خبر شهرستان شدن کوت عبدالله ، سریع و بدون مقدمه چینی وارد خروجی خبرگزاری ها شد. در این میان داد نماینده اهواز "سید شریف حسینی " در آمد و به عنوان " یک مخالف تمام قد " این طرح، دولت را به نقد وا داشت. وی معتقد است که برای شهرستان شدن وجود زیرساخت ها و ایجاد سایت اداری لازم است که کوت عبداله فاقد این ویژگی است و ...

"> ماراتن موافق و مخالف نمایندگان در شهرستان شدن کوت عبدالله
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۱

 

خبر شهرستان شدن کوت عبدالله ، سریع و بدون مقدمه چینی وارد خروجی خبرگزاری ها شد. در این میان داد نماینده اهواز "سید شریف حسینی " در آمد و به عنوان " یک مخالف تمام قد " این طرح، دولت را به نقد وا داشت. وی معتقد است که برای شهرستان شدن وجود زیرساخت ها و ایجاد سایت اداری لازم است که کوت عبداله فاقد این ویژگی است و ...

 

اختصاصی شوشان : خبر شهرستان شدن کوت عبدالله ، سریع و بدون مقدمه چینی وارد خروجی خبرگزاری ها شد. در این میان داد نماینده اهواز "سید شریف حسینی " در آمد و به عنوان " یک مخالف تمام قد " این طرح، دولت را به نقد وا داشت. وی معتقد است که برای شهرستان شدن وجود زیرساخت ها و ایجاد سایت اداری لازم است که کوت عبداله فاقد این ویژگی است و ...

اما شکرخدا موسوی ، دیگر نماینده مردم اهواز در مجلس نظری مخالف دارد و در مقاله ای موافقت خود را از این طرح برای شوشان ارسال کرده است.

شکرخدا موسوی در مقاله ارسالی خود برای شوشان نوشته است : بی تردید؛ تصویب شهرستان های حمیدیه و کارون، فاصله این مناطق با شاخص ها و استانداردهای زیست شهری و روستایی در کشور نمایان خواهد ساخت، توجه ها را جلب می کند و فشار مضاعفی بر مدیران و مسئولان جهت جبران این عقب ماندگی ها وارد خواهد آورد.

نظرات موافق و مخالف شهرستان شدن حمیدیه از زبان دو نماینده مردم اهواز ، سید شریف حسینی و سید شکرخدا موسوی در پایین درج شده است:

دلایل سید شریف در مخالفت با شهرستان شدن کوت عبداله

این تصمیم هیات دولت در حالی است که مقدمات این تغییر مهم در این منطقه صورت نگرفته است. برای شهرستان شدن وجود زیرساخت هایی و ایجاد سایت اداری لازم است که کوت عبداله فاقد این ویژگی است.

این منطقه به لحاظ وجود امکانات آموزشی ، رفاهی و خدماتی در شمار مناطق محروم و کم برخوددار است که در ابتدا باید این مسائل تحقق می یافت که فاقد تصفیه خانه آب مناسب است و ساکنان آن بارها و بارها از قطعی مکرر آب شرب و همچنین کیفیت نازل آن گلایه داشته و دارند. مسئولان نباید در لوای این تصمیم قابل تامل ، بی توجهی 20 ساله خود در عدم خدمت رسانی مناسب به این منطقه محروم توجیه کنند.

مسئولان استان باید پاسخگو باشند چرا خیابان های کیانپارس چندین بار درسال آسفالت می شوند اما بسیاری از خیابان ها و کوچه های کوت عبداله، کوی زرگان و علوی سال هاست رنگ آسفالت را به خود ندیده اند.

کودکانی که در کوت عبداله محلی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود ندارند شهرستان شدن این منطقه دردی را از مردم دوا نمی کند! به عنوان نماینده مردم اهواز در خانه ملت مخافت خود را با این تصمیم هیات دولت اعلام می دارم و روز یکشنبه به رییس جمهور تذکر کتبی خواهم داد. وی گفت: حمیدیه 5/2 سال است که سلسه مراتب شهرستان شدن را طی کرده بود و به نظر من چون می خواستند حمیدیه را شهرستان کنند با شهرستان شدن کوت عبداله موافقت کردند.

کوت عبداله در حالی شهرستان شد که فولاد خوزستان در خارج از محدوده این شهرستان در نظر گرفته شده است. معلوم نیست که در آینده و با تشکیل شهرداری کارون (کوت عبداله) از کدام محل باید درآمد کسب کند. آیا مردم این شهر توانایی پرداخت عوارض شهرداری را خواهند داشت؟

شهرستان باوی پس از 2 سال از شهرستان شدن هنوز فاقد سایت اداری است. ما نمایندگان مردم هستیم و سوگند یاد کردیم که از منافع مردم دفاع کنیم و جلوی ضرر و زیان آنان را بگیریم. شهرستان شدن حمیدیه با فاصله 5/2 کیلومتری از اهواز قابل دفاع است و این پتانسیل در این منطقه وجود داست اما این امکان در کوت عبداله وجود ندارد.

دلایل سید شکرخدا موسوی برای موافقت با شهرتان شدن حمیدیه در یادداشت اختصاصی به شوشان // ...آرزوهایی که محقق شدند

تحقق آرزوهای انسان گر چه وجد آور و امید آفرین است اما نگرانی از تحقق کامل آرزو و یا استمرار و ماندگاری آن موفقیت است که باعث می شود «بیم» و «امید» توامان در لحظه پدیداری «آرزو» زاده شوند. جالب تر اینکه در بیشتر اوقات، شیرینی آرزو به سرعت رخت برمی بندد و تلخ کامیِ بیم انگیز آن می ماند!

به تعبیری دیگر لحظات تحقق آرزوها را می توانیم بسترهای جدال بیم ها و امیدواری ها لقب دهیم. در باب این نگرش باز هم سخن خواهیم گفت...

جلسه چهارشنبه مورخ 6/10/91 هیات دولت که در آن مصوبه ایجاد شهرستان های حمیدیه و کارون به تصویب رسید و به طور رسمی ابلاغ گردید در زندگی سیاسی – اجتماعی من از همان تجاربی بود که به تفصیل در باب آن سخن گفتیم.آرزویی بود که به واقعیت پیوست.

احساس دوگانه ای که تحقق این آرزو نصیبم ساخته بود در نوع خود بی نظیر بود!

از سویی؛ آروزی چندین ساله ام را تحقق یافته می دیدم و به عهد خود با مردم این مناطق عمل کرده بودم و از سویی دیگر بیمناک بودم از اینکه «آینده» چه سرنوشتی را برای این مناطق رقم خواهد زد.

پرسش هایی که پس از قطعیت یافتن تلاش های فشرده و به ثمر نشستن برنامه ریزی هایی که در ماه های گذشته برای ایجاد شهرستان های کارون و حمیدیه صورت دادم ذهنم را به خود مشغول ساخته بود از این جنس بود: آیا ایجاد شهرستان های حمیدیه و کارون؛ پایان بخشِ محرومیت های تاسف بار مردم وفادار و مستعد این مناطق خواهد بود؟ آیا نوای خوش توسعه و رفاه در این مناطق شنیده خواهد شد؟ آیا از این پس شاهد طنین اندازی رایحه دلپذیر عدالت و بهره مندی در این مناطق خواهیم بود؟ آیا شهرستان های کارون و حمیدیه عقب ماندگی های گذشته را جبران و در کورس پیشرفت و تعالی قرار خواهند گرفت؟ آیا از وضعیت نابهنجار و غیر قابل دفاع امروز رهایی خواهند یافت؟... و بسیاری پرسش هایی دیگر که البته پاسخ های مناسبی نیز در پی داشت.

ابتدا اینکه برای قرار گرفتن و بازگشت «قطار» مناطقی چون حمیدیه و کوت عبدالله به ریل توسعه و رفاه و جبران عقب ماندگی تاریخی این مناطق راهی جز تاسیس شهرستان های جدید فراروی تصمیم گیران و تصمیم سازان دغدغه مدار جامعه ایرانی نبود!

به تعبیری دیگر؛ گام نخستین برای قدم نهادن در مسیر توسعه؛ ایجاد امکان نرم افزاری لازم برای تخصیص اعتبارات ویژه ملی و استانی و ردیف های ثابت بودجه ای برای طرح ها و پروژه های مشخص توسعه ای است. نرم افزار لازم برای ایجاد تغییرات عمده و انقلابی در وضعیت موجود مناطق یاد شده تبدیل وضعیت آنها در ساخت تصمیم سازی وزارت کشور بود. یعنی ارتقاء به وضعیتی دیگر: «شهرستان شدن».

مردم استان باید بدانند تحقق این آرزو که سابقه تاریخی آن در بررسی کارنامه پیگیری های نمایندگان چهار دوره گذشته اهواز در مجلس شورای اسلامی قابل رهگیری است مرهون تلاش های چندین ساله بسیاری از مدیران اجرایی و نمایندگان اسبق،سابق و امروز شهر اهواز است اما حقیقت را نمی توان انکار کرد.

سفر اخیر دکتر احمدی نژاد و موافقت ایشان با این پیشنهاد، خواست و مطالبه مشترک حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان، دکتر حجازی استاندار خوزستان و بنده نقش موثری در تحقق آرزوی دیرینه مردم منطقه حمیدیه و کوت عبدالله داشت و به خوبی نشان داد اگر مدیران عالی کشور اتحاد، عزم و اراده جمعی و مطالبه گروهی نخبگان خوزستانی را برای تحقق موضوعی مشاهده کنند بی گمان توان ایستادگی در برابر تحقق و انجام آن را نداشته و به سرعت آن را محقق خواهند ساخت.

بی گمان؛ تاسیس فرمانداری، شهرداری و استقرار نهاد های حاکمیتی، دستگاه های خدماتی و اجرایی در شهرستان های حمیدیه و کارون، اختصاص بودجه و اعتبار مناسب در لایحه بودجه 92 برای عمران و توسعه این مناطق که توانایی لازم برای جبران عقب ماندگی های موجود را داشته باشد، تعیین افراد شایسته، متعهد و تحول آفرینِ جوان و بومی برای مدیریت های اجرایی این مناطق از جمله مهم ترین اولویت های کاری مدیرت عالی استان در ماه های آینده خواهد بود.

در این میان نمایندگان شهرستان اهواز با همه توان و سرمایه اجتماعی خود در عرصه ملی و کشوری تلاش خواهند کرد تا غبار عقب ماندگی را از چهره درخشان شهرستان های تازه تاسیس حمیدیه و کارون بزدایند.

دسیسه چینان و فتنه انگیزان نیز بدانند؛ نظام اسلامی متعهد به رفع کامل محرومیت از مناطق تحت شمول شهرستان های حمیدیه و کارون است و تا رفع کامل محرومیت ها، کاستی ها، نداری ها و تحقق آلام و آرزوهای مردم شرافتمند این مناطق از پای نخواهد نشست.

این مهم نیز با تکیه بر مزیت های نسبی این دو منطقه یعنی دسترسی به آب کافی، زمین حاصلخیز و سرمایه های خدادادی و نیروی انسانی مستعد و ولایتمدار و با نگاه به افق آینده و ایجاد زیرساخت های توسعه پایدار محقق خواهد شد.

باید بدانیم شهرستان های حمیدیه و کارون در افق 1404 ایران اسلامی در کدام نقطه خواهند ایستاد. بی تردید آن نقطه می بایست نقطه ای غرورآفرین و قابل اعتنا باشد.

لازمه دستیابی به قله پیشرفت، توسعه و رفاه؛ حرکت از دامنه و کندن از پای کوهسار است. باید بر خط سیاه ناکامی های گذشته، نقطه ای فرونهاد و سرفصلی تازه را پایه گذاری کرد.

تاسیس شهرستان های جدید حمیدیه و کارون آغاز حرکت این مناطق در راستای ترسیم دنیایی تازه است. دنیایی بهره مند.لبریز از عدالت و فرصت های برابر.

باورمندیم که مشکل جدی این مناطق چون سایر نقاط خوزستان بزرگ، بیکاری و نبود بستر لازم برای بکارگیری صدها نفر از جوانان تحصیل کرده و مشتاق تلاش و فعالیت است و معتقدیم تا ترسیم چشم انداز نهایی توسعه این شهرستان ها می بایست با تاسیس کارخانه ها و کارگاه های کسب و کار و حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی و تسهیل فعالیت آنها در این مناطق و تعیین مشوق های مالیاتی و تامین وام های بانکی برای حل نسبی این مشکل تدبیری جدی و تصمیمی عاجل اتخاذ شود.

ایجاد زیرساخت های لازم در بخش های تامین آب شرب سالم و بهداشتی (در قالب ساخت تصفیه خانه های آب و اصلاح خطوط فرسوده انتقال)، بیمارستان های عمومی و تخصصی و مراکز بهداشت پویا و فعال، بهسازی معابر و ایجاد جاده های دسترسی بخصوص روستایی، ایجاد شبکه دفع فاضلاب و جمع آوری آب های سطحی، گاز رسانی به همه نقاط این دو شهرستان و اختصاص بودجه ویژه برای شهرداری ها و دهیاری های این مناطق، افزایش سرانه های فرهنگی، تفریحی و ورزشی و راه اندازی صنایع مولد و کارآفرین از اولویت هایی است که کارگزاران نظام اسلامی می بایست برنامه ریزی لازم را در خصوص تامین و ایجاد آنها در اسرع وقت برای مردم این شهرستان های تازه تاسیس صورت دهند.چرا که جبران عقب ماندگی تاریخی این مناطق که ریشه در بی توجهی نظام طاغوت به مناطق حاشیه ای و دور از مرکز و جنگ تحمیلی هشت ساله و بازسازی نیمه تمام و غیراصولی صورت گرفته دارد، نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه و توجه جدی مراکز تصمیم سازی و بودجه نویسی و مدیریت کلان اجرایی کشور دارد.

بی تردید؛ تصویب شهرستان های حمیدیه و کارون، فاصله این مناطق با شاخص ها و استانداردهای زیست شهری و روستایی در کشور نمایان خواهد ساخت، توجه ها را جلب می کند و فشار مضاعفی بر مدیران و مسئولان جهت جبران این عقب ماندگی ها وارد خواهد آورد.

آنچه باقی می ماند تجدید عهد سابق است، مردم شریف این مناطق بدانند یک قدم در راه تامین رفاه و توسعه مناطق آنها عقب نخواهیم گذارد و در این زمینه ذره ای تسامح نخواهیم داشت. بر عهد پیشینمان خواهیم ماند و امیدواریم به فضل الهی واژه محرومیت در آینده نزدیک بیگانه ترین مفهوم برای مردم این مناطق باشد. چرا که حمیدیه دژ سرافراز ایثار و مقاومت و کوت عبدالله دیار محبان ولایت و عاشقان اهل بیت (ع) است و راستی ، کدام منطقه دیگر شایسته بهترین هاست!

متاسفانه بعضی ها که دلشان برای کوت عبدالله نمی سوزد به مردم متدین و ولایتمدار این منطقه القاء می کنند که جدا شدن کوت عبدالله از شهر به ضرر مردم و عمران و توسعه است. بنده خطاب به مردم عزیز و شریف کوت عبدالله عرض می کنم این افراد دلشان برای محرومیت کوت عبدالله نسوخته از این ناراحتند که اهواز از کلانشهری می افتد و بودجه ی متمرکز شهر کم می شود. و مثل اینکه عده ای قصد دارند روی عقب ماندگی مناطقی مانند کوت عبدالله موج سواری کنند لذا خواهش بنده از مردم این است که از این اتفاق جدید استقبال کنند که قطعا برکات آن را در آینده ای نزدیک خواهید دید.

مردم عزیز کوت عبدالله به کوچه پس کوچه های فلاکت بار آن منطقه نگاه کنید چه وضع اسف باری است اگر بنا بود کوت عبدالله به عنوان منطقه ای از اهواز پیشرفت کند که در طی سالیان گذشته این اتفاق می افتاد درضمن سه هفته پیش دستور بخش شدن مسیر غیزانیه را از ریاست جمهور گرفتم و در اختیار استاندار جهت پیگیری بعدی قرار دادم . پس بیایید همه با هم این تصمیم هیئت دولت را ارج نهیم . در ضمن سخنی نیز با استاندار محترم خوزستان دارم و آن اینکه همه ی شرکت ها و موسساتی که در حوزه استحفاظی و سرزمینی کوت عبدالله است به این منطقه واگذار شود0 از شرکت توسعه نیشکر گرفته تا سایر شرکت ها 0نه اینکه کوت عبدالله را فقط به شهرستان کارون تبدیل کنیم زیرا همه می دانیم آنقدر فقر و محرومیت و بیکاری در این منطقه زیاد است که مردم توانایی پرداخت عوارض و مالیات را ندارند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار