شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
به بهانه نمایش عمومی 'بزنگاه ابلیس' در آبادان؛
نمایش "بزنگاه ابلیس" سی و هشتمین کار رضا چوپان هنرمند آبادانی است که با نگاهی تازه به برشی از واقعه کربلا پرداخته است.
نمایش میدانی 'بزنگاه ابلیس' به نویسندگی و کارگردانی ' رضا چوپان' شامگاه شنبه در سالن شهید آوینی حوزه هنری آبادان برای علاقه مندان به هنر تئاتر به نمایش درآمد.

نمایش 'بزنگاه ابلیس'سی و هشتمین کار 'رضا چوپان' هنرمند آبادانی است که با نگاهی تازه به برشی از واقعه کربلا پرداخته است.

این هنرمند با استعداد انجمن نمایش آبادان، پیش از این نویسندگی و کارگردانی 'نمایش کمدی کوچه بن بست، نمایش جریان خون باموضوع دفاع مقدس، عشق خانه، کمدی ارتفاعات و نمایش پر مخاطب آبادانی ها 'را در کارنامه هنری خود دارد.

' امیر علیپور، مهدی حویزاوی، وفا مقدم، راضیه غریب پور، فاطمه حویزاوی، بیتا زادگان، محمد نبهان، رضا مبارکی و سمانه مجلی زاده' عوامل اجرایی ' بزنگاه ابلیس' را تشکیل می دهند.
به بهانه نمایش عمومی این اثر هنری با 'رضا چوپان' نویسنده و کارگردان این اثر به گفت و گو نشستیم و مشکلات فراروی کار در این عرصه را از زبان وی شنیدیم.

سعی شد در این نمایش، سنت و مدرنیته را تلفیق کنیم

نمایش بزنگاه ابلیس به دنبال این هدف است که به مخاطب بفهماند که واقعه عاشورا خیلی دور نیست، این واقعه به ما خیلی نزدیک بوده و دائما در حال تکرار است. امام حسین علیه السلام نیز خیلی دور نیست، امام حسین بخشی از وجود ماست، همانگونه که شمر و یزید نیز می توانند بخشی از وجود ما باشند.

برای حسینی شدن یا در واقع رحمانی شدن، یک نگاه یا دمی تفکر نیاز است، همانگونه که برای شیطانی شدن نیز، دمی گمراهی لازم است. هدف این نمایش میدانی آن است که به مخاطب بفهمانیم، درست است که شیطان پس از نافرمانی خداوند متعال، جایگاه خود را از دست داد، ولی باید به خود نگاه کنیم که صندلی و جایگاه زمینی ما انسان ها چه میزان قابل اعتماد است؟

نمایش، مناسبت نمی خواهد، نیاز همیشه شهروندان است

هدف از نمایش های خیابانی این است که مردم، خود را با شخصیت های نمایش، همزادپنداری کنند و خود را جزئی از نمایش ببینند. در این نمایش تلاش کرده ایم تا از کلمات ثقیل و سنگین استفاده نشود و بیشتر از جملات محاوره ای استفاده شود.

در این نمایش، کمتر حرف زده ایم و بیشتر از نمادها و حرکات هنروران استفاده شده است. در این نمایش، امیال انسانی در قالب نمادها تبیین شده است به گونه ای که این امیال، مداوم با یکدیگر در جنگ و کلنجار رفتن هستند.

درست است که حرمله با دریافت وعده و وعید و پول، علی اصغر علیه السلام را به شهادت رساند، ولی هرکدام از ما انسان ها نیز می توانیم به حرمله زمان خود تبدیل شویم.

حتی هزینه لباس هنروران را با هزینه شخصی تامین کردیم

وقتی نامه یکی از مسئولان را به سازمان منطقه آزاد اروند بردم، مسئول مربوطه نامه را به کناری انداخت و گفت که برای این کارها اعتباری نداریم.

از سوی دستگاه هایی که وظیفه داشتند و می بایست ما را حمایت کنند، هیچگونه حمایتی ندیدیم، حتی مجبور شدیم برخی از زمان های تمرین اعضا را در پارک برگزار کنیم. در نمایشی که نظر و رای مثبت شورای نظارت بر نمایش را کشب کرده و به گواه کارشناسان، اثر فاخر و با کیفیتی است، با کم لطفی برخی مسئولان مواجه می شود.

در اینجا لازم می دانم از 'سواعدی' مسئول واحد نمایش حوزه هنری آبادان و 'علوانی' رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان به خاطر حمایت هایی که کردند، تشکر کنم.

برای اجرای مطلوب این نمایش، هزینه ها را از جیب تامین کردیم و حتی مجبور شدیم برای تامین لباس هنروران، از دوستان و آشنایان کمک بخواهیم.





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار