شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۲۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول خبرداد:
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور یک کار مقطعی نیست و نقطه آغازی برای بازخوانی فرهنگی میراث کشور است، گفت: در این راستا قرار شد کتابخانه جندی‌شاپور و اسناد مربوطه به عنوان مرکزی برای جندی‌شاپورشناسی ایجاد شود.
 
دکتر محمدرضا عصاری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی و آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، با اشاره به بررسی مسائل کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور در جلسه اخیر کنگره فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: در این جلسه ضمن تأکید بر اهمیت جندی‌شاپور عنوان شد که قدیمی‌ترین دانشگاهی که دنیا به آن افتخار می‌کند، مربوط به سال 1088 میلادی است در حالی‌که دانشگاه جندی‌شاپور 800 سال پیش از آن در سال 271 میلادی ایجاد شده است.
 
وی افزود: بنابراین لازم است که این میراث فرهنگی گرانبها را بیشتر به دنیا معرفی کرده و توجه جهانیان را به این امر که اولین دانشگاه جهان، دانشگاه جندی‌شاپور بوده است جلب کنیم.
 
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که مستندات و اقداماتی در جهت ثبت موضوع در حال گردآوری و انجام است، تصریح کرد: بر این اساس کنگره جندی‌شاپور به عنوان یک نقطه شروع برای این بازخوانی فرهنگی میراث کشور است و نه فقط یک کار مقطعی. در این راستا قرار شد کتابخانه جندی‌شاپور و اسناد مربوط به آن به عنوان مرکزی برای جندی‌شاپور شناسی راه‌اندازی شود.
 
عصاری با اشاره به انجام مقدمات تأسیس این کتابخانه گفت: همچنین بنا شد که مجموعه‌ای که بتواند احیاء جندی‌شاپور را در طول زمان‌های پیش رو به انجام برساند، با ایجاد دبیرخانه دائمی در دانشگاه صنعتی دزفول تشکیل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تأکید بر فرهیختگی فرهنگی مردم ایران که اولین دانشگاه تاریخ جهان را تأسیس کرده‌اند و این امر مغفول مانده است، از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه که هم استاندار و هم معاونت فرهنگی وزارت علوم حمایت کامل و قاطع خود را از موضوع اعلام کردند.
 
دبیر علمی کنگره بین‌المللی جندی‌شاپور همچنین با اشاره به برگزاری جلسه دیگر با دکتر مقبل، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی ابعاد و جنبه‌های مختلف برگزاری این کنگره اظهار کرد: دکتر مقبل ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری کنگره، راهکارها و هدایت‌هایی را در این راستا عنوان و تأکید بر لزوم توجه و بازشناسی این ظرفیت فرهنگی کشور داشتند.
 
عصاری با اشاره به قدردانی دکتر مقبل از ورود دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول به این موضوع تصریح کرد: دانشگاه برای احیای این فرهنگ و تمدن وظیفه دارد که به شکل احسن کنگره را برگزار کند. بر این اساس اولین اقدام گردآوری کارهای علمی انجام شده پیرامون جندی‌شاپور در سطح دنیا بوده است.
 
وی با بیان این‌که بخشی از مستندات و متون علمی درباره جندی‌شاپور به دست دانشمندان غیر ایرانی انجام شده است، گفت: این فعالیت‌ها برای ما ارزش و اهمیت بیشتری می‌تواند داشته باشد زیرا آن چیزی است که دیگران درباره ما گفته‌اند.
 
رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که حداقل سه کتاب درباره جندی‌شاپور در دنیا شناسایی کرده‌ایم، تصریح کرد: از این تعداد دو عنوان کتاب کاملاً مرتبط با جندی‌شاپور و بخشی از یک کتاب دیگر در خصوص جندی‌شاپور است.
 
عصاری از آماده‌سازی هشت کتاب برای کنگره خبر داد و افزود: یکی از این کتاب‌ها مربوط به دکتر ولایتی رئیس کنگره است که برای اولین بار به زبان انگلیسی برای توزیع در جهان در کنار دیگر تولیدات علمی غیر ایرانی‌ها، برگزیده شده است.
 
وی با بیان این‌که تاکنون 180 چکیده مقاله در دبیرخانه کنگره دریافت شده است، گفت: از این تعداد 75 مقاله به طور کامل دریافت و برای داوری اعطاء شده است. همچنین 18 شخصیت فرهیخته کشور برای ارائه مقالات خاص در کنگره دعوت شده‌اند. 5 تن از محققان کشورهای خارجی نیز مقالات خود را به صورت شفاهی در کنگره ارائه می‌دهند که یکی از این افراد ایرانی‌تبار است.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار