شوشان /  صادق سرمست "> و اسمش را گذاشتند "یک خانواده محترم"
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۹

 

شوشان /  صادق سرمست

اوایل هفته گذشته در یک اکران خصوصی نسخه اصلی فیلم "یک خانواده محترم" را دیدیم.

با اینکه در معرفی و نقد فیلم ها سعی کرده ام داستان را تعریف نکنم ولی این بار ناگزیرم که این کار را تا حدودی انجام دهم به این دلیل که فیلم اکران نشده ( و احتمالا اکران نخواهد شد).

داستان، داستان مرد (آرش) از خارج بر گشته ای است که هر چه در مملکت مادری اش می بیند سیاهی است و اساسا خارج رفتنش هم به همین خاطر بوده. پدر آرش یک تاجر محتکر است که با کلی ریش و پشم در شرایط جنگی خون مردم را در شیشه می کند و از بچه هایش بیگاری می کشد و برادرش (امیر) را مادر فراری می دهد و جسد برادر از جنگ بر می گردد یعنی که شهید شده! مادر افسردگی می گیرد در بیمارستان زنجیرش می کنند. سر کله زن و بچه دیگر مرد پیدا می شود ، برادر نا تنی اش (جعفر) یک مریض بالفطره است که در زمان کودکی کارش اذیت و آذار است به خصوص آرش و دوست دخترش (زهره) و در میان سالی علیل بودن خودش را به جانبازی بدل کرده و نردبان ترقی، در یک جریانی آرش هم از خانه فرار می کند و به مادر می پیوندد و بعد به خارج می رود. زهره که حالا زن جعفر است یک آدم افسرده و شدیدا وسواس است، برادر زاده آرش یک آدم دو روی کثیف است الخ ، بگذریم.

سراسر صحنه های فیلم سیاه نمایی است فلش بک ها به زمان کودکی آرش همه تلخ است و گزنده. مشاهدات امروز آرش از جامعه ایران نیز همه اش دعوا و تصادف و دوزو کلک و سانسور عقاید و دزدی و ...

صحنه هایی که از امام و رزمندگان و جبهه  نشان می دهد به شکلی تدوین شده که توهین به شخصیت بزرگوار حضرت امام و مردم ایران و تمسخر جنگ است.

در چند صحنه پلیس و نیرو های امنیتی را تمسخر می کند و یا مطالبی را نسبت می دهد که دروغ محض است مثل صحنه ای که آرش در کلاس درسش فیلم پخش می کند و کپی کتابش را که مجوز ندارد بین دانشجو ها توضیع می کند و رییس دانشگاه که از طریق دوربین های مدار بسته کلاس را زیر نظر دارد در جا دستور می دهد که استاد را از کلاس بیرون بکشند تا توبیخش کند و کتاب ها را جمع آوری کنند الخ...

به لحاظ سینمایی فیلم و فیلمنامه متوسط است ولی محتوا خیلی بد و ضعیف. تدوین فیلم خوب است .

در نهایت من ربطی بین فیلم و اسمش پیدا نکردم. آیا واقعا خانواده های ما ایرانی ها این طوری هستند؟ آیا خانواده تهیه کننده و کارگردان و ... این طورند؟

ما که هر چه در فیلم دیدیم بی احترامی بود و نا محترمی.

بهتر بود اسمش را می گذاشتند "یک خانواده غیر محترم"

و مشکل دیگر فیلم قرار داد تهیه کننده خارجی آن است که حق پخش را در اختیار دارد و حتی اگر تهیه کننده و کارگردان از ساخت فیلم پشیمان شود باز در خارج از کشور فیلم اکران خواهد شد و یادمان نرفته هو شدن فیلم در جشنواره کن را.

صادق سرمست

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار