آورد كل سدهاي خوزستان در ابتداي سال آبي جاري، يعني اول مهرماه نسبت به پيش‌بيني‌هاي انجام شده 25 درصد افزايش داشته است. "> افزایش 25 درصدی آورد سدهای خوزستان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۶

آورد كل سدهاي خوزستان در ابتداي سال آبي جاري، يعني اول مهرماه نسبت به پيش‌بيني‌هاي انجام شده 25 درصد افزايش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری شوشان به نقل از ایسنا، فتح‌الله دهكردي اظهاركرد: ميزان كل آوردهاي سدهاي استان تا پايان آذرماه 2 ميليارد و 605 ميليون مترمكعب بوده كه اين ميزان معادل 73 درصد بيشتر از ميزان آورد سال‌هاي نرمال است. بيشترين ميزان آورد در سال‌هاي نرمال مربوط به حوزه مارون بوده كه 7 درصد بيشتر از سال‌هاي نرمال مي‌باشد.

وي افزود: در حال حاضر وضعيت آورد آب حوزه‌هاي كارون، مارون و دز به حالت عادي است اما در حوزه كرخه همچنان مصارف با احتياط و صرفه‌جويي انجام مي‌شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: ميزان ذخيره پشت سدها نيز در حال حاضر در كارون 4، يك ميليارد و 655 ميليون مترمكعب و در كارون 3 يك ميليارد و 574 ميليون مترمكعب است. همچنين در حوزه سد شهيد عباس‌پور يك ميليارد و 305 ميليون مترمكعب و در حوزه سد مسجدسليمان 228 ميليون مترمكعب مي‌باشد.

دهكردي تصريح‌كرد: ذخيره‌ سدهاي گتوند عليا و دز هم به ترتيب 2 ميليارد و 127 ميليون و يك ميليارد و 166 ميليون مترمكعب است. جمع ذخيره مخازن در حوزه كارون بزرگ 8 ميليارد و 55 ميليون مترمكعب مي‌باشد.

وي تصريح‌كرد: در حال حاضر ميزان دخاير آب پشت سدها نسبت به ابتداي سال آ‌بي، يعني اول مهرماه، 382 ميليون مترمكعب افزايش داشته و حوزه‌هاي كشاورزي، صنعتي و آب شرب را به‌طور كامل و صددرصد تامين مي‌كند.

معاون سازمان آب و برق خوزستان در خصوص آب‌هاي ذخيره شده پشت سدهاي حوزه كرخه نيز اظهاركرد: در حال حاضر در اين حوزه يك ميليارد و 285 ميليون مترمكعب آب ذخيره شده كه نسبت به اول مهرماه 422 ميليون مترمكعب افزايش حجم داشته كه در همين مدت كليه مصارف طول روزخانه تامين شده است.

دهكردي ادامه‌داد: در حال حاضر در حوزه مارون 843 ميليون مترمكعب ذخيره آب موجود است كه نسبت به اول مهرماه 119 ميليون مترمكعب افزايش حجم داشته و در طول 3 ماه پاييز و چند روز اخير زمستان، آب به صورت كامل و صددرصد براي انواع مصارف تامين شده است.

وي افزود: حجم فعلي سد جره نيز 85 ميليون مترمكعب است كه نسبت به اول مهرماه 43 ميليون مترمكعب افزايش را نشان مي‌دهد. به‌طور كلي در كليه سدهاي حوزه‌ استان خوزستان جمعا 10 ميليارد و 269 ميليون مترمكعب حجم آب ذخاير شده كه نسبت به اول مهر 966 ميليون مترمكعب افزايش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداري سازمان آب و برق خوزستان عنوان‌كرد: با توجه به بارش‌هاي مناسب باران در 2 ماه اخير، تغذيه تالاب هورالعظيم حدود 160 ميليون مترمكعب و تالاب شادگان 306 ميليون مترمكعب مي‌باشد كه اين ميزان نسبت به سهميه‌اي كه در برنامه‌ريزي منابع آب استان صورت گرفته، حدود سه برابر سهميه تعيين شده است كه وضعيت مناسبي براي تالاب‌ها را نشان مي‌دهد.

دهكردي بيان‌كرد: در ماه‌هاي آبان و آذر و چند روز اخير به دليل بارش‌هاي مناسب و توزيع و پراكندگي خوب، امكان صرفه‌جويي در مصارف آب كشاورزي از طريق مخازن سدها فراهم شده كه ميزان صرفه‌جويي در كل سدهاي يك ميليارد و 142 ميليون مترمكعب مي‌باشد.

وي افزود: نياز زمستان امسال در حوزه كرخه با استفاده از منابع سد كرخه و كمك از طريق حوزه دز و شبكه آبياري ناحيه شمال خوزستان به ميزان 25 ميليون مترمكعب در ثانيه تامين مي‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداري سازمان آب و برق خوزستنان خاطرنشان‌كرد: وضعيت EC در حوزه كرخه متعادل است اما EC و كدورت آب در حوزه كارون به دليل بارندگي‌هاي اخير و سيلابي بودن رودخانه، از حد مطلوب بالاتر است، به همين علت تامين و تصفيه آب براي مصرف شرب خانگي در اين حوزه با مشكلاتي مواجه است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار