اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
حسینعلی امیری معاون پارلمانی دولت در گفتگو با روزنامه آرمان به مباحث مطرح شده درباره فشار به روحانی برای معرفی نکردن نجفی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش واکنش نشان داده است.

بخش‌هایی از این مصاحبه را در ادامه بخوانید؛

بحثي كه روز يكشنبه در فضاي رسانه‌اي مطرح شد اين بود كه تا قبل از ساعت هفت و نيم صبح و در همان جلسه‌اي كه شما و آقاي نوبخت با فراكسيون اميد داشتيد، گزينه پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت آموزش و پرورش آقاي «نجفي» بود اما با آغاز به كار مجلس آقاي «دانش آشتياني» در ليست سه نفره وزراي پيشنهادي قرار داشت، مي‌شود توضيحات شفافي در اين خصوص ارائه كنيد؟

در سايت‌ها نوشتند فلاني (آقاي اميري) از پاي پله هواپيما برگردانده شد چون من به همراه رئيس‌جمهور قرار بود كه به استان مركزي برويم. اما كل ماجرا اين است كه قرار بود كابينه ترميم شود و روز يكشنبه صبح با آقاي دكتر نوبخت رفتيم در فراكسيون اميد. همان‌طور كه گفتم فراكسيون دعوت كرده بود و ما در آنجا حاضر شديم و به سوالات نمايندگان درباره ترميم كابينه پاسخ داديم. سوالي كه پرسيدند در فراكسيون اين بود كه آيا دكتر نجفي گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش و پرورش هستند؟ كه دكتر نوبخت گفتند: بله. من البته سكوت كردم. جلسه كه تمام شد من قرار بود به همراه رئيس‌جمهور بروم به استان مركزي چون در شهرستان آشتيان براي من برنامه گذاشته بودند. بنابراين قبل از رفتنم از دكتر نهاونديان رئيس دفتر آقاي روحاني، پرسيدم كه آيا نامه معرفي وزرا به مجلس آماده است؟ ايشان گفت: بله آماده است و در دفتر است. گفتم: بيايم آشتيان يا نه؟ گفتند: ببينيد نظر خودتان چيست و يكي از آقايان گفت فقط يك نامه است و بدهيد به يكي از معاونان‌تان تا نامه را به هيات رئيسه تقديم كند. بعد من سوال كردم از دكتر نهاونديان كه در نهايت گزينه‌ها چه كساني هستند؟ ايشان گفت: آقاي دانش آشتياني براي آموزش و پروش، دكتر صالحي اميري براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و آقاي سلطاني‌فر هم وزارت ورزش و جوانان. من پرسيدم مگر تغيير پيدا كرده است گزينه ها؟ گفتند: در جمع‌بندي نهايي كه ديشب انجام شد گزينه آموزش پرورش شد آقاي دانش آشتياني. من هم كه ديدم چنين تغييراتي انجام شده به آقاي نهاونديان گفتم من هم به احترام مجلس و هم براي تنوير اذهان نمايندگان، خودم نامه را مي‌برم براي تقديم به هيات رئيسه و بعد كه نامه را بردم خودم با ماشين مي‌روم به آشتيان. پس اينكه گفتند از پله هواپيما برگشتم صحت ندارد و نه تلفني زده شد به رئيس‌جمهور يا آقاي نهاونديان و اينها هيچ کدام صحت ندارد. بعد از آن من رفتم به دفتر رئيس‌جمهور و نامه را تحويل گرفتم و در نامه‌اي كه رئيس‌جمهور نوشته بودند به مجلس اسمي از آقاي نجفي برده نشده بود بلكه همين سه نفر در ليست بودند و كارهاي اجرايي را انجام داديم و نامه را حدود ساعت ۱۱ به آقاي لاريجاني رئیس مجلس تحويل دادم و مختصر صحبتي با ايشان داشتم و نهايتا روز سه شنبه يعني ديروز پيشنهاد ترميم كابينه اعلام وصول شد.

خبر ديگري كه درج شد اين بود كه رئيس مجلس، نامه وزرای پیشنهادی را عودت دادند، آيا صحت دارد؟

عودت نامه اساسا صحت ندارد و دليل اينكه پيشنهاد ترميم كابينه روز يكشنبه اعلام وصول نشد اين بود كه برنامه و رزومه يكي از وزراي پيشنهادي آماده نبود و من به آقاي لاريجاني گفتم چون آقاي دانش آشتياني سابقه قبلي دارد، شما مي‌توانيد اين طرح را اعلام وصول كنيد. اما رئيس مجلس گفت چون سه وزير با هم هستند و بايد دستور تكثير رزومه و برنامه‌هايشان را بدهم بهتر است كه رزومه هر سه تكميل شود و بعد بياوريد. من هم تا بعد از ظهر برنامه و زندگینامه آقاي دانش آشتياني را گرفتم و تحويل آقاي لاريجاني دادم. بنابراين عودت نامه صحت ندارد.

يكي از شایعاتی كه مطرح شد اين بود كه فشارهاي سياسي مخالفان دولت در داخل و خارج مجلس سبب شد تا آقاي دانش آشتياني در لحظات آخر جايگزين آقاي نجفي شود، چه پاسخي دارید؟

با شناختي كه از رئيس‌جمهور دارم و اين آشنايي از سال ۷۸ تا الان شكل گرفته است، ايشان معمولا تحت فشارهاي خارجي تصميم نمي‌گيرد و وقتي تصميم گرفت و بررسي‌هاي لازم را انجام داد و به قطعيت رسيد، به آن عمل مي‌كند. قاطعانه مي‌گويم عدم معرفي آقاي نجفي بر اثر فشار نبوده است اما اينكه دليل‌اش چه بود را نمي‌دانم. شايد خود آقاي نجفي قبول نكرده باشد يا هر احتمال ديگر. اينكه اساسا ميان رئيس‌جمهور و آقاي نجفي چه گذشته است را نمي‌دانم يا اينكه راجع به وزارت با ايشان صحبت شده يا نه را بايد از خود آقاي نجفي پرسيد. اما آنچه مي‌دانم اين است كه آقاي نجفي از آقاي دانش آشتياني قاطعانه حمايت مي‌كند و اين را ابراز داشته است.

برخي از حاميان دولت معتقدند درباره تغيير آقاي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آنچه سبب اين تغيير شد فشارهاي مخالفان بود و اساسا اين تغيير را نوعي كوتاه آمدن دولت در قبال مخالفان مي‌دانند، تحليل تان در اين خصوص چیست؟

پاسخ به اين سوال در متن استعفاي آقاي جنتي وجود دارد. ايشان شخصي شريف و فرهيخته، مديري مومن و انقلابي و با سابقه درخشان قبل از انقلاب، آشنا به موازين شرعي و داراي سابقه طولاني رفاقت با رئيس‌جمهور هستند. اما تلقي من اين است كه آقاي جنتي با استعفاي خود اعلام كرد كه دست دولت را باز مي‌گذارد. من معتقدم هدف از اين استعفا اين بود كه به دولت كمك شود تا وقت دولت صرف بگومگوهاي سياسي بي‌نتيجه نشود و رئيس‌جمهور با دست باز بتواند مطالبات مردم را برآورده كند.
برچسب ها: نوبخت ، آشتیانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار