اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
پاسخ سید رسول موسوی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان به نماینده اهواز / انتقادات از آموزش و پرورش نوعی تسویه حساب سیاسی است/ آموزش وپرورش خوزستان به پیگیری ردیف استخدامی نیاز دارد
به غیر از نمایندگان چه کسانی درخواست هایی سیاسی و اجرایی از مسئولان پرورش و پرورش استان دارند.



شوشان: سید رسول موسوی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به مصاحبه اخیر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در رابطه با مسائل آموزش و پرورش نکاتی را بیان کرد.

به گزارش شوشان در این مطلب آمده است : به غیر از نمایندگان چه کسانی درخواست هایی سیاسی و اجرایی از مسئولان پرورش و پرورش استان دارند.  یکی از عوامل ایجاد تنش در محیط های  آموزش و پرورش دخالت نمایندگان در کاراجرائی و مدیریتی آموزش و پرورش است

متن کامل پاسخ سید رسول موسوی به نماینده اهواز در ذیل می آید: 

جناب آقای دکتر یوسفی نماینده محترم اهواز در مجلس شورای اسلامی ، با سلام و احترام به شما و کلیه همکارانتان در مجلس شورای اسلامی به ویژه همکاران شما در حوزه انتخابیه خوزستان نمایندگان محترم در آموزش و پرورش.  توسعه پایدار در سطح ملی ایجاد کردنی و نه ایجاد شدنی است و البته در ایجاد آن محورش باید مشخص و معلوم گردد و این وظیفه و مسئولیت به عهده نمایندگان محترم می باشد و البته بر اساس قانون اساسی است. 
بی شک پیشرفت و توسعه و ترقی اهواز و کلاً خوزستان برای هرکسی که احساس تعلق خاطر با غیرت و بصیرت به خوزستان و اهواز دارد یک اشتراک بسیار عالی و مثبت هم جهت دهنده و هم خیلی دوست داشتنی است.

در حال حاضر مهمترین عامل عدم توسعه استان خوزستان نبود قدرت تفکر منسجم و علم سازمان یافته است. برنامه ریزی کشاورزی، برنامه ریزی در صنعت، برنامه ریزی در آموزش و پرورش و آموزش عالی مدیران عالی است و این البته بیماری مزمن استان است.

در ارتباط با توسعه همین عدم وجود انسجام در تفکر از لحاظ علمی و اجرائی که نمی گذارد استان به توسعه منطقی برسد و نمی شود مردم اصفهان را با خوزستان مقایسه کرد و البته این موضوع علت دارد و بازگویی این علت نیاز به تحلیل و بررسی جامعه شناختی دارد که به وقت دیگری واگذار می کنم اما پیرامون موضوع آموزش و پرورش اصلاح ساختار آن، حفظ آرامش در این مجموعه بزرگ ، مثبت بودن، اجباری شدن پیش دبستانی و پیگیری ردیف های استخدامی مورد نیاز آموزش و پرورش خوزستان نکات زیر را در 12 بند یادآور می شوم که امیدوارم مفید فایده برای شما عزیزان و خوانندگان این رسانه و هم مردم خوزستان باشد .

1- مسئولان در آموزش و پرورش باید صلاحیتهای علمی و فرهنگی لازم برای تصدی مسئولیت مدیریت در ادارات و مدارس را داشته باشند، مدیران و مسئولانی که خود عالم و آگاهی بخش و رشد یابنده نیستند چگونه می توانند بینائی و بصیرت دهند مدیری که خردمندی ندارد چگونه می تواند خردورزی منتهی به توسعه در آموزش وپرورش را به وجود آورد. 

بلی با انتقادهای تند و سیاسی مشکلات استان حل نمی شود خوب چه کسانی انتقاد سیاسی میکنند و البته برخی از این انتقاد نه تنها راهگشا نیست بلکه نوعی تسویه حساب سیاسی و نمیشود آنها را انتقاد سیاسی و یا انتقاد سازنده گفت .

2- به غیر از نمایندگان چه کسانی درخواست هایی سیاسی و اجرایی از مسئولان پرورش و پرورش استان دارند، نمایندگان باید در چارچوب وظایف خود در قانون اساسی که در  فصل پنجم « حق حاکمیت ملت و قوای ناشی از آن » اصول شصت و دو تا نود  و نه می باشد لازم به  ذکر است وظایف و مسئولیتهای نمایندگان دراین اصول بصورت بسیار روشن و شفاف بیان گردیده است.

در ضمن در ملاقات مقام معظم رهبری عزیز انقلاب با نمایندگان ، ایشان نمایندگان را از پرداختن به کار اجرایی منع کردند و تذکراتی در این ارتباط فرمودند: « مجلس باید واقعا در راس امور باشد و حفظ جایگاه و هیبت واقعی مجلس بر عهده نمایندگان است، فرصت نمایندگی مجلس نیز که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است فرصت و موقعیتی زودگذر است که باید این فرصت را قدر بدانید ودر انجام وظایف قانونی خود از خداوند کمک بخواهید » و در جای دیگری فرمودند: « وظیفه قانون گذاری مجلس بسیار مهم و در واقع ریل گذاری برای حرکت دولت است، در قانون گذاری ودر عمل به قانون به وظایف نمایندگی و در نطق ها وموضع گیری های خودانقلابی عمل کنید » و فرمودند: « نمایندگان با استفاده از اختیارات خود همچون تحقیق و تفحص اجرای صحیح قانون را پیگیری کنید .»

بنابراین برادران عزیز نماینده باید مطالبات مردم حوزه  انتخابیه خود و درخواستهای مردم باید از مجری قانون اساسی پیگیری کنند نه با دخالت در کار اجرائی و تحمیل وابستگان و وامداران به مسئولان برای دادن مسئولیت و پست البته مشورت دادن به مسئولان و نظارت دقیق و عمیق در کارهای اجرائی هم خیلی راهگشاست و موجب انتخاب افراد لایق و شایسته برای تصدی پست های اجرایی حوزه انتخابیه خواهد بود، در ضمن شائبه دخالت نمایندگان در کاراجرائی را از بین می برد.

3-  مثبت بودن اجرای پیش دبستانی: مسئولان آموزش و پرورش میدانند که معلمان و مربیان پیش دبستانی چگونه جذب شدند متاسفانه اغلب این مربیان به سفارش دفتر نمایندگان و مسئولان دفاتر نمایندگان در مناطق محروم انتخاب و بکارگمارده شده اند که باید بررسی و بازرسی شود در انتخاب این معلمان چگونه ضوابط اجرا شده است که این کار خود دخالت در کار اجرائی و نوعی کار سیاسی و یا با نگاه سیاسی انجام گرفته است و اگر نمایندگان عزیز دخالت کردند بطور معمول وابستگان و وامداران ومرتبطان آنان قطعاً دخالت می کنند و البته این مشت نمونه خروار است.

توسعه در آموزش و پرورش  از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است و برای دستیابی آموزش و پرورش به توسعه لازم است که مجریان وکارگزاران که مدیران و معلمان هستند باید از آمادگی لازم درونی برای پذیرش تجربه های تازه و نو برخوردار باشند و انعطاف لازم برای ایجاد تغییر داشته و هم استقلال رای و نظر و هم استعداد برای نوآوری و خلاقیت داشته باشند. اعتقاد به آزادی اندیشه و عمل و انتقاد پذیر و از همه مهمتر جمع گرا و معتقد به کار گروهی و از باور بسیار بالائی به نظم و قانون برخوردار باشند و عدالت طلب و آگاه به حقوق فردی  و اجتماعی خویش و مجموعه باشند و بدور از تعصب و پیش داوری و سرسختی جاهلانه کار آموزش را در مدارس انجام دهند .

4- یکی از عوامل ایجاد تنش در محیط های  آموزش و پرورش دخالت نمایندگان در کاراجرائی و مدیریتی آموزش و پرورش است که این موضوع با اصل تفکیک قوا منافات دارد این اصل میگوید که اگر دستگاه قانون گذاری و دستگاه اجرایی هر دو در یک نفر متمرکز باشد آزادی مردم به مخاطره خواهد افتاد .

5- برای رشد شاخص های آموزشی مهمترین عامل معلم است که باید در او انگیزه قوی برای کار در مدرسه وانجام وظایف ایجاد کنیم و البته اینکار نیاز به برنامه ریزی و رفع تنگناها و مشکلات مادی معلم از قبیل تجدیدنظر در میزان حقوق و مزایای معلم است و تلاش برای رفع تبعیض در پرداخت حقوق آنان است.

6- آموزش و پرورش و معلمان خود به لحاظ ذاتی و وظیفه ای، سیاسی هستند و فضای سیاسی حاکم اگر صحیح و سالم باشد موجب رشد و بالندگی آموزش و پرورش خواهد بود تربیت یافتگان این نظام آموزشی که جوانان هستند در آینده باید مسئولیت اجرا برنامه ریزی و سیاستگذاری در نظام سیاسی داشته باشد وجود نظام آموزشی اگر چنین هدفی نداشته باشد موجب خسران و زیان مملکت و حاکمیت خواهد بود .

7- برنامه ریزی علمی اولاً باید زاینده دانش و بالنده و سازنده و متکی بر آگاهی رشد یابنده و بینائی بصیرت ساز و خردمندی خرد ورز باشد اگر برنامه ریزی اینگونه باشد قطعاً دست آوردهای بارور و خودشکوفا خواهد داشت .

8- هیاهوی سیاسی را عزیزان نماینده و یاران و مریدان و وامداران آنان ایجاد کرده و می کنند و برای گرفتن مسئولیت بدون صلاحیت برای بعضی افراد، می آفرینند، اگر آموزش و پروش در واگذاری مسئولیت به شایستگی و صلاحیت و ظرفیت فرهنگی و سیاسی افراد توجه کنند و به کوتوله ها در میدان مدیریت و سیاست راه ندهند هم آموزش و پرورش به نحو مطلوب اداره می شود و هم بالندگی و رشد ایجاد خواهد شد و هم عدالت آموزشی منطقی محقق خواهدشد زیرا که عدالت و معنی آن، قراردادن هرکسی در جایگاه خود برای ایفای نقش است، اگر آموزش و پرورش اینگونه اداره شود جائی برای هیاهوهای سیاسی وجود نخواهد داشت هیاهوی سیاسی برای صید ماهی آب را گل آلود می کنند تا بخواسته های نابحق خود برسند. 

9- آموزش و پرورش کار زیادی می طلبد و معلمان که نقش بسیار مهمی در انتخابات با مجلس شورای اسلامی و انتخاب شما عزیزان را داشتند مطالبات بحق و حداقلی دارند و آن رفع تبعیض در پرداخت ها و اصلاح ساختار بودجه نویسی و تخصیص منابع فراوان برای رسیدگی به حل مشکلات مادی خود دارند و این اقدام شما عزیزان انگیزه خدمت در معلمان و جامعه فرهنگیان ایجاد خواهد کرد.

10- اجرای بخشنامه ای پیش دبستانی بدون معلم آموزش دیده در مناطق محروم بغیر از اینکه محرومیت را دوچندان بکند چه نتیجه ای خواهد داشت خیلی از کارها از لحاظ اجرا بصورت بخشنامه ای اجرا میشود و بدون توجه به نتایج حاصل از اجرا جار و جنجال و سروصدا می کنند در حالیکه این اجرا بدلیل فقدان عناصر اصلی آموزشی بطور قطعی به نتایج مورد نظر نخواهد رسید و البته این جار و جنجال دلالت بر وجود فقر آموزشی بسیار عمیق وگسترده در برنامه ریزی و اجرا می باشد و اجباری بودن پیش دبستانی اگر با معلمان آموزش دیده با انگیزه و بینا اداره شود البته باعث توانائی های دانش آموزان در مرحله ابتدائی و دبیرستان خواهد بود.

11- آموزش وپرورش خوزستان هم به پیگیری ردیف استخدامی برای جذب معلمان با انگیزه و شایسته نیاز دارد و همانطوریکه اعلام شد کمبود نیروی انسانی آموزشی علت اصلی عقب ماندگی آموزش و پرورش در مقاطع مختلف آموزشی است .

12- آموزش و پرورش خوزستان با توجه به ویژگی های قومی و اقلیمی و مبنای رعایت تمام معیارهای شایستگی اداره شود مدیران آموزش و پرورش شهرستان ها باید سرآمدگان و شایسته ترین معلمان هر منطقه شناسائی و انتخاب و منصوب شوند در غیر اینصورت نحوه اداره ادارات آموزش و پروش شهرستانها باری به هر جهت خواهد بود و همین نگاه به مدیریت در آموزش و پرورش باعث تضعیف آموزش و پرورش و بی انگیزگی معلمان را دو چندان خواهد کرد که خود این عامل سبب عقب ماندن آموزش و پرورش می گردد.

سید رسول موسوی 
مدیرکل اسبق آموزش و پرورش خوزستان
نماینده ادوار مجلس از حوزه اهواز


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار