اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد لیبرالی و سوسیالیستی است و در برابر انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند، گفت: کار اقتصاد ایران از اصلاح گذشته و باید نهضتی شکل بگیرد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد لیبرالی و سوسیالیستی است و در برابر انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند، گفت: کار اقتصاد ایران از اصلاح گذشته و باید نهضتی شکل بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کنگره ملی عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران که از صبح امروز در دانشگاه امام صادق (ع) در حال برگزاری است، گفت: هنوز انقلاب اسلامی وارد مقوله اقتصاد اسلامی نشده است، اقتصاد ایران یک اقتصاد لیبرالی و سوسیالیستی است و در برابر انقلاب اسلامی مقاومت می‌کند.

وی بابیان اینکه اقتصاد ایران هنوز منتظر نظام سرمایه‌داری بین‌المللی است و سرمایه‌داری غربی نیز منتظر ورود به ایران است، گفت: با این وضعیت فعلی، اقتصاد ایران خالی از محتوا می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام تنها راه علاج اقتصاد ایران را برپایی نهضت اقتصادی دانست و گفت: زیرا کار از اصلاح گذشته است.تجربه 38 سال گذشته نشان می‌دهد سیاست های اقتصادی ایران با ارزشهای اسلامی و سیاستهای نظام همخوانی ندارد. حرکت روی ریل ناهمخوان امکان‌پذیر نیست، با اصلاح اتفاقی رخ نمی‌دهد و باید نهضتی شکل بگیرد.

رضایی افزود: در وضعیت فعلی سیاستهای کلی نظام به حاشیه می‌رود ولو از سوی بالاترین مقام هم ابلاغ شده باشد و بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

وی گفت: مقدمه اقتصاد مقاومتی الگوی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است که حاضر است دشمن را شکست دهد و الگوی الهام‌بخش از نظام اسلامی را تحقق بخشد. مهمترین مسئله در نقشه راه اقتصاد مقاومتی وجود یک دشمن نرم در داخل ایران است و آن اقتصاد فعلی کشور است که با فرهنگها و ارزشها و ساختارهای حاکم در مقابل اقتصاد مقاومتی مقاومت می‌دهند. اکنون کره جنوبی دهها کیلومتر با همین سیاستها از ما جلو افتاده است. با همین سیاستهایی که رهبری می‌فرمایند اگر اجرایی می شد، دهها برابر اقتصاد ایران جلو می‌رفت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از طریق غلبه بر موانعی که در داخل در ساختارها و بروکراسی و فرهنگ اقتصادی وجود دارد نهضتی باید صورت گیرد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک الگوی بومی انقلاب اسلامی است که می‌تواند بر بسیاری از مشکلات فائق آید و به مسئله بحرانها پاسخ دهد. اقتصاد مقاومتی می‌تواند آرمانها را تحقق بخشد و الگویی عینیت بخش را بوجود آورد. اقتصاد مقاومتی درون‌زا و دانش‌بنیان است حال باید بدانیم که نقشه راه چیست. در داخل کشور دشمنانی وجود دارند که نمی‌گذارند این اقتصاد مقاومتی عملیاتی شود. 25 سال است که جمهوری اسلامی دارد سیاستگذاری می‌کند ولی به نتیجه‌ای نرسیده است. در همین 25 سال کشور کره جنوبی دارد از ما جلو می‌زند. ما اگر با همین سیاستگذاری 25 ساله اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کردیم اقتصاد ایران باید 10 برابر بهتر می‌شد. بنابراین عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی غلبه کردن بر موانعی است که در داخل کشور داریم و آن موانع ساختارها،‌ قوانین و فرهنگ است.

وی با بیان این که راه عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی از یک نهضت می‌گذرد و نه از یک برنامه گفت: از طرفی موانعی وجود دارد که باید آن را از سر راه اقتصاد کنار زد و از طرفی دیگر الگویی داشته باشیم تا بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.

رضایی افزود: نهضت اقتصادی مجموعه‌ای از رویکردها و بینشها، سیاستها و یا نقشه راه‌، طرح و الگو و سبک اقتصاد اسلامی، مدیریت، ارزشها، و فرهنگ است. اقتصاد اسلامی، اقتصاد سیاسی - اجتماعی است. بنابراین با اقتصاد سیاسی متعارف متفاوت است.

وی با بیان این که در اقتصاد اسلامی رفتار عوامل اقتصادی بر اساس عقلانیت صوری و یا عملی  شکل گرفته است گفت: ارزشها و اعتقادات در رفتار عقلایی نظام سرمایه‌داری جایی ندارد. منافع شخصی فردی حاکم بر تصمیم‌گیریهای عوامل اقتصادی است. در حالیکه اساس رفتار عقلایی در اسلام از منظر اسلامی بر اساس عقل و اعتقاد است. ارزشها در انسان مسلمان در تصمیم گیریها و رفتار او تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارد. از طرفی دیگر ارزش و منافع حاصله در اقتصاد به روابط اجتماعی هم بستگی دارد و لذا عدالت در کارکردهای اقتصادی موثر است. دولت نیز یک نقش هدایت‌کننده دارد. هدایت‌گری با دخالتگری سوسیالیستی متفاوت است. سیاستهای چشم‌انداز و اصل 44 و اقتصاد مقاومتی باید با نظم محکمی در اقتصاد وارد شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان این که سبک و الگوی اقتصاد اسلامی اولویت منطقه و شهر و روستا را جایگزین بنگاه کرده است گفت: بنگاهها نباید توسعه مناطق جمعیتی را مختل کنند بلکه مقوم توسعه آنها باشند.

وی در پایان گفت: راه عملیاتی شدن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران دو بعد دارد؛ اول اینکه موانعی که هم اکنون وجود دارد و اسم آن را جنگ نرم در داخل اقتصاد کشور می‌توانیم بگذاریم را باید برداریم. این موانع برنامه‌ریزی در کشور را با تردید مواجه کرده است. بعد دوم اینکه ما نمی‌توانیم همه موارد را نقض کنیم بلکه باید طرح و ایده و الگو بدهیم که بخشی از این ایده‌ها عملیاتی شده است و مدیریت کشور می‌تواند بروز رفتارها و نگرشها را ساماندهی کند تا بتوان بحث عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی را در کشور پیاده کنیم.
برچسب ها: رضایی ، اقتصاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار