دروغ -با علم به دروغ بودن- ،گوش می دهند و با این استماع، دروغ گو را بر جسارت یافتن به دروغ، تشویق می کنند نیز موردمواخذه قرار خواهند گرفت.

اکنون بین خود و خدا در آینه ی وجدان ،به قامت ذهن و دل و زبان خود نگاهی بیندازیم !

چه قدر برای خراب کردن این و آن،برای موجه جلوه دادن خود،برای رسیدن به آرزوهای حقیر و پست،برای رسیدن به پست و مقام،برای تخریب رقبای خود،برای....دروغ می گوئیم و هم شانه با شرک حرکت می کنیم و در لجن زار نفاق غوطه می خوریم؟!!

خدایا به حق خوبان درگاهت که پیش تو آبروئی دارند زبان ما را از دروغ پاکیزه کن و کمک کن در لحظه های تردید بین خود و خدا ،تو را انتخاب کنیم.....


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار