شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۰

يك كارشناس حوزه اعتياد با بيان اين كه مصرف غيراصولي و بدون نظارت داروهايي مانند ترامادول، وابستگي و اعتياد ايجاد مي‌كند، گفت: امروزه استفاده از مواد مخدر از حالت سنتي به صنعتي تبديل شده است. در گذشته مصرف موادي مانند ترياك و هيروئين بيشتر شايع بود ولي اكنون مصرف مواد صنعتي مانند شيشه، كراك و مانند آن افزايش يافته است.

دكتر مهران حق‌پرست اظهار كرد: داروهاي آرامش‌بخش و ترامادول از جمله مواد صنعتي به شمار مي‌رود كه در حوزه پزشكي از آن استفاده مي‌شود ولي اگر از همين داروها بر اساس اصول علمي و كارشناسي استفاده نشود، موجب وابستگي و نوعي اعتياد خواهد شد. بنابراين لازم است در مصرف اين داروها اصول علمي رعايت شده و زير نظر كارشناس تجويز و مصرف شوند.

اين كارشناس درمان اعتياد بيان كرد: خريد و فروش و جابه‌جايي‌ اين گونه داروها به خصوص ترامادول كه درماني هستند، راحت‌تر است و افراد سودجو به خريد و فروش آنها گرايش پيدا كرده‌اند.

وي ادامه داد: داروهايي مانند ترامادول استفاده پزشكي و درماني در زمينه تسكين و ضد درد دارند كه به كم‌تر شدن طول دوره درمان افراد كمك مي‌كنند. استفاده از اين داروها زير نظر كارشناس در مراكز ترك اعتياد به فرد معتاد كمك مي‌كند كه در دوره نقاهت كمتر دچار مشكل شود و مراحل ترك را راحت‌تر سپري كند.

حق‌پرست افزود: البته اگر مصرف اين دارو در افراد معتاد كنترل نشود، وابستگي بيشتري به مواد در فرد معتاد ايجاد مي‌كند و دردسرهاي مضاعفي نيز خواهد داشت. خطر مصرف غيراصولي داروهايي از نوع ترامادول و متادون كم‌تر از مصرف از مواد مخدر صنعتي مشابه نيست.

وي تصريح كرد: عرضه ترامادول در داروخانه‌هاي وابسته به معاونت غذا و دارو به خوبي اداره مي‌شود و به اين صورت نيست كه به راحتي و از طريق سيستم طبيعي عرضه شود و در اختيار مشتري قرار گيرد. ترامادول از جمله داروهايي است كه حتما بايد پزشك متخصص مربوط تجويز كند و تنها در برخي داروخانه‌ها يافت مي‌شود.

اين كارشناس درمان اعتياد افزود: تجويز اين گونه‌ها داروها به همراه نوع بيماري بايد ثبت شود. در مراكز عرضه دارو در خصوص اين دارو سخت‌گيري اعمال مي‌شود و مشكل در اين رابطه، عرضه آن از طريق داروخانه‌ها نيست بلكه عرضه غيرقانوني اين گونه داروها به صورت قاچاق و ساير روش‌ها مشكل‌ساز است.

حق‌پرست گفت: به تازگي نيز متادون تقلبي و امثال آن با بسته‌بندي كاملا شبيه نوع استاندارد در بازار پيدا شده است.

وي خاطرنشان كرد: مشكل عمده در اين زمينه چنين داروهايي، مصرف بي‌رويه و غيرمتعارف آن توسط فرد است، اين روند موجب وابستگي مي‌شود و نوعي اعتياد است.

كارشناس درمان حوزه اعتياد افزود: قشر جوان و پوياي جامعه بيشتر در معرض خطر وابستگي به داروهاي مخدر هستند كه براي پيشگيري و مبارزه با اين مشكل، نقش عمومي خانواده و فرهنگ‌سازي اهميت فراواني دارد.

حق‌پرست خاطرنشان كرد: با اقداماتي كه در سطح كشور در زمينه مسايل فرهنگي، امنيتي و درماني انجام شده است، دورنماي خوبي براي مهار و كنترل اعتياد ديده مي‌شود. نياز است همه خانواده‌ها آگاهي لازم در زمينه اعتياد كسب كنند و افراد مصرف‌كننده شناسايي و كنترل شوند تا معضلات كم‌تر متوجه قشر جوان باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار