اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
سلطانی‌فر: نامزد ریاست فدراسیون فوتبال بودم
اولویت‌هایی که ما در سال‌های آینده داریم در کنار مسابقات جهانی که هر ساله در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود...
سلطانی فر گزینه مورد نظر دولت برای وزارت ورزش است. مردی که گزینه اول هم بود و از مجلس سابق رای نیاورد. حالا او صندلی وزیر ورزش نزدیک می شود و این پیش بینی وجود دارد که بتواند برای وزارتخانه رای لازم را بیاورد. اما ایده های او برای هدایت ورزش چیست؟

به گزارش عصرایران ، پیش ازاین مسعود سلطانی فر مصاحبه ای مفصل با هفته نامه مثلث داشت. مصاحبه ای مربوط به سال نامزدی اش برای پست وزارت ورزش که توسط مجلس شواری اسلامی رای نیاورد.پس از آن مصاحبه سلطانی فر هیچ وقت به صورت عمده در مورد مسائل ورزش حرف نزده بود تا مصاحبه ای که روز گذشته با روزنامه ایران انجام داد مصاحبه ای که شرایط وزارت ورزش را پس از حضور احتمالی او ترسیم می کند. 

نکته مهم مصاحبه گستردگی ماجرای فدراسیون فوتبال در حوزه اختیارات وزیر ورزش است. سلطانی فر خواسته یا ناخواسته مجبور شده قسمت های مهمی از مصاحبه اش را به فوتبال اختصاص بدهد و در مورد آن حرف بزند. مصاحبه ای که می خوانید. 


نه طرح ورزش داریم نه سند توسعه

این وزارتخانه در سال‌های اخیر از ادغام دو مجموعه سازمان تربیت بدنی و شورای عالی جوانان تشکیل شده که هنوز قانون اهداف، وظایف و اختیارات‌اش به تصویب مراجع قانونی نرسیده، در کمیسیون‌های تخصصی دولت است و باید به صحن دولت بیاید و پس از تصویب باید در مجلس برای تصویب مطرح شود. ضمن اینکه ما در هر دو بخش فاقد اسناد بالادستی کاملاً مشخص هستیم. سیاست‌های کلان ما که باید به تصویب مجمع تشخیص مصلحت و تأیید رهبر معظم انقلاب برسد تاکنون تصویب و ابلاغ نشده، طرح جامع ورزش را نداریم، چون سیاست‌های کلان تاکنون مشخص نشده، سند توسعه ورزش هم تدوین نشده است البته کلیات این سند تدوین شده اما آن اسناد بالادستی باید مشخص و نهایی شود که این خودش مراحل تصویب در دولت و مجلس را طی می‌کند و نهایتاً ما بیاییم و بعد از تصویب این اسناد به‌عنوان اسناد بالادستی یعنی سیاست‌های کلی ما در بخش جوانان پس از تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام و رهبر معظم انقلاب، سند توسعه ورزش را تنظیم کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم قانون اهداف، وظایف و اختیارات را در دولت و مجلس به تصویب برسانیم. در کل کارهای زیادی در پیش داریم و من اینجا می‌گویم با توجه به بلاتکلیفی که ما در چارچوب اسناد بالادستی و شرح وظایف قانونی داریم طبیعتاً حرکات ما نمی‌تواند حرکت‌های بلندمدت و منسجم و توسعه‌ای باشد.


جام جهانی 2018 ، بازی های آسیایی 2018 و المپیک 2020 در پیش است 

 اولویت‌هایی که ما در سال‌های آینده داریم در کنار مسابقات جهانی که هر ساله در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود، ما بازی‌های آسیایی جاکارتا را در سال 2018 در پیش داریم، جام جهانی 2018 روسیه را در پیش داریم که امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده و فراهم کردن شرایط، تیم ملی ما بتواند با قدرت و قوت بیشتری در مسابقات مقدماتی سریع‌تر ان‌شاءالله صعودش را قطعی کند و نهایتاً باید به صورت ریشه‌ای و اساسی از همین امروز برای المپیک 2020 خودمان را مجهز کنیم تا بتوانیم در رشته‌های مختلف ورزشی نتیجه‌ای بهتر از دوره گذشته رقم بزنیم.

ورزش را متحول می کنم 

من زمانی که وارد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شدم از روز اول هم بر مسائل بلندمدت، اصلی و استراتژیک دست گذاشتم و هم به مسائل جاری و روزمره رسیدگی کردم یعنی وقتم را تقسیم کردم. من مدیر توسعه و تحول هستم و مدیر حفظ وضع موجود نیستم. به همه گفته ام، افرادی که در سازمانی یا وزارتخانه‌ای که من مسئولش هستم کار می‌کنند، باید مدیران توسعه و تحول باشند. مدیر حفظ وضع موجود و کسی که دچار روزمرگی باشد، نمی‌خواهیم. این کارتابل‌ها، جلسات معمولی و بازدیدهایی که شاید همه بتوانند انجام دهند ولی یک‌سری مسائل و برنامه‌ریزی‌های اصلی و استراتژیک است و یک‌سری کارهای مهم است چه در بخش ورزش همگانی و چه در بخش قهرمانی، چه در حرفه‌ای و چه در آموزشی و پرورشی، اینها مسائلی است که باید ضمن انجام کارهای روزمره، افق بلندمدتی را هم داشته باشیم و هر 6ماه یک‌بار دستاورد خود را با آن اهداف کمی و کیفی ارزیابی کنیم.

روزی 14 ساعت کار می کنم

در حال حاضر در گردشگری روزانه حتماً 14 ساعت را کار می‌کنم. سازمان گردشگری 3 سال پیش سازمانی بدون انسجام و به هم ریخته بود که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن تغییرات  5 مدیر در 2 سال بود. خیلی‌ها فکر می‌کردند که من بیشتر از 6 ماه نمی‌توانم در این سازمان کار کنم اما تا جایی پیش رفتیم که امسال در جشنواره شهید رجایی در هفته دولت به‌عنوان دستگاه برتر کشور انتخاب شدیم. من هرجایی که کار کردم همه توان، وقت و امکاناتم را گذاشتم و طبیعتاً اگر لازم باشد در وزارت ورزش و جوانان وقت بیشتری هم خواهم گذاشت.

جایگاه ورزش بانوان مناسب نیست 
 
با توجه به ظرفیت و توانمندی بانوان‌مان در عرصه‌های مختلف بخصوص ورزش هم در عرصه‌های مدیریت ورزش و هم در عرصه‌های دیگر، متأسفانه ما تا الان نتوانستیم جایگاه خوبی برای این قشر فراهم کنیم. باور من این است که باید حضور بانوان را در مسئولیت‌های کلیدی و مدیریتی وزارتخانه پررنگ‌تر کنیم و گسترش دهیم و تلاش کنیم از این استعدادهای فراوانی که ما در حدود 50 درصد از جمعیت کشورمان در عرصه‌های مختلف ورزشی وجود دارد، استفاده کنیم. ما تجربه کردیم هر جا که شرایط برابری برای آقایان و خانم‌ها مهیا کردیم خانم‌ها کارنامه خوبی داشتند مثل آموزش عالی (کنکور) که چند سالی است درصد قبولی خانم‌ها بیشتر است.

نامزد ریاست کمیته المپیک و فوتبال شدم

دو سالی که من قائم مقام سازمان تربیت بدنی بودم شرایطی فراهم کرد که من در 20 سال گذشته با بدنه ورزش، مدیران و قهرمانان همواره در تماس و ارتباط باشم. همین مسأله باعث شد یکی، دو بار خیلی جدی بنده را برای پست ریاست کمیته ملی المپیک و ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا کردند که البته به هر حال شرایط فراهم نشد.

فساد در فوتبال؟

اینکه این مسائل در فوتبال و برخی رشته‌های دیگر وجود دارد انکار‌ناپذیر است و طبیعتاً باید همه کمک کنیم تا یک نظارت همه جانبه هم توسط خود وزارت ورزش و هم سایر دستگاه‌ها وجود داشته باشد. اینکه این فساد کم هست یا زیاد شاید راجع به آن جنجال‌سازی می‌شود یعنی شاید فسادی که در خیلی از بخش‌ها وجود دارد در آنجا هم وجود داشته باشد نه بیشتر اما جنجال‌سازی و هیاهوسازی در آن درست نیست. فکر نمی‌کنم میزان فساد در ورزش بیشتر از سایر بخش‌ها باشد و باید ما با استفاده از ابزارهایی که در دنیا وجود دارد به مبارزه با فساد در تمامی عرصه‌ها بپردازیم و مشخصاً برای شفاف‌سازی کل مسائل مالی در کشور یک نظارت جدی داشته باشیم. وزارت ورزش و جوانان نیز با استفاده از ابزارش باید کنترل و نظارت کند تا انشاالله بتوانیم با این موضوع مبارزه کنیم.

ستاد وزارت ورزش را باید کوچک کرد

من در گزارشی می‌خواندم در بازدیدهایی که از استادیوم سانتیاگو برنابئو شده بود چیزی در حدود 180 تا 200 میلیون دلار از همین بازدیدها درآمد داشته‌اند. حالا فروش بازیکن و مسائل دیگر بماند چون درآمدهای مختلفی دارند. چطور باشگاه‌های ما مخصوصاً باشگاه‌های شاخص نمی‌توانند مثلاً سالی 20 یا 30 میلیون دلار درآمد داشته باشند؟ قطعاً می‌توانند ما باید یک مقدار این مدل‌های شناخته شده دنیا را در دستور کار خود قرار دهیم و سازوکار قانونی آن را فراهم کنیم. فکر می‌کنم از محل تبلیغات و تأمین اسپانسرهای مختلف باید بیشتر استفاده کنیم. در درجه اول باید ستاد وزارتخانه‌مان را کوچک بکنیم، به فدراسیون‌های ورزشی‌مان اختیارات بیشتری بدهیم به طوری که وزارتخانه صرفاً برود به سمت کارهای حاکمیتی، قانونگذاری و سیاستگذاری. تمام امور تصدیگری و اجرایی را به فدراسیون‌ها بدهیم. هویت حقوقی و شخصیت آنها را پررنگ‌تر کنیم. خودمان هم بر عملکرد آنها نظارت کنیم و اساسنامه‌ها را هم اصلاحاتی که نیاز داریم انجام بدهیم. برویم به سمت اینکه در آن مدلی که فدراسیون‌های توسعه یافته ورزشی دنیا دارند کار کنیم. ما نمی‌توانیم در رشته‌های مختلف قهرمان المپیک شویم بدون اینکه در ورزش همگانی و آموزش و پرورش کار کرده باشیم.

طرفدار رئال هستم

تا حدی که بتوانم بازی های فوتبال خارجی را نگاه می‌کنم. طرفدار این تیم یا آن تیم بودن مخصوص جوان هاست و ما هر تیمی که زیبا‌تر بازی کند را بیشتر دوست داریم. البته به دلیل کارهای تیمی و قهرمانی‌های زیادی که رئال مادرید دارد بیشتر می‌پسندم و از زمانی که مجموعه رونالدوی برزیلی، روبرتو کارلوس، فیگو و تا اکنون که دو باشگاه بارسلونا و رئال که گرانترین خط حمله جهان را دارند، رئال مادرید با گرت بیل، بنزما و کریستیانو رونالدو و بارسلونا با نیمار، سوارز و مسی. یک زمان در دهه 70 تیم هلند با مکتب استفان کواچ که مرحوم کرویف و رنسن برینک، در آن تیم حضور داشت با حضور دو بار در فینال جام جهانی و باشگاه آژاکس که سه بار قهرمان اروپا شد یک مکتب جدیدی مطرح شد و اصطلاح 10 نفر حمله 10 نفر دفاع که به فوتبال موجی معروف شد و طرفداران زیادی داشت.

با فدراسیون فوتبال ارتباط خوبی داریم
 
یکی از موفقیت‌های ما در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفاقت با کسانی بود که قبلاً با این سازمان درگیری داشتند. یعنی هنر یک مدیر در این است که از همه ظرفیت‌های موجود قانونی و سازمانی خود استفاده کند. انسان هیچگاه از تعامل و ارتباط و مذاکره ضرر نمی‌کند. خوشبختانه مسئولان فدراسیون فوتبال آقای تاج از دوستان گذشته ما هستند و با هم در ارتباط هستیم و با هم بر سر برخی مسائل مشورت و گفت‌و‌گو می‌کنیم. فدراسیون والیبال هم همین‌طور است و20 سال است که با رئیس‌اش ارتباط دارم. به هر حال از دعوا و درگیری در هیچ عرصه‌ای چیزی حاصل نمی‌شود، چه برسد در عرصه مدیریت کشور و در وزارتخانه‌های مختلف و آن هم در ارتباط با فدراسیون‌ها که خیلی مهم است.

ورزش باید اولویت اصلی کشور شود

بستگی به این دارد که چقدر تلاش کنیم مسئولان را به این باور برسانیم که ورزش در همه عرصه‌ها و فرایند توسعه کشور می‌تواند تأثیرگذار باشد و جوان را همان‌طور که گفتم به‌عنوان یک سرمایه و ظرفیت برای حل مشکلات کشور ببینیم. جوانان و سالم‌سازی جامعه را و ورزش همگانی را که متمرکز می‌شود روی جوانان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها برای تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی ببینیم. اگر موفق شویم این گفتمان را جا بیندازیم آن وقت می‌توان گفت ورزش از یک بحث دسته چندم تبدیل به یک اولویت اصلی برای کشور می‌شود.

رای اعتماد از مجلس؟

ما در نشست‌هایی که با فراکسیون‌های تخصصی و منطقه‌ای داشته‌ایم و ارزیابی که انجام داده ایم، توانسته‌ایم ارتباط خیلی خوبی بین گفتمان‌های‌مان برقرار کنیم. تحلیل‌ها و خواسته‌های‌مان خیلی به هم نزدیک است. برای اینکه در این عرصه، کشور موفق شود باید بین این دو بخش یعنی دولت و مجلس یک همکاری نزدیک و دائمی و گسترده به وجود بیاید. اگر ما این تعامل و ارتباط دائمی را بین وزارت ورزش و جوانان و نمایندگان مجلس داشته باشیم و بتوانیم از حمایت‌ها و راهنمایی‌ها استفاده کنیم .طبیعتاً می‌توانیم موفق باشیم و فکر می‌کنم چون داریم به یک گفتمان و تحلیل مشترک می‌رسیم .ان‌شاءالله بتوانیم در روز رأی اعتماد به نتیجه‌ای که به صلاح مملکت است دست پیدا کنیم.

برچسب ها: سلطانی فر ، فوتبال
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار