اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
سید موسی بلادیان

تاریخ آموزگاری ارزشمند است و به همین دلیل خداوند در قرآن مجید فراوان از تاریخ گذشتگان اعم از خوبان و بدان برای عبرت آموزی و هدایت بندگان سخن میان آورده و سفارش نموده است در آیه 136 سوره آل عمران آمده است که : قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِكُمْ سُنَنٌ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ . یعنی پیش از شما سنت هایی وجود داشت و هر قوم طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت هایی داشتند که شما نیز همانند آن را دارید. پس در روزی زمین گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب کنندگان چگونه بود. 

بنابراین خوشا به سعادت مردمی که از تاریخ گذشتگان آگاه گردند و عبرت بیاموزند که تاریخ درسهای بسیار و گرانسنگی دارد اما افسوس که به فرموده امیرمومنان چه بسیارند عبرتها و چه اندک است عبرت گرفتن ها .

بی شک افول هر حکومت و تمدنی عللی دارد و غروب آفتاب حکومت و تمدن بزرگ اسلامی در اندلس یا اسپانیای امروز نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای مسلمانان زیبنده نیست که از گذشته تاریخ خود پند نگیرند و دوباره بلکه چندباره به سرنوشت گذشتگان دچار شوند و تاریخ اندلس از این جهت بسیار خواندنی است.

راستی چرا تمدنی با آن همه عظمت و شکوه به سستی و اضمحلال گرائید. در تاریخ می خوانیم که در سال 711 میلادی یا 92 قمری گروهی از مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد که نام وی در کلمه جبل الطارق ابدی شده است توانستند بخش اعظم اسپانیای امروز را فتح کنند. اعراب قلمرو جدید خود را اندلس گفتند و شهر قرطبه را به پایتختی خود برگزیدند.

در سال 139 قمری فردی به نام عبدالرحمن با کمک هزاران مسلمان خود در اندلس به حکومت رسید و تمدنی را تشکیل دادند که در مقایسه با کشورهای دیگر اروپا پیشرفته تر و مردمی تر بود اما بالاخره پس از سالها اندلس مسلمان سقوط کرد و حاکمان پیروز بدترین برخوردها را با مسلمانان انجام دادند از آنجا که افول هر حکومت و تمدنی عللی دارد غروب آفتاب حکومت و تمدن بزرگ اسلامی در اندلس نیز از این قانون مستثنی نبود. از مهمترین آسیب هائی که گریبان گیر حکومت مسلمین در اندلس شد و فرجام ناخوشی را برای آن رقم زد تفرقه و فساد اخلاقی بود و این نکته ای بسیار حائز اهمیت که برابر آموزه های دینی باید از آن عبرت گرفت.

استعمارگران غربی شکست تمدن اندلس مسلمان را به عنوان یک تجربه موفق همواره مدنظر دارند و از آنجا که پیشرفت اسلام را با منافع خویش در تضاد می بینند از همه شیوه ها استفاده می کنند تا بلکه سده راه اسلام شوند. اکنون جنگ نرم و تبلیغات گسترده دشمنان اسلام که سعی بر آن دارند مسلمانان را از عقاید دینی جدا کرده و بین مسلمانان اختلاف بیندازند در جریان است.

امروزه هر حرکتی الهی که از جانب و فاداران به نظام مقدس جمهوری اسلامی مشاهده شود و استعمارگران را به خشم می آورد و چنانچه اعمال و کارهائی از مسلمانان مشاهده شود که خشم خداوند متعال را به دنبال داشته باشد عامل پیروزی و موفقیت خود تلقی می نمایند. بی حجابی، بی تفاوتی نسبت به امر بمعروف و نهی از منکر فساد اداری ، رشوه و ... همه و همه باعث شادکامی دشمنان اسلام خواهد شد. بنابراین از خدا بخواهیم که به سرنوشت اندلس مسلمانان دچار نشویم. 

امید است در این ایام که عزادار امام حسین هستیم به موضوع امر بمعروف و نهی از منکر توجه لازم را داشته باشیم تا تاریخ اندلس تکرار نشود.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
comment
0
0
comment با سپاس از توضیحات و متن خوبی که همکار محترم نگاشته بودند. تراکمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار