شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۱
گزارش شوشان از دومین همایش "محرم و خیر جمعی" / آیت الله حسن زاده: آسیب های اجتماعی یک مسئله فراجناحی است/ شریعتی : خوزستان باید درکاهش آسیب های اجتماعی پیشگام باشد/ کردونی : تبدیل شدن "خیر جمعی" به یک گفتمان عمومی
همایش "محرم و خیر جمعی" برای دومین سال پیاپی روز دوشنبه با حضور استاندار خوزستان ، آیت الله حسن زاده ، مدیرکل آسیب های اجتماعی..


شوشان : همایش "محرم و خیر جمعی" برای دومین سال پیاپی روز دوشنبه با حضور استاندار خوزستان ، آیت الله حسن زاده ،  مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ، مدیرکل بهزیستی  خوزستان و جمعی از خیرین و نیکوکاران در شیرخوارگاه فتح المبین اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، این همایش به منظور هدفمند کردن امور خیر و رسیدگی به نیازمندان برگزار شد و در این راستا، تجمیع و ساماندهی امور خیر و کمکهای خیرین به ویژه در زمینه ساخت مسکن معلولین و ایتام مورد پیگیری قرار گرفت. 

آیت الله حسن زاده :
معنای عاشورایی شدن این نیست که در هر زمان جنگ نظامی داشته باشیم

در این همایش ، آیت الله حسن زاده ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعای حسینی گفت: پیروی از حضرت سید الشهدا و عاشورایی و کربلایی شدن معناش این نیست که در هر زمانی یک جنگ نظامی یا تقابل و رویایی نظامی داشته باشیم. هیچ جامعه ای نمی تواند یک جنگ و مقابله نظامی را به طور دائم در پیش داشته باشد و این مسئله مقطعی است.

حاکم شدن روحیه عاشورایی و ایثار در جامعه

آیت الله حسن زاده ضمن تاکید بر داشتن روحیه عاشورایی در هر زمانی ، گفت : معنای پیروی از امام حسن (ع) این است که در هر زمانی و در هر عرصه ای - چه عرصه سیاست  و اقتصاد و چه عرصه فعالیت های اجتماعی و ... - روحیه عاشورایی و کربلایی داشته باشیم . این روحیه عاشورایی موجب می شود که در یک مجموعه ایثار حاکم شود و با حاکم شدن این روحیه ، نه خبری از ظلم به دیگران خواهد بود و نه خبری از اختلاس. بنابراین در هر زمان و در هر مکانی باید این روحیه عاشورایی و کربلایی را تقویت کرد. 


نباید از  آنچه در جامعه مورد نیاز است غفلت نماییم

آیت الله حسن زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره لزوم به شناسایی خلأها و کمبودها در جامعه ، گفت : ما در هر زمانی باید خلاها را در جامعه شناسایی کنیم و بدانیم در این جامعه و در این برهه از زمان چه خلاها و کمبودهایی وجود دارد. نباید از  آنچه در جامعه مورد نیاز است غفلت نماییم. اگر غفلتی شود و کمبودها شناسایی و مرتفع نشوند نمی توان کارها را به طور صحیح پیش برد.

امام جمعه موقت اهواز با اشاره به خدمات علامه شرف‌الدین به مردم و شیعیان لبنان و تشخیص خلاهای جامعه در هر زمان ، گفت : مرحوم علامه شرف‌الدین عالمی وارسته بود که پس از بازگشت به لبنان ، متوجه شد که شیعیان لبنان احتیاج به مسجد ،حسینیه ، منبر و موعظه ندارند بلکه خلاشان مسائل فرهنگی و اجتماعی است. این عالم وارسته مشاهده کرد که مردم آنجا مدرسه ندارند و بهداشت و درمان نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. بنابراین در جنوب لبنان حرکتی را برای بهبود زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی آغاز کرد. 

فراجناحی عمل کردن در رابطه با آسیب های اجتماعی

آیت الله حسن زاده با تاکید بر ضرورت همگرایی برای رفع مشکلات در جامعه گفت : مشکلاتی که در جامعه وجود دارد مشکلاتی است که به اصل نظام بر می گردد و این مشکلات ، مشکلات فراجناحی است. به عنوان نمونه ، وقتی مسئله اعتیاد در جامعه مطرح می شود فرقی نمی کند که اصولگرایان بر سر کار باشند و یا اصلاح طلبان . این مسئله اعتیاد یک ناهنجاری در جامعه است به اصل نظام بر می گردد و همگی باید برای کاهش این نوع ناهنجاری ها در جامعه دست به دست هم دهیم . باید در برخورد با آسیب های اجتماعی به گونه ای عمل شود که این آسیب ها کاهش یابد و از بین برود. اگر روند آسیب های اجتماعی روندی رو به رشد باشد بسیار خطرناک است. 

امام جمعه موقت اهواز در ادامه گفت : وقتی مشکلات مربوط به اصل نظام باشد فرقی نمی کند چه دولتی بر سر کار باشد. همگی وظیفه داریم آن را حل کنیم و  جامعه را در مسیری قرار دهیم که رو به رشد باشد نه رو به انحطاط . 


آمار بالای آسیب های اجتماعی زیبنده جامعه ما نیست


وی افزود: رفع ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی ، یک مسئله فراجناحی است و در صورت روند رو به رشد آن و عدم کاهش ، بیش از آنکه گریبان این جناح و یا آن جناح را بگیرد ، به اصل نظام آسیب وارد می کند. به عنوان مثال ، آمار بالای طلاق ، آمار بالای سقط جنین و ... نشان دهنده یک ضعف بزرگ در جامعه است.  آمار بالای آسیب های اجتماعی زیبنده جامعه ما نیست.  

خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی

آیت الله حسن زاده افزود : خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی باید سرلوحه همه مسئولین باشد و لازم است حداقل امکانات را برای مردم فراهم نمود. در برخی از روستاهای خوزستان ، روستاییان برای رسیدن به اولین مرکز درمانی باید بیش از 20 کیلومتر را طی کنند ! یا در همین اهواز مرکز استان ، شاهد معضل بزرگی به نام فاضلاب و جوی های روباز و ... هستیم. حل این مسائل باید در اولویت مسئولین باشد.


روند روبه رشد طلاق نشانه ضعف موجود در جامعه است

امام جمعه موقت اهواز گفت : بحث معنویت در جامعه این نیست که بگوییم در تاسوعا و عاشورا چقدر جمعیت آمد و در اربعین چه تعداد به زیارت مشرف شدند. البته آمار زائرین حسینی و حضور مردم در تاسوعا و عاشورا مهم است و باید به این حضور مردم افتخار کرد اما در کنار آن نیز باید نگران آمار بالای آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم. وقتی آمار طلاق ، سقط جنین و ... در جامعه بالا باشد نشان دهنده این است که ما از نظر معنوی در جامعه ضعف داریم. 

زیرساخت های استان تقویت شود

آیت الله حسن زاده با بیان اینکه برای درمان آسیب ها ، باید زیرساخت ها را تقویت کرد ، گفت : نهادهایی همچون کمیته امداد ، بهزیستی و موسسات خیریه و ... یک مُسکن است . باید به گونه ای عمل شود که دیگر نیازی به کمیته امداد و ... نداشته باشیم. وقتی که سرمایه گذاری به استان می آید و با احداث کارخانه و واحدهای تولیدی و ... اشتغال ایجاد می کند ، این یک کار اساسی و ریشه ای است و باعث می شود کار نهادهای خیریه کمتر شود.


وی افزود : با وجود آنکه تاکنون خدمات زیادی در جامعه انجام شده و پیشرفت های زیادی حاصل گشته اما همچنان خلاهای زیادی در جامعه وجود دارد. اینم ضعف ها و کمبودها زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست. 

فضای عاطفی و معنوی ماه محرم زمینه ساز و تسهیل گر امور خیریه

امام جمعه موقت اهواز در پایان با اشاره به اقدامات خیرین ، گفت : فضای عاطفی و معنوی ماه محرم به عنوان زمینه ساز و تسهیل گر امور خیریه، فرصت مناسبی برای تبیین اهداف امور خیریه و گسترش فرهنگ خیر جمعی میان خیرین و دیگر اقشار جامعه است. وقتی دست فرد درمانده ای را می گیرید و سبب خوشحالی او می شوید این یک سرمایه و اندوخته ارزشمندی برای آخرت تان می شود.


مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه :
تبدیل شدن خیر جمعی به یک گفتمان عمومی در جامعه

همچنین در این نشست ، روزبه کردونی مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ضمن تسلیت ایام عزاداری سید الشهدا ، گفت : سال گذشته اولین مراسم همایش "محرم و خیر جمعی" با حضور آیت الله حسن زاده در خوزستان و اهواز برگزار شد و خوشبخاته این نوع همایش ها در سراسر کشور تسری یافت و آیات عظام از جمله آیت الله جوادی آملی استقبال نمودند. 
روزبه کردونی افزود: خوشبختانه تلفیق مفهموم خیر جمعی زیر چتر عاشورا و حادثه عظیم کربلا ، در حال تبدیل شدن به یک گفتمان عمومی در جامعه است. خوزستان نقطه آغاز این گفتمان در کشور بود. 


تلاش های استاندار مصداق خیر جمعی

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاشگری و عملکرد شریعتی در مدت صد روزه استانداری اش ، گفت : یکی از مصادیق خیر جمعی حضور تلاشگر و باانگیزه و موثر استاندار  در اقصی نقاط خوزستان برای حل مشکلات است و امیدوارم این نوع تلاش ها تبدیل به یک الگوی خدمت برای همه مدیران شود.

دستور استاندار خوزستان باید در اولویت قرار گیرد

وی افزود: به عنوان نماینده وزارتخانه تعاون ، کار و رفاه اجتماعی درخواست مان این است که دستور استاندار در خصوص توجه بویژه به موضوع  کنترل آسیب های اجتماعی و ارتقا فضای فرهنگی و اجتماعی در اولویت اساسی مسئولین خوزستان باشد.

روزبه کردونی در پایان گفت : زمان و وقتی که مقام معظم رهبری در دو سال اخیر درخصوص حل و رفع آسیب های اجتماعی اختصاص دادند بسیار بی نظیر بوده و وظیفه همه دستگاه هاست که دغدغه های مقام معظم رهبری و اصول راهبردی دولت تدبیر و امید را پیگیری نمایند.


مدیرکل بهزیستی خوزستان:
20 درصد جمعیت بهزیستی کشور در امور زنان مربوط به خوزستان است.

 در ادامه این همایش ، مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: سازمان بهزیستی دو وظیفه اصلی را برعده دارد و  در سه حوزه تخصصی توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری از آسیب ها، سازمان بهزیستی بیش از ۱۵۰ وظیفه تعریف شده را به انجام می رساند. غلامرضا صدیق راد از تحت پوشش قرار گرفتن ۳3 هزار خانواده بی سرپرست و بد سرپرست در سطح استان خبر داد و گفت: تقریبا  20 درصد جمعیت بهزیستی کشور در امور زنان مربوط به خوزستان است.

وی جمعیت معلولان تحت پوشش بهزیستی استان را 70 هزار نفر عنوان کرد و افزود: 16 هزار خانواده معلول به صورت مستقیم از بهزیستی مستمری دریافت می کنند. مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه 50 درصد معلولیت های شدید ناشی از مشکلات ژنتیکی است اظهار کرد: در این زمینه از دو سال پیش طرحی در حال اجراست.

وی غربالگری شنوایی برای جلوگیری از ناشنوایی و کاشت حلزون و راه اندازی 150 مرکز توانبخشی و نگهداری از کودکان با کمک خیران را از دیگر اقدامات بهزیستی استان برشمرد.


اقدامات خیرین در راستای کمک به بهزیستی

مدیرکل بهزیستی خوزستان در پایان گفت : اگر خیرین نبودند سازمان بهزیستی به تنهایی نمی توانست زیر بار این مسئولیت های سنگین برود.

شریعتی استاندار: 
رفتار و سیره ائمه اصلاح امت است

در ادامه این مراسم ، شریعتی استاندار خوزستان گفت: عنوان این گردهمایی محرم و خیر جمعی است و این ماه با نام سیدالشهدا مزین شده است. مراسم عزاداری و روضه هایی که به صورت جمعی انجام می شوند برای امامی  است که برای بزرگترین کار خیر جانش را فدا کرد و آن را فدای اصلاح امتش کرد و بالاتر از اهدا جان کاری نمی شود کرد. 

دکتر شریعتی افزود: رفتار و سیره ائمه هدی و به ویژه امام حسین (ع)  اصلاح امت است . امام حسین در طول مسیر و زندگیش با ایستادگی در مقابل جور زمانه  و شهادتش خیر جمعی را گسترش داد. 



تاکید بر کاهش آسیب های اجتماعی

وی مسائل و آسیب های اجتماعی را دغدغه همه مسئولان به خصوص مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد:معظم له بر اجرای برنامه هایی برای کاهش آسیب های اجتماعی تاکید داشته و بر همین اساس رئیس جمهوری نیز کاهش و جلوگیری از این آسیب ها را در دستورکار قرار داده است.

وی افزود:تلاش همه دستگاه ها در استان باید در راستای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی و توانمندسازی مناطق حاشیه ای باشد زیرا در بسیاری موارد این اقشار در به وجود آمدن این آسیب ها دخیل نیستند. استاندار خوزستان در این مراسم گفت:خوزستان باید پیشگام در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی باشد.


استاندار خوزستان همچنین گفت:در استان کارهای خیر فردی بیش از حد متعارف و استاندارد سرمایه های جامعه انجام می شود اما این امور نیکو منجر به کارهای جمعی نشده که در صورت ساماندهی می توان نتایج مطلوب تر و ملموس تری به دست آورد.

وی ماه محرم را مصداق 'خیر جمعی' دانست و گفت:با شروع این ماه که مزین به نام سید الشهدا (ع) است عزاداری های جمعی اتفاق می افتد که می تواند به همگرایی و تعاون مردم و در کنار هم بودن آنها کمک کند.













نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار