شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
معاون بندر خرمشهر:
معاون بندری و دریایی بندر خرمشهر گفت: به علت عدم استقبال زوار اربعین از سفر دریایی بندر خرمشهر – بصره، این سفرها متوقف شده است.
معاون بندری و دریایی بندر خرمشهر گفت: به علت عدم استقبال زوار اربعین از سفر دریایی بندر خرمشهر – بصره، این سفرها متوقف شده است.

احمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: متأسفانه امسال استقبال خوبی از سوی زوار از سفر دریایی بندر خرمشهر – بصره صورت نگرفت. در 10 روز اخیر تنها یک کشتی 416 زائر را به بندر بصره رساند و به جز این یک مورد هیچ کشتی دیگری در این مسیر دریایی تردد نداشته است.

وی در خصوص علل عدم استقبال زوار از سفر دریایی بندر خرمشهر – بندر بصره، افزود: افزایش گیت‌های خروجی مرز شلمچه و افتتاح پایانه بین‌المللی شلمچه موجب تسهیل تردد زوار از طریق مرز زمینی شد و این موضوع کاهش استقبال از سفر دریایی را به دنبال داشت.

شهریاری با اشاره به بالا بودن هزینه سفر دریایی نسبت به هزینه سفر زمینی خاطرنشان کرد: بلیط سفر دریایی بندر خرمشهر – بندر بصره 80 هزار تومان است و این موضوع باعث می‌شود تا زوار گرایش بیشتری به سفر زمینی از پایانه‌های شلمچه و چذابه داشته باشند.

وی در خصوص عامل دوم عدم استقبال زوار از سفر دریایی بندر خرمشهر – بندر بصره به مشکل ویزاهای گروهی اشاره و اظهار کرد: عراق در سال جاری، ویزاهای زوار را به صورت گروهی صادر کرده است و اگر اولین افراد دارای این ویزا از طریق مرز زمینی و برای مثال گذرگاه شلمچه وارد عراق شوند، دیگر افراد گروه نیز باید از طریق مرز شلمچه اقدام به ورود به کشور عراق کنند.



معاون بندری و دریایی بندر خرمشهر افزود: به عبارتی افراد حاوی ویزاهای گروهی فقط از طریق یک مسیر و یا گذرگاه می‌توانند وارد کشور عراق شوند و اگر اولین نفرات این گروه از طریق مرز زمینی از کشور خارج شوند، امکان خروج از کشور از طریق مسیر دریایی برای دیگر افراد گروه وجود ندارد. این مشکل سبب شد تا در روزهای اخیر 300 زائر نتوانند از مسیر دریایی به بندر بصره بروند زیرا گمرک عراق در بصره اصل مانیفست‌ها را مطالبه می‌کرد.

شهریاری با اشاره به تمهیدات و اقدامات بندر خرمشهر جهت تسهیل تردد زوار حسینی در ایام اربعین تصریح کرد: از چند ماه قبل از اربعین با برگزاری جلساتی اقداماتی نظیر راه‌اندازی موکب‌ها، آماده‌سازی سه فروند شناور مسافربری جمعا با ظرفیت 709 نفر و راه‌اندازی پایگاه‌های هلال احمر خشکی و دریایی و برگزاری مانور ایمنی جهت نجات شناورها و ... را انجام دادیم اما اصلاً استقبالی از سوی زوار برای سفر دریایی صورت نگرفت.

وی با بیان این‌که انتظارات بندر دریایی خرمشهر در خصوص استقبال زوار از سفر دریایی به هیچ وجه برآورده نشد، گفت: بعید است که در روزهای آتی استقبالی از سوی زوار برای بازگشت به کشور از طریق مسیر دریایی صورت بگیرد زیرا از مرز مهران که یکطرفه شده، می‌توانند جهت بازگشت به کشور استفاده کنند و مرزهای شلمچه و جذابه نیز باز هستند.

شهریاری خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از 3500 زائر در ایام اربعین از طریق مسیر بندر خرمشهر – بندر بصره وارد عراق شدند. به هر حال آمادگی 100 درصدی جهت انتقال زوار به ایران در مسیر بازگشت از مسیر دریایی بندر بصره – بندر خرمشهر را داریم و در صورتی که تقاضا باشد، حتماً ترتیب اعزام شناورها را می‌دهیم.

برچسب ها: سفر دریایی ، اربعين
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار