شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
دکتر حسن دادخواه

رشته های کاربردی موجود در دانشگاه این برتری و توان را دارد تا به جامعه و نیازمندی های آن سود برساند و دانش آموختگان این رشته های تحصیلی با استخدام در سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی توانسته اند تا سازمان متبوع خویش را از فواید و مزیت های آن رشته بهره مند سازند. از این رو می توان ادعا نمود که دانشگاه از این رهگذر می تواند و توانسته است تا نقش و سهم قابل توجهی در توسعه همه جانبه و پایدار جامعه و دگرگونی های اجتماعی و اندیشه ورزی مردم بر عهده گیرد. دسته ای از این رشته های کاربردی، افزون بر جامعه بیرون از دانشگاه، برای سازمان دانشگاه به عنوان واحدی از آموزش عالی نیز مفید و سودمند است.

از جمله آن رشته ها می توان به رشته های زیر اشاره نمود:

رشته حسابداری و مدیریت (در گرایش های مختلف).
رشته حقوق.
رشته برنامه ریزی و مدیریت آموزشی .
رشته مشاوره.
رشته مهندسی عمران، برق.
رشته باغبانی.
رشته هنر.
رشته ارتباطات و علوم اجتماعی

چنانچه دانشگاه بتواند از میان دانش آموختگان این رشته ها و سودمندی آن، برای بهبودی سطوح مدیریتی خود بهره گیرد، طبعا اداره داخلی دانشگاه، به شکل تخصصی و کارآمدتر انجام خواهد شد.

متاسفانه به نظر می رسد که برخی واحدهای دانشگاهی تاکنون نتوانسته اند از مزیت ها و سودمندی این رشته های تحصیلی برخوردار شوند و از این روست که دانش آموختگان این رشته ها، دیگر دستگاه های اجرایی را از فواید رشته خویش بهره مند می سازند ولی دانشگاه که منشا و سرچشمه این دانش ها و رشته های علمی است از فواید آن بی بهره و محروم مانده است.

آیا نظام مدیریت آموزشی و اداری در دانشگاه ها منطبق با آموزه های رشته مدیریت است؟ آیا نظام مالی و حسابداری حاکم بر دانشگاه برخاسته از مدیریت مالی است؟ آیا ساخت و سازهای درون دانشگاه بر اساس معماری و مهندسی عمران انجام می شود؟

آیا در اداره توسعه نیروی انسانی و کارگزینی دانشگاه، ملاحظات روانشناختی رعایت می گردد؟
به نظر می رسد که چه در سطوح مدیریت عالی در دانشگاه ها و چه در سطح کارشناسی آن نیازمند بازنگری و بازسازی بر مبنای داده ها و تحقیقات علمی هستیم.

بی گمان در این راستا و تا رسیدن به مقصد و مقصود، برگزاری دوره های آموزشی از سوی استادان دانشگاه برای مدیران و کارکنان دانشگاه، می تواند در مفهوم سازی و شناساندن آسیب ها و بوجود آوردن دیدگاه ها و چشم اندازهای تازه در میان مدیران دانشگاه مفید واقع شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار