شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
شوشان: استاندار خوزستان به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری اشاره کرد و در خصوص تأمین آب فاز دوم اين طرح گفت: خوشبختانه نامه ای از معاون اول ریاست جمهوری دریافت کردم مبني بر این كه منابع آبی اين فاز تأمین خواهد شد.

غلامرضا شريعتي در حاشيه بازديد وزير كشاورزي از طرح 550 هزار هكتاري در آبادان در جمع خبرنگاران اظهار كرد: بنابراين مشکلی از بابت آب فاز دوم نخواهیم داشت و رئیس سازمان آب و برق استان نيز این مهم را تأیید کرده است. 


وي افزود: میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده است بخشی از فاز دوم را تأمین می کند و برای مابقی آن بايد یا از مقام معظم رهبری درخواست کنیم و یا خط اعتباری باز کرد و یا از طريق فاینانس اقدام شود. 

شريعتي تصريح كرد: امروز با حضور وزير كشاورزي  پیشرفت کار و مشکلات موجود پروژه 550 هزار هكتاري  در حوزه خرمشهر و آبادان بررسی شد که بحمدالله در فاز اول در حدود 21 هزار هکتار از اراضی اين شهر در این طرح قرار گرفتند.

وي عنوان كرد: در فاز دوم تقریبا 15 هزار هکتار ديگر از اراضي اين شهرها در این طرح قرار خواهد گرفت که در مجموع 36 هزار هکتار از اراضی آبادان و خرمشهر زیر پوشش اين طرح قرار مي گيرد. 

شريعتي در خصوص انتقادات كشاورزان به EC بالای آب و مشکلاتی که برای محصول آنها به وجود می آورد، گفت: متأسفانه آبي که به کشاورزان این منطقه می رسد، EC  بالایی دارد و موجب آسیب رسیدن به زمین ها و محصولات می شود و میزان محصولات را کاهش می دهد که یکی از علل آن این است که انتهای کارون در این منطقه قرار دارد و محل ریزش تمام پسماندهای آبهای نیشکر و ... است. 

وي اظهار كرد: بايد در رهاسازی آب تمهیدات بهتری انجام گیرد و لازم است سدهای مرزی كه تصویب شده اند، احداث شوند که موجب می شود آب دریا به رودخانه نریزد و شوری آب کاهش پیدا کند. 

شريعتي ادامه داد: مساله پساب توسعه نیشکر کنترل شده پیش می رود و امید است که در چند سال آینده EC پساب هاي جنوبي اين طرح نیز مانند پساب هاي شمالي به 4 هزار ميكرو موث يا کمتر برسد. متأسفانه اکنون EC پسابهاي جنوب به 6 هزارميكروموث می رسد که برای کشت گندم، یونجه و نخیلات مناسب خواهد بود و انشاءالله ظرف چند سال آینده این مشکل حل خواهد شد. 

وی در خصوص انتقال آب کارون به دیگر نقاط استان ها گفت: آب کارون به هیچ یک از استان های دیگر جهت آبیاری مزارع کانال کشی نشده و مقدار انتقال یافته به جهت شرب و مصرف خانگی نیز آنچنان قابل توجه نیست و ما انشاءالله اجازه انتقال آب کارون را نخواهیم داد. 

استاندار خوزستان گفت: عملکرد جهاد نصر اینگونه عنوان کرد که این طرح بسیار بزرگ است و در حال حاضر در کشور پروژه ای به این عظمت در بعد کشاورزی، اجراء نشده است و طبیعی است که انتقادات و نقص هایی نیز وجود داشته باشد اما در عین حال از مشاهدات اینجانب طرح به خوبی در حال پیشرفت است و کار انجام شده قابل قبول است. 

وي اظهار كرد: اما جهاد نصر موظف است که ایرادات موجود را رفع و پیمانکاران خود را نيز به اين مهم موظف کند و مشکلات تا نواقص موجود رفع شود و با کمترین مشکل و بیشترین رضایت پس از این همه هزینه و اعتبارات کار به پایان برسد و کشاورزان عزیز، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورزان و تمام آنهایی که از حقوق کشاورزان دفاع می کنند، رضایت داشته باشند. 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار