شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰

تهيه‌كننده فيلم مستند «سووز» در خصوص راه‌يابي اين مستند به جشنواره فیلم فجر و پذيرفته شدن آن جزو 10 اثر منتخب گفت: اين فيلم 77 دقيقه‌اي تنها اثر خوزستاني راه يافته به جشنواره است كه پيشينه تاريخي و تمدن شوش را به تصوير مي‌كشد.

عبدالحميد ارجمند در اين خصوص اظهار كرد: «سووز» نام فرانسوي شوش است و موضوع اين فيلم درباره 90 سال حفاري و باستان‌شناسي فرانسوي‌ها در شوش است.

وي خاطرنشان کرد: شوش قدمت 9 هزار ساله‌‌ دارد و معماري اين شهر و بناهاي تاريخي آن الهام‌بخش تاريخ تمدن ايران است. ما سعي كرديم با خلق اين اثر و معرفي پيشينه تاريخي شوش اهميت اين شهر را به همگان بشناسانيم.

تهيه كننده فيلم مستند «سووز» تصريح كرد: قدمت اين شهر خيلي بيشتر از تخت جمشيد است و براساس شواهد بناهاي تخت جمشيد را با الگوبرداري از بناهاي تاريخي شوش طراحي كرده‌اند.

وي ادامه داد: شوش در گذشته پايتخت زمستاني پارس‌ها بوده و بناهاي آن زيرنظر مهندسان ايراني طراحي شده است.

ارجمند بیان كرد: در طول 90 سال كه فرانسوي‌ها در اين شهر تاريخي حفاري و باستان‌شناسي كردند اشيای باارزش زيادي را كشف كرده و به موزه لوور پاريس منتقل كردند و اكنون اين آثار مانند نگيني در موزه لوور مي‌درخشند و تمامي گردشگران با مشاهده اين اشيای تاريخي انگشت به دهان مي‌مانند.

وي اظهار كرد: اين فيلم مستند كه بيان‌گر پيشينه شوش و فعاليت فرانسوي‌ها در اين شهر است از ميان 180 اثر معرفي شده به جشنواره به دليل قابليت‌هايي كه داشته جزو 10 اثر منتخب و نامزد دريافت جايزه برگزيده شده و شانس كسب رتبه برترين اثر را نيز دارد.

تهيه‌كننده مستند «سووز» ادامه داد: در متن اين فيلم چگونگي حملات اقوامي نظير آشورها، بابلي‌ها و به خصوص اسكندر تشريح شده ولي متاسفانه به رغم اهميت و قدمت اين شهرستان همچنان تمدنی مرده‌ در آن جريان دارد.

ارجمند معتقد است: اين فيلم مي‌تواند به بازشناسي جايگاه شوش در حركت ميراث و تمدن كشورمان كمك كند و در اين خصوص موثر باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار