اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
علی کرد
مدرس دانشگاه
 
در هفته دفاع مقدس یاد شهدای دفاع مقدس را گرامی میداریم. جهادگران عرصه کار و پیکار، سنگر سازان بی سنگر و دلارو مردان بسیجی که رفتند تا اسلام و نظام و ارزشها بماند. عامل مهمی که باعث دفاع هشت ساله و مقاومت بی نظیر این ملت در مقابل تمام ابرقدرتهای دنیا شد ایمان راسخ به نظام و امام و غیرت دینی و ملی این ملت بود.همه ی کسانیکه که دل در گروه این مرز و بوم و نظام اسلامی داشتند در یک کلام بسیجی بودند. چرا که خودجوش و با عشق و علاقه و بدون هیچ چشمداشت مادی و باشوق وصف ناپذیر وارد عصره نبرد و آتش و خون شدند. 

پس همه مخلص بودند و لشکر مخلص خدا.این لشکر باید روز بروز قوی تر و مخلص تر باشد. این لشکر فقط نیاز دیروز ما نبود . این لشکر نیاز امروز و فرذای ما نیز هست. برای اینکه ملت بسیجی باشد و نیاز به بسیج و بسیجی را بیشتر لمس کند و به او عشق بورزد باید همچنان با خلاص باشد و مقبولیت عمومی و ثروت اجتماعی را افزایش دهد و پیش نیاز آن سعه ی صدر و گسترش دایره خود است طوریکه بتواند احاد ملت را زیر این چتر قرار دهد و انسجام ملی را تقویت کند. در این هفته که مزین به هفته دفاع مقدس است بر آن شدم تا نکاتی را در خصوص بسیج و بسیجی قلمی کنم و یاد و خاطره ی یادگاران دفاع مقدس را گرامی بدارم و افتخار کنم که خود نیز یک قطره از این اقیانوس بیکران بودم.امام راحل عظیم الشان درسخنرانیها و نوشته های خود بارها و بارها ازبسیج تمجید و تجلیل کردند و عبارات و جملات نغزوشیوایی درمورد بسیج وبسیجی دارند که در صحیفه نور موجود است اما یکی ازکلمات قصارو جمله کوتاه اماپرمحتوا در مورد بسیج دارند که بدلیل اهمیت آن، عنوان این نوشته را بخود گرفت و آن جمله ماندگار این است."بسیج لشکرمخلص خداست". 

برای تبیین موضوع لازم است بطور اختصار تعریفی از بسیج و بسیجی داشته باشیم و سپس آن را مورد مداقه و بررسی قرار دهیم.

تعاریف گوناگونی ازبسیج ارایه شده است. معانی لغوی بسیج در فرهنگهای لغات عبارت است از: عزم واراده-آماده ساختن نیروی نظامی یک کشور برای جنگ- اسباب و سازمان و آماده سفر شدن. در اساسنامه بسیج که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید بسیج اینگونه تعریف شد."کلیه افراد کشور اعم از نطامی و داوطلب که برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی واهداف انقلاب اسلامی وهمچنین کمک به هنگام بلایا و حوادث غیرمترقبه آموزش دیده و سازماندهی می گردد ودرزمان جنگ وصلح و مواقع اضطراری بکار می آید".

 براساس تعریف ذکرشده هدف از تشکیل بسیج" ایجاد توانایی های لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور،نظام جمهوری اسلامی و نیز کمک به مردم به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه ". بسیج ریشه در قرآن دارد و در نصوص اسلامی به آن توجه و توصیه شده است. در صدر اسلام نیزبسیج در زمان جنگ و هم در زمان صلح نقش آفرینی میکرد.در فراخوانهای عمومی مسلمانان آماده نبرد می شدند و درجنگهای صدر اسلام شرکت میکردند و این اعلام عمومی در مساجد صورت میگرفت. در آن زمان این بسیج عمومی در زمان صلح و برای اهداف صلح آمیز مثل ساختن مسجد هم صورت میگرفت.

 جلوه های بسیج عمومی مسلمانان بسیار زیاد است و اگر به تاریخ اسلام نگاه کنیم موارد متعددی را مشاهده میکنیم. بیسج عمومی یک ضرورت است و کشورهای دیگر نیز با توجه به موقعیت و فرهنگ خود از بسیج عمومی بهره میبرند و به آن اهتمام میورزند. بسیج به معنای عام در قبل از انقلاب بصورت خودجوش و درقالب تظاهرات دستجمعی و اعتصابات و تحصنها و...و به رهبری امام خمینی برای براندازی رزیم شاهنشاهی به منصه ظهور رسید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بفرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی بسیج تشکیل شد و انسجام یافت و سازماندهی شد و از آن موقع به بعد "واژه بسیج" به معنای خاص همان تشکیلاتی است که زیر نظر سپاه پاسداران اداره میشود وتعدادکثیری از مردم بخصوص جوانان و اعم از زن و مرد به عضویت آن درآمدند. 

خمیر مایه بسیج در جمهوری اسلامی که همان هویت و شناسنامه آن است عبارت است از دفاع از ایران اسلامی و ارزشهای اسلام و دستاوردهای انقلاب اسلامی و آمادگی برای مقابله با تهدیدات دشمنان داخلی و خارجی و آمادگی درهمه عرصه ها به موقع خطر یابحران.اگر بسیج عمومی در جنگ تحمیلی نبود خدا میداند که امروز کشور ما در چه وضعیتی بود.به پشتوانه بسیج امنیت و اقتدار کشور حفظ شد و آثار و برکات حرکت عظیم مردمی و شجره ی طیبه ی بسیج در یک مقاله و یک کتاب نمیگنجد. برکات پیدا و پنهان آن بسیار زیاد است.بسیج کشور را از آسیبها مصون می دارد و یک امنیت و آرامش خاصی را به جامعه تزریق میکند.بسیج نمادی از وحدت و هماهنگی وانسجام و همبستگی ملی است. و فرهنگ بسیجی فرهنگ معنویت شجاعت غیرت و آزادگی است و این عبارات را مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ بسیجی به کار بردند.

بسیج باید هویتش حفظ شود وبه اهدافش پایبند باشد وهمان مسیری را طی کند که بنیان گذارنظام و بسیج و مقام معظم رهبری و اساسنامه به آن اشاره کرد. هرکس که بسیجی است شاخه ای از این شجره طیبه است و باید طیب و طاهر و دراعتقاد به مبانی اسلام و در رعایت کردن مسایل دینی و پایبندی به اوامر و نواهی پیشتاز،سرآمد و الگوباشد. بسیجی امروز باید از نظر هویت همان بسیجی دیروز و زمان جنگ باشد که که امام در آخرین پیامشان درمورد بسیجیان فرمود"من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و از خدا می خواهم تابا بسیجیانم محشور گرداند، چراکه در این دنیا افتخارم این است که خود بیسجی ام". و در این پیام پرمغز بسیج را مدرسه عشق و مکتیب شهیدان می نامد.اما بسیجی امروز باید به پشتوانه هویت خود و گذشته ی تباناکش امروز و فردای بهتری داشته باشد و هرروز بالنده تر و موفق تر و موثر تر از گذشته باشد و قله های ترقی و اقتدار و اعتبار را طی کند.

بسیج بالاتر از این است که در دایره یک طیف و طایفه و سلیقه خاصی قرار بگیرید. شعاع بسیج و بسیجی واقعی گسترده تر از جناح بندی و دسته بندیهای سیاسی است. بسیج یک دایره بزرگی است با ویژگیهای ممتاز و ارزشنمد که میتواند بسیاری از سلیقه ها و مشی و منشها و رویکردهای سیاسی گوناگون و دسته جات و دسته بندیهای صنفی سیاسی اجتماعی و موافقان و حامیان افراد منصب دار نظام را در بر بگیرد. ملاکهای بسج در طول زمان دچار تغییر نمیشود همان گونه که اسلام بواسطه گذر زمان دچار تغییرات ماهوی نمیشود.

ملاکهای مهم در بسیج و بسیجی حرکت در مسیر اسلام و حمایت از نظام و میهن اسلامی و داشتن روحیه سربازی و ایثارگری و تلاش جهادگرانه است.بسیجی دارای قدرت جذب حداکثری و دفع حداقلی است. پس کسانیکه در چارچوبه نظام حرکت میکنند و دل در گرو این نظام و انقلاب و این ملک و ملت دارند میتوانند بسیجی باشند . بسیجیان نیز در جذب و ارتباط صمیمانه با ین افراد باید پیشگام باشند حال این افراد به هر طیف و طایفه ای که تعلق دارند و طرفدار هر شخص حقیقی و حقوقی که نظام آنها را تایید کرده باشند اهمیتی ندارد. بعنوان مثال اگر کسانی برای کاندیدای مجلس و ریاست جمهوری شدند و مورد تایید شورای نگهبان بودند از هر جناح و طیفی که باشند میتوانند بسیجی باشند و مورد تایید و حمایت بسیج. این کاندیداها میتوانند با هم رقابت کنند اما بسیج که ملاکهای بالاتری دارد میتواند بدون ورود به این دسته بندیها رفیق این رقیبان و طرفداران آنان باشد.

اگر دایره ی بسیج را خیلی تنگ کنیم و حصارهای سلیقه ای دور او بکشیم باهویت بسیج و بسیجی بازی و به بسیج جفا کرده ایم.بسیج باید نماد اشداء علی الکفار رحماء بینهم باشد. بسیج یعنی شدت و صلابت در مقابل دشمن و سعه صدر و مهربانی و عطوفت و گذشت نسبت به همنوعان و هم مسلکان خود.منزلت و شأن بسیج فراتر از این است که متعلق به این جناح و آن جناح باشد.بسیج باید در خدمت نظام و مردم این نظام باشد آحاد ملت نیز به چنین بسجی عشق می ورزند. لشکر مخلض خدا حامی خدا باوران است. فقط برای رضای خدا و طبق دستورات خدا عمل میکند بنابر این شعاع عملش وسیع است و حب و بغضش در راستای تقویت نظام و اعتلای کشور و مفید برای ملت است.

بسیجی، دیروز سلاح رزم برتن و هشت سال جانانه و مخلصانه برای حفظ و حراست از کیان نظام جنگید و امروزه نیز مخلصانه و گوش به فرمان ولی فقیه در جنگ نرم در حال نبرد است. اما این اخلاص باید حفظ و تقویت بشود چراکه درآن روز مرزها و خودی و غیر خودی واضح و روشن بود و احتمال شلیک به خودی بسیار بسیار کم بود اما در این عرصه باید بیشتر مواظب باشیم و خدای ناکرده دچار افراط و تفریط نشویم. به بهانه شلیک نکردن به خودی عافیت طلب نیاشیم و دشمن با هر ترفند و لباسی سوء استفاده نکند و دچار افراط نشویم و به خودی شلیک نکنیم و با دقت ووسواس خاص مرزها را از هم تفکیک وچترمان گسترده تر کنیم و با آمیزه ای از قاطعیت و مدارا در راستای اهداف حقیقی و بلند نظام گام برداریم و همچنان لشکر مخلص خدا باشیم. خداقوت 


برچسب ها: دفاع مقدس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار