شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
استبداد داخلی رژیم شاه و استکبار خارجی دو عامل عمده توسعه نیافتگی ایران در زمان طاغوت بود
محمد تقی زاده، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پیامی به مناسبت روز دانش آموز گفت: استبداد داخلی رژیم شاه و استکبار خارجی دو عامل عمده توسعه نیافتگی ایران در زمان طاغوت بود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان،در این پیام آمده است: کشور ایران سالها از دو مانع عمده توسعه رنج می بردکه مانند قیچی دو لبه ای،نوار و مدار توسعه این سرزمین را قطع می کرد،یکی استبداد داخلی رژیم شاه و دیگری استکبار خارجی بود . انقلاب اسلامی ایران سر آغاز رهایی کشور از این دو عامل عقب ماندگی تاریخی ملت ایران است و روز سیزده آبان نقطه تلاقی این دو خواسته تاریخی است که می توان از آن بنام روز نفی استبداد و طرد استکبار نام برد.

مناسبت نخستین این روز ،تبعید امام خمینی(ره) است. ندای آزادی خواهانه امام در فضای سنگین استبدادی،برای حاکمان خود کامه تحمل ناپذیر بود بنا بر این تلاش کردند با تبعید ایشان،ندای آزادی خواهی و عدالت طلبی او را خاموش کنند،غافل از اینکه،مطالبات حق طلبانه ملت،با تبعید و در بند کشیدن رهبران آن نه تنها فراموش و خاموش شدنی نیست بلکه هر روز عمق و دامنه بیشتری پیدا می کند. این روز نقطه عطف آغار اضمحلال حاکمان خودمحور زمانه بود.

سیزده آبان،یادمان واقعه بزرگ دیگری نیز هست و آن فریاد خشم حق طلبانه ملت علیه استکبار است. چنانچه گفته شد،پس از استبداد داخلی،استکبار خارجی عنصر دیگر عقب ماندگی تاریخی ملت ایران بوده است. استکبار که در هر برهه تاریخی،در یکی از ابرقدرت های زمانه نمود پیدا کرده است،با چپاول منابع زمینه ساز زمین گیر شدن کشور شده و فقر و فلاکت را برای مردم ایران در ادوار مختلف تاریخی به همراه داشته است.

سیزده آبان،نه گفتن ملت بزرگ ایران به استکبار جهانی در همه زمانهاست،نه گفتن به سلطه خارجی و به غارت بردن منابع این سرزمین است.

در این روز، مناسبت سومی هم وجود دارد که همچون حلقه واسطی،دو مناسبت قبلی را به هم پیوند می زند. 

دانش آموزان به عنوان قشر فرهیخته،تاثیری بی مانند در پیروزی انقلاب اسلامی داشته اند،این روز که به نام دانش آموز نیز نام گذاری شده است،همچون پلی آن دو خواسته تاریخی ملت را به هم پیوند داده است.

اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان ضمن گرامیداشت این رخداد های مهم،آحاد مردم شریف خوزستان و بویژه دانش آموزان عزیز را به شرکت در مراسم روز سیزده آبان دعوت می نماید. امید است با شرکت آگاهانه و فعال در این مراسم،تاکیدی دوباره بر خواسته های تاریخی ملت ایران داشته باشیم.

محمد تقی زاده
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار