شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۳
  فرماندار اندیمشک گفت:روستای گلال مورت از توابع بخش الوار گرمسیری این شهرستان به علت خطر آبگرفتگی بزودی جابجا می شود.

 پیمان جهانگیری روز شنبه در نشست هماهنگی جابجایی و جانمایی این روستا افزود:این روستا در هشت کیلومتری تاج سد کرخه قرار دارد و با توجه به پیش بینی بارندگی احتمال بروز مشکل برای اهالی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل این روستا در سال های گذشته اقدامی نشده است افزود:شغل ساکنان این روستا دامداری و دامپروری است و از این طریق امرار معاش می کنند.
جهانگیری گفت:روستای گلال مورت تنها روستای حاشیه شمالی سد کرخه است که طرح جانمایی مکان جدید آن با همکاری سایر اداره ها در حال انجام است و ساکنان آن بزودی در مکان جدید اسکان می یابند.

به گزارش ایرنا بخشدار الوار گرمسیری اندیمشک هم با تشریح مسائل و مشکلات این روستا گفت:با توجه به اینکه این روستا در محدوده آبگیری سد کرخه قرار دارد جابجایی آن ضروری است.
عباس پاپی با بیان اینکه در سال های گذشته با وجود تقاضای مکرر اهالی این روستا ، مشکل آنها پیگیری نشد افزود:با همکاری مسئولان شهرستان این موضوع اکنون در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد:محل جدید این روستا در بخش الوار گرمسیری بزودی جانمایی و اهالی جابجا خواهند شد. مدیرعامل سد و نیروگاه کرخه نیز با اشاره به مالکیت سد کرخه بر حریم این رودخانه گفت: با توجه به افزایش بارندگی ها در سال های اخیر تردد و اقامت کشاورزان و دامداران در حریم رودخانه خطرناک خواهد بود.

فریدون صالحی فر افزود: زمین های محدوده رودخانه مطابق قوانین و مقررات کشور تملک و قیمت این اراضی با نظارت دستگاه قضایی به مالکان پرداخت شده است. وی گفت:روستای گلال مورت از روستاهای حاشیه سد کرخه از نقاط پرخطر است که نیازمند جابجایی فوری می باشد.

در این جلسه که با حضور جمعی از اهالی روستای گلال مورت اندیمشک برگزار گردید در خصوص جابجایی و جانمایی مکان جدید این روستا بحث و تصمیم گیری شد.

بخش الوار گرمسیری اندیمشک 185 روستا دارد. روستای گلال مورت از توابع بخش الوار گرمسیری دارای جمعیتی بالغ بر 30 خانوار است. طغیان رودخانه دز در فروردین ماه سالجاری موجب ایجاد شرایط بحرانی در خوزستان شد.

سد کرخه یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در 22 کیلومتری شمال غربی اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده است. 

عملیات اجرایی این سد در سال 1370 آغاز و در سال 1380 به پایان رسید.
آب 160 هزار هکتار از اراضی پایین دست و نیز 400 روستای استان خوزستان از سد کرخه تامین می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار