شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
بعد از سومی پتروشیمی در آسیا؛
پتروشیمی هم موفق به قهرمانی در آسیا نشد تا نماینده ای دیگر از بسکتبال در مسابقات قاره ای موفق به کسب جام نشده باشد.
پتروشیمی بندر امام با مقام سومی بسکتبال جام باشگاه های آسیا به ایران برمی گردد. مدیر عامل باشگاه از نتایج راضی است و می گوید که سال آینده با قدرت بیشتری در بازی ها شرکت می کنند. اگر بخواهیم از دید مدیر عامل باشگاه جنوبی به نخستین برنز رقابت های باشگاه های آسیا نگاه کنیم، حرفی است درست؛ زیرا در تاریخ باشگاه پتروشیمی بندر امام این نخستین بار است که مقام آسیایی برای این تیم به دست می آید؛ اما در کلیت قضیه، برای بسکتبال ایران جای نگرانی وجود دارد.

بسکتبال باشگاه های آسیا به خاطر حضور بازیکنان خارجی در تیم ها، معیار درستی برای تعیین سطح رقابت میان آسیایی ها نیست. این بازی ها با حضور چند مدعی متمول، بیشتر جنبه تجاری دارد و بازیکنان خارجی تیم ها، نتیجه را برای افزایش دستمزد توسط اسپانسرها و پاداش های بعد از بازی ها می خواهند.



در بسکتبال باشگاه های آسیا، توپ در دست های بازیکنان خارجی است و امتیازآوری آنها و معرفی شان به عنوان بهترین های مسابقه ها نشان می دهد نام آسیایی ها بعد از خارجی های تیم ها می آید. این بازی ها در بیست و پنج دوره برگزاری خود فقط یک دهه تاثیر مثبتی بر روند کلی بسکتبال آسیا داشت. در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ همزمان با اوج رقابت های باشگاهی در آسیا و نزدیک شدن سطح رقابت ها، تیم های ملی اردن، قطر، لبنان، سوریه و ایران رشد فزاینده ای داشتند و بازیکنان خارجی علاوه بر دستمزدهای مناسب، روی پیشرفت فنی آسیایی ها تاثیر مثبتی گذاشتند.

تحولات سیاسی و مشکلات اقتصادی کشورهای منطقه در سال های اخیر به همراه پایان نسل بازیکنان شاخص بسیاری از تیم ها و نداشتن پشتوانه لازم، سبب افت سرمایه گذاری برخی تیم ها شد. از طرفی جام باشگاه های آسیا ترتیب برگزاری خود را از دست داد و بعد از چند دوره برگزاری ضعیف، دو سال بین برگزاری بازی ها وقفه افتاد.

جام بیست و پنجم در شنزو چین بعد از رقابت های ۲۰۱۳ برگزار شد که نشان داد چینی ها با تجربه فراوان در میزبانی می توانند دوباره رونق را به سطح رقابت های بسکتبال باشگاه های آسیا بازگردانند. تیم های چینی آخرین بار در سال ۱۹۹۹ در بازی ها حاضر شدند؛ اما در جام بیست و پنجم بعد از غیبتی طولانی بازگشتند و از قضا، میزبانی و جام قهرمانی این رقابت ها را مال خود کردند.

پتروشیمی بندر امام برای نخستین بار، رقابت های جام باشگاه های آسیا را تجربه کرد و جام در جنوب، بخشی از برنامه توسعه بسکتبال پتروشیمی بندر امام به دنبال جام قهرمانی در لیگ برتر ایران و جام قهرمانی در باشگاه های غرب آسیاست.

اما آیا این جام به همان اندازه که برای باشگاه جنوبی مهم است، برای بسکتبال ایران هم اهمیت دارد؟ تیم های ایرانی از سال ۲۰۰۷ فینالیست های این رقابت ها بودند و تا سال ۲۰۱۳ صاحب ۵ قهرمانی و دو نایب قهرمانی شدند که کارنامه ای بسیار درخشان در ادوار برگزاری بازی ها محسوب می شود. مقام سوم برای پتروشیمی بندر امام در شرایطی به دست آمده است که کلیت بسکتبال ایران در سال های اخیر در عرصه بازی های ملی و باشگاهی با انتقادهای فراوانی رو به روست.

در جام باشگاه های آسیا نیز با وجود تجربیات سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام (که سابقه دو قهرمانی در همین رقابت ها را در ادوار گذشته دارد)، به نظر می رسد در استخدام بازیکنان خارجی که نکته اساسی این بازی هاست، باید کارشناسی بیشتری صورت می گرفت؛ به ویژه از این جهت که تیم به یک بازیکن سنتر قدرتمند نیاز داشت.

در بازی های ملی، تیم ایران در سه سال قهرمانی در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ و قهرمانی در جام ملت های ۲۰۱۵ آسیا انتخابی المپیک را از دست داد و اینک در جام باشگاه ها به عنوان یک جام معتبر آسیایی باز هم از رفتن روی سکوی اول و دوم باز ایستاد.

سرمایه گذاری کم تیم های باشگاهی در بسکتبال، انحلال تیم ها و نحوه برگزاری بازی های لیگ برتر که هر سال تغییر می کند، از مهمترین دلایل بی ثباتی در فعالیت تیم های بسکتبال ایران است.
برچسب ها: سومی ، پتروشیمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار