اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹
رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: سکته های قلبی، مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است

 دکتر فریده یونسی رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص عوارض مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر و مواد محرک اظهار کرد: ناخالصی های موجود در انواع مواد مخدر مانند سرب در برخی موارد از خود ماده مخدر مرگبارتر است و مشکلات خانوادگی، طلاق، بیکاری، فقر و بحران های روحی از عوامل مستعد کننده فرد به مصرف مواد مخدر است .

وی افزود: فرآورده های تقلبی نورجیزک نه تنها سبب ترک اعتیاد نمی شوند بلکه در بیشتر آنها مواد سمی و کشنده وجود دارد .

یونسی ادامه داد: فرآورده های مخدر و اعتیاد زا مانند پان پراگ بر خلاف ادعای مطرح شده مبنی بر خوشبو کنندگی دهان یا ترک سیگار باعث بروز اعتیاد می شوند .

این مسئول معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه مسمومیت با مواد مخدر از مرگبارترین مسمومیت ها است گفت: بر اساس گزارش های موجود مصرف حتی یک عدد قرص اکستازی باعث مرگ شده است .

وی افزود: مصرف شیشه، گرچه ظاهر فرد معتاد را سریعا دگرگون و قابل تشخیص نمی کند اما اعتیاد به آن به مراتب خطرناک تر از مواد مخدر دیگر است .

یونسی توصیه کرد: امتحان کردن مصرف مواد در جمع دوستان و از روی کنجکاوی آغاز حرکت در مسیر بی بازگشت اعتیاد است .

رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: سکته های قلبی، مغزی، تشنج، نارسایی کبد و کلیه و تخریب سلول های مغزی و عضلانی از عوارض مسمومیت با قرص اکستازی و شیشه است .

وی اظهار کرد: مصرف مواد توهم زا مانند حشیش، اکستازی، ال اس دی و شیشه می تواند سبب بروز حوادث مرگبار همچون سقوط از ارتفاع، تصادف، نزاع، ارتکاب به جنایت و خودکشی در مصرف کننده شود .

یونسی ادامه داد: مصرف همزمان مواد مخدر با برخی از داروهای خواب آور و آرام بخش می تواند سبب بروز مسمومیت شدید و حتی مرگ در فرد مصرف کننده می شود .

وی با تاکید بر اینکه مسمومیت با مواد مخدر یکی از دلایل مهم مرگ ناشی از مسمومیت شیمیایی در بسیاری از کشورهاست گفت: قاچاقچیان برای دست یابی به پول بیشتر و برای اضافه شدن وزن مواد، به مواد مخدر مانند تریاک فلز سرب اضافه می کنند که این امر سبب مسمومیت حاد با سرب و مرگ معتادان می شود .

وی اضافه کرد: تزریق موادمخدر از طریق سرنگ آلوده غیر استریل و مشترک با خطر بروز انواع بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت همراه است .

یونسی خاطرنشان کرد: افزایش سطح آگاهی در مورد عوارض ویرانگر اعتیاد و آموزش صحیح پیشگیری از سوء مصرف مواد، اساسی ترین گام مبارزه با این بلای خانمان سوز است .

وی گفت: استعمال سیگار نیز باعث بروز انواع سرطان های ریه، مری و مثانه می شود.

برچسب ها: مسمومیت ، مواد مخدر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار