اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۸
پارادایستا اطلاع ثانوی به بایگانی رفت
فیلم سینمایی پارادایس به واسطه حواشی رخ داده، اکران نخواهد داشت و در شرایطی که احتمال می‌رفت...
با رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «پاردایس» برخی از مسئولان و چهره‌های موثر نسبت به اکران این فیلم به شکل خصوصی ابراز نگرانی کردند و همین مسأله، صدور پروانه نمایش برای این فیلم را بسیار دشوار کرده و این فیلم که اکنون به بایگانی رفته، قطعاً در کوتاه مدت پروانه نمایش دریافت نخواهد کرد و احتمالاً برای دریافت مجوز اکران، اصلاحیه‌های بسیار وسیعی خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی که امکان نمایش آن به واسطه مضمونش در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر فراهم نشد و شرایط دشواری برای اکران عمومی در ایران پیش روی دارد، در چهاردهمین جشنواره فیلم «چلسی» آمریکا ـ که از  ۱۳ تا ۱۶ اکتبر توسط برخی ایرانی‌های مقیم آمریکا برپا شده ـ نمایش داده می‌شود. فیلم‌های ایرانی که توسط جشنواره‌های بین‌المللی معتبر پذیرفته نمی‌شوند، معمولاً در این دورهمی‌ها به نمایش در‌می‌آیند و فیلم تازه عطشانی نیز چنین وضعیتی دارد.

عطشانی در «پارادایس» که با نقش آفرینی جواد عزتی، مهران رجبی، محمد علی نجفیان، سامان صفاری و بیتا عطشانی از ایران و الیویا بورکارت و ماتیوس متس از آلمان ساخته شده، سفر چند روحانی به اروپا را دستمایه یک داستان کمیک و برخی تناقض‌های رفتاری را در متن داستان مورد توجه قرار داده است. به همین مضمون خاص، فیلم او با ممیزی‌های متعددی مواجه شده تا بدین ترتیب حساسیت‌ها نسبت به این اثر کاهش یابد اما رونمایی از پوستر این فیلم همزمان با نمایشش در جشنواره چلسی، باعث ایجاد حساسیت‌های تازه در نهادهای مختلف شده است.

در پوستر این فیلم، مهران رجبی در حال سلفی گرفتن با یک دختر جوان اروپایی است که وقتی این تصویر کنار مضمون مطرح درباره فیلم قرار می‌گیرد، ایجاد حساسیت در ایران دور از انتظار نیست. نکته قابل تأمل اینکه این حاشیه توسط عوامل این فیلم رقم خورده و سوای اینکه پوستر بدون کسب مجوز از سازمان سینمایی منتشر شده، اساساً تصویر ثبت شده در پوستر محصول فوتوشاپ است و چنین پلانی در فیلم وجود ندارد. در تصویر اصلی، ظاهراً فقط مهران رجبی و جواد عزتی در حال گرفتن عکس سلفی هستند اما در پوستر، بازیگر دختر فیلم نیز به این عکس سلفی افزوده شده است.
 
یک سلفی دردسرساز، «پارادایس» را تا اطلاع ثانوی به بایگانی فرستاد

این مسأله آنچنان تبعاتی داشت که سازمان سینمایی رسماً بیانیه داد و در این بیانیه تأکید کرد: «در پی انتشار پوستر و بخش هایی از فیلم «پارادایس»، ساخته علی عطشانی در فضای مجازی و ایجاد حساسیت کاذب نسبت به سینمای ایران، اداره کل سینمای حرفه ای اعلام می کند که فیلم «پارادایس» تاکنون موفق به اخذ پروانه نمایش نشده و طبعاً هیچ یک از اقلام تبلیغی آن مجوزی دریافت نکرده است و تهیه کننده و صاحبان فیلم مسئول حفظ محتوا و اقلام تبلیغی فیلم هستند و نسبت به همه شئون فیلم مسئول تلقی می شوند.»

شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که فیلم سینمایی پارادایس به واسطه حواشی رخ داده، اکران نخواهد داشت و در شرایطی که احتمال می‌رفت با اعمال یک سلسله اصلاحات پروانه نمایش دریافت کند، بستر لازم برای رقم خوردن چنین اتفاقی فراهم نیست و فیلم تا اطلاع ثانوی به بایگانی رفته است. عدم صدور مجوز برای این فیلم پیش از این نیز مطرح بود. با این حال مسئولان سینمایی کوشیده بودند تا با ارائه اصلاحیه‌ای، امکان اکران این فیلم را بدون ایجاد حساسیت کاذب فراهم نمایند اما اکنون با حواشی به وجود آمده، مسئولان سینمایی چاره‌ای جز کنار گذاشتن این فیلم برای یک دوره زمانی طولانی و بازنگری در محتوایش پس از این دوره طولانی ندارند.

فیلم‌های پیشین علی عطشانی نیز با حواشی همراه بود و برخی این کارگردان را در ایجاد این حواشی به قصد تبلیغ برای فیلم‌هایش دارای نقش مؤثر می‌دانند؛ هرچند عطشانی قبلاً در گفت و گویی چنین رفتار و انگیزه‌ای را رد کرده و حاضر به پذیرش این اتهام نشده بود. «نقش نگار» فیلم پیشین علی عطشانی که با سرمایه گذاری بابک زنجانی ساخته شده بود نیز پس از یک دوره طولانی، امکان نمایش پیدا کرد که در نهایت فروش چندانی نیز نداشت و حال به نظر می‌رسد در بهترین حالت، همان شرایطی که برای «نقش نگار» رقم خورد برای «پارادایس» نیز رقم بخورد.

فضای فرهنگی در هفته‌های اخیر با التهاباتی همراه بوده که نگرانی‌های جدی را در پی داشته اما خوشبختانه دامنه این التهابات تاکنون به سینمای ایران کشیده نشده و مسئولان سینمایی نیز با حساسیت بالا درصدد جلوگیری از ایجاد حواشی هستند که هرچند بی‌تدبیری یک فیلمساز محسوب می‌شود، تبعاتش دامان کل سینمای ایران را خواهد گرفت و می‌تواند آرامش کنونی سینمای کشورمان را سلب نماید. از این منظر، انتظار می‌رود سینماگران نیز به همین میزان حساسیت داشته باشند، تا منافع شخصی کوتاه مدت منجر به خطرآفرینی برای مصالح بلندمدت سینمای ایران نشود.

برچسب ها: سلفی ، پارادایس
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار