درباره وضعیت اقتصادی خصوصا وضعیت پولی، مسئولان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که 4 صفر از پول ملی را حذف کنند...

"> معضل نقدینگی
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

 

درباره وضعیت اقتصادی خصوصا وضعیت پولی، مسئولان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که 4 صفر از پول ملی را حذف کنند...

 

یکی از دوستان شوشان نوشت: درباره وضعیت اقتصادی خصوصا وضعیت پولی، مسئولان و کارشناسان به این نتیجه رسیدند که 4 صفر از پول ملی را حذف کنند؛‌ به عنوان یک شهروند باید بگویم که چند صفر هم باید به آن اضافه شود.

در دوران اصلاحات اقتصادی که تنظیم شده بود و چک‌پول و چک‌های مسافرتی به جای پول به بازار تزریق شده بود و تورم را تراز کرده بودند، اگر کسی می‌خواست وسیله‌ای بخرد قدرت خرید بالا‌تر بود و پول دست مردم نسبت به ماشین و مسکن بیشتر بود و مردم پس‌انداز داشتند، مثلا می‌خواهی یک خانه و یک ماشین بخری مبلغی پول کم است نقدینگی در بازار بیشتر است در حالی که این طور نیست، اگر نقدینگی در بازار باشد، هیچ وقت چکی که به بانک‌ها می‌آید، پاس نمی‌شود و دلیل آن نقدینگی است و تمام این هاست که قدرت خرید مردم را پایین آورده است.

بانک ها همراهی کنند

در نظام اقتصادی کشور، بانک ها نقش موتور محرکه را دارند که می توان با تنظیم ارائه تسهیلات خود بر روند اشتغال زایی بر مناطق بیفزاید و یا با عدم حمایت از صاحبان کسب و کار آمارهای اشتغال زایی و فعالیت های اقتصادی را به نحو محسوسی کاهش دهد.

به نظر می رسد برخی بانک ها در استان خوزستان به تعهدات خود در قبال مردم این استان که سرمایه گذاری کلانی در شبکه های مالی انجام داده اند عمل نکرده اند. به نظر می رسد یکبار برای همیشه نماینده عالی دولت در خوزستان و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی می بایست بانک ها را مورد خطاب قرار دهند تا بین آورده بانک ها از منابع درون استانی و تسهیلات ارائه شده توسط آنها به مردم استان یک رابطه منطقی و برد- برد برقرار شود.

اگر می خواهیم عدالت را اجرایی کنیم راهی جز متعهد کردن شبکه های بانکی و مالی برای ارائه خدمات و تسهیلات بیشتر به مردم بدلیل جذب حجم بالایی از منابع مردمی نداریم. این مهم نیز حاصل نخواهد شد جز در سایه وحدت رویه میان مسئولان ارشد استان و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی.

امان از زندگی صفی!

معلوم نیست که مدیران اقتصادی استان چگونه می خواهند پاسخ افکار عمومی را بدهند. یک روز با کمبود مرغ و صف های طویل آن روبرو هستیم. روز دیگر با کمبود و گرانی و در نتیجه صف های طویل برای تهیه مرغ و روز دیگر برای تهیه برنج و روزهای دیگر .... خبرهای موثق حاکی از این است که در بسیاری از شهرها برنج به اندازه کافی وجود دارد و در حال توزیع اما در خوزستان کمبود و گرانی برنج به یک معضل تبدیل شده است. در خوزستان می بایست برای تحویل یک گونی 50 کیلویی برنج کارت ملی ارائه بدهی و چندین ساعت در صف برنج سپری کنند.

آیا ادامه این وضعیت در شان مردم استان خوزستان است؟ به نظر می رسد نماینده عالی دولت در استان خوزستان باید هر چه زودتر فکری به حال تنظیم بازار در استان کنند.

امیدواریم مسئولان به جای دعواهای بی ثمر سیاسی به فکر حل مشکلات روزمره و ضروری مردم باشند. مردمی که حالا برای تهیه برنج مصرفی خانواده خود نیز با مشکلاتی مواجه هستند!

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار