خودروهایی که برای رسیدن به این هدف، به امکانات فراوان تجهیز شدهاند، تست های فراوان را پشت سرگذاشته و بودجه های فراوانی صرف طراحی و تولیدشان میشود، نه خودروهایی که تا چندی پیش سازندگانش بر این ادعا پافشاری میکردند که نصب ایربگ رویشان «آپشن» است، نه استاندارد الزام آور!
مأموران راهنمایی و رانندگی مثلی دارند که میگوید «راه باید بخشنده باشد»؛ به این معنی که اگر راننده خطایی مرتکب شد، راه باید دارای ویژگی هایی باشد که به از دست رفتن جان افراد منجر نشود. مثلی که در تصادف روز گذشته نیز قابل استفاده به نظر میرسد، ولی کامل نیست و میتوان به روزش کرد!
به گزارش «تابناک»، شمار اخبار حوادث جادهای در کشورمان به قدری زیاد است که باید برای پوشش دادن تمامی شان یک رسانه مستقل راه اندازی و برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز، شبکه ای گسترده در سراسر کشور دایر کرد؛ اتفاقی که تا زمان وقوع آن، تنها برخی حوادث مجال رسانهای شدن مییابند.
از جمله تصادف خونینی که روز گذشته در یکی از جاده های کشورمان روی داد و به دلایلی بسیار مورد توجه قرار گرفت و بازتاب وسیعی در رسانه های کشورمان داشت، خبر تصادف خودروی حامل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که فرجام بسیار ناگواری داشت و متأسفانه جان دو تن از هموطنانمان را گرفت.
آن گونه که گزارش شده، این حادثه حوالی ساعت 3 و سی دقیقه روز گذشته (جمعه) در 120 کیلومتری اردکان (استان یزد) رخ داده و علت وقوع آن، انحراف خودروی 206 از مسیر خود و برخورد با خودروی حامل نماینده مجلس و راننده وی بوده است؛ برخوردی هولناک و شدید.شدت برخورد به قدری بوده که با نگاهی به تصاویر منتشره از رویداد، احتمال جان به در بردن سرنشینان دو خودرو کم به نظر میرسد. حدسی که گزارش منتشر شده از این رویداد تا حدودی بر آن مهر صحت میزند، چون میبینیم دو سرنشین خودروی 206 جان باخته اند و نماینده تهران و راننده وی مصدوم و راهی بیمارستان شدهاند.البته این همه ماجرا نیست. آن گونه که خبر میرسد، در اثر برخورد، خودروی 206 آتش گرفته و سرنشینان آن در آتش سوختهاند، حال آنکه سرنشینان خودروی مقابل به رغم آسیب های فراوانی که خودروشان دیده، از مرگ رهیدهاند؛موضوعی که از دید کاربران دنیای مجازی، ناشی از اختلاف خودروهای ایشان بوده است.
نکته ای که برخی تصاویر منتشر شده از صحنه تصادف اثباتش میکند. به ویژه تصویری که در یک سوی آن خودروی 206 مچاله شده و سوخته دیده میشود و در سوی دیگر آن، خودروی وارداتی و گران قیمت نماینده مصدوم قرار دارد که تصادف، بخش جلویی آن را نابود کرده، ولی خوشبختانه جان سرنشینانش را نگرفته است.
اتفاقی که اگر مسیر رفت و برگشت در این جاده از هم جدا شده بود، هرگز رخ نمیداد و بخشنده بودن جاده معنا میشد. همان مثالی که پلیس برای نشان دادن تاثیر وضعیت جاده در آمار مجروحان و جان باختگان حوادث رانندگی در کشورمان بیان میکند و بر آن تأکید دارد.
اشاره ایشان نیز به مثلث مشهور عوامل موثر در تصادفات است؛ راه، خودرو و عامل انسانی. با این ملاحظه که این بار به ظاهر عامل انسانی (خطای راننده خودروی 206 که منجر به انحراف خودروی وی از مسیر و ورود آن به مسیر خودروی مقابل شده) نقش اصلی را در شکل گیری این تصادف ایفا کرده و بخشنده نبودن جاده نیز به آن اضافه شده و این رویداد تلخ را رقم زده است.
این در حالی است که میبینیم در این حادثه خاص، به خوبی مشخص میشود که نقش ضلع سوم مثلث تصادفات چیست. خودرویی بخشنده که در اختیار نماینده و راننده وی بوده و توانسته جان سرنشینانش را از این رویداد هولناک برهاند و خودرویی پر اشکال که پس از تصادف آتش گرفته و مانع از نجات جان سرنشینانش شده است.
گویی زمان آن رسیده که مثل مأموران پلیس را به روز کرده و خودروهای بخشنده را نیز بخشی از برنامه های کاهش شمار جان باختگان حوادث جاده ای در کشورمان بدانیم. خودروهایی که بر خلاف انواع داخلی، برای حضور در بازار و سودرسانی به خودروساز طراحی نشده اند، که هدف بزرگتری را دنبال میکنند؛ نجات جان سرنشینان.
خودروهایی که برای رسیدن به این هدف، به امکانات فراوان تجهیز شدهاند، تست های فراوان را پشت سرگذاشته اند و بودجه های فراوان صرف طراحی و تولیدشان میشود، نه خودروهایی که تا چندی پیش سازندگانش بر این ادعا پافشاری میکردند که نصب ایربگ رویشان «آپشن» است، نه استاندارد الزام آور!