اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۶۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵
در میان بی اعتنایی و بی اطلاعی جهاد کشاورزی استان اصفهان؛
اوایل مهرماه سال جاری مسئولان ارشد وزارت نیرو تصمیم گرفتند تا حقابه کشاورزان شرق اصفهان را برای انجام کشت پاییزه قطع کنند. حالا و پس از گذشت یک ماه جمعی از کشاورزان شهر ورزنه اصفهان در اعتراض به این تصمیم با تراکتورهای خود دست به تحصن زده اند؛ تحصنی که متولیان ارشد کشاورزی استان اصفهان از آن بی خبرند و علاقه ای به بحث در رابطه با آن ندارند.
 اوایل مهرماه سال جاری مسئولان ارشد وزارت نیرو تصمیم گرفتند تا حقابه کشاورزان شرق اصفهان را برای انجام کشت پاییزه قطع کنند. حالا و پس از گذشت یک ماه جمعی از کشاورزان شهر ورزنه اصفهان در اعتراض به این تصمیم با تراکتورهای خود دست به تحصن زده اند؛ تحصنی که متولیان ارشد کشاورزی استان اصفهان از آن بی خبرند و علاقه ای به بحث در رابطه با آن ندارند.

به گزارش «تابناک» نهایی شدن تصمیم وزارت نیرو مبنی بر نپرداختن حقابه کشاورزان شرق استان اصفهان از آب زاینده رود و محرومیت کشاورزان این منطقه از انجام کشت پاییزه، سبب شد تا از ابتدای آبان ماه نزدیک به 500 نفر از کشاورزان شهر ورزنه اصفهان همراه با تراکتورهای خود در ورودی شهر دست به تحصن و تجمع اعتراضی بزنند. کشاورزان معتقدند عدم تخصیص حقابه و اجرایی نشدن مصوبات 9 ماده ای آب، دلیل اصلی تجمع آنها است و تا برآورده نشدن حقابه شان دست از تجمع بر نخواهند داشت.

توضیح بیشتر اینکه بر اساس مصوبات 9 ماده ای آب زاینده رود در تاریخ 18 فروردین ماه سال 1393 توسط شورای عالی آب کشور به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر شد تا منابع و مصارف بالادست، میان دست و پایین دست حوضه آبریز زاینده رود، حقابه تالاب گاو خونی، سهم شرب، صنعت و کشاورزی به میزان مشخصی تعیین و تقسیم شود.

گذشت زمان خیلی زود آرمانی بودن مصوبات 9 ماده ای آب زاینده رود را آشکار کرد و مشاهده شد به رغم اختصاص 175 میلیون مترمکعب حقابه سالانه برای تالاب گاوخونی و پایین دست رودخانه زاینده رود حتی یک قطره نیز برای این منطقه پرداخت نشد. این در حالی است که بر اساس مصوبات 9 ماده ای زاینده رود در صورت بروز خشکسالی و یا کاهش منابع آب تمامی بخش ها و مصارف حوضه آبریز باید به میزان مشخصی از مصرف خود کم کنند تا شرایط برای همه عادلانه باشد.

تصمیم اخیر وزارت نیرو در ممنوعیت کشاورزان شرق اصفهان برای کشت پاییزه و نیز نپرداختن حقابه تالاب گاوخونی در حالی مطرح و در دستور کار مسئولان قرار دارد که از آن سو سایر بخش ها نظیر شرب، صنعت و کشاورزان بالادست محدودیتی برای مصرف آب ندارند و این موضوع به خوبی بی عدالتی رخ داده را نمایش می دهد.

کشاورزان شهر ورزنه از توابع شهرستان اصفهان که در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد بر همین اساس از ابتدای آبان ماه دست به اعتراض دست جمعی زده اند و می گویند: تجمع خود را تا 5 روز دیگر ادامه می دهیم. در این مدت اگر اقدامی از سوی مسئولان در راستای احقاق حقمان صورت نگرفت، به طور قطع هر تصمیمی و هر اقدامی که از سوی کشاورزان انجام گرفت، پای مسئولان است.

کشاورزان معترض که طوماری با امضای 500 نفر از کشاورزان ورزنه ای نیز به مسئولان مربوطه تحویل داده اند نسبت به تهدیدات انجام شده گلایه دارند و بیان می کنند: مسئولان ما را تهدید می کنند که یا تراکتورهای خود را جمع می کنید و یا اینکه موضوع را از مسیر حقوقی قضایی پیگیری می کنیم ولی ما تا پای جان خود نیز برای احقاق حق مان تلاش می کنیم.

در همین رابطه «میرمیران» عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان ورزنه نیز به رسانه ها گفت: مسئولان و نمایندگان مجلس آنچنان که باید و شاید کمکی به صنف کشاورزان نمی کنند و ما از این موضوع خیلی گلایه داریم. ما در خواب غفلت هستیم و این خشکسالی زاینده رود و بی تفاوتی که نسبت به آن وجود دارد، یک ننگ و خفت است.

تابناک برای بررسی جزئیاتی بیشتر از تحصن کشاورزان شهرستان اصفهان و نیز برنامه ی سازمان جهاد کشاوزی استان اصفهان برای حل این مشکل تلاش کرد تا با «محسن کریمیان» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت و گو کند که بر اساس آنچه رئیس حوزه ریاست اعلام کرد، ایشان در مأموریت هستند و آنها اصلاً در جریان اعتراض کشاورزان شرق اصفهان نیستند و علاقه ای برای برای گفت و گو در این زمینه را نیز ندارند.

با این شرایط که در میان متولیان کشاورزی استان اصفهان علاقه ای برای رسیدگی و حل مشکل کشاورزان دیده نمی شود،پاسخ گرفتن کشاورزان از این تحصن و نیز بی حادثه بودنش در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.
گفتنی است شهر ورزنه در پایین دست حوضه آبریز زاینده رود و در نزدیکی تالاب گاوخونی قرار دارد و مردمانش در سال های گذشته نیز اعتراضاتی از این جنس (تحصن با تراکتور و ادوات کشاورزی) داشته اند؛ اعتراضاتی که همواره با قول مساعدت مسئولان به پایان رسید و کشاورزان را به امید سال های بهتر نگه داشت. البته کشاورزان ورزنه تنها معترضان پایین دست حوضه آبریز زاینده رود نبوده اند و اسفندماه سال 91 اعتراض کشاورزان منطقه خوراسگان اصفهان نیز حاشیه ساز شد و رفته رفته بار سیاسی نیز به خود گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار