يك دوستدار ميراث فرهنگي گفت:‌ متاسفانه از زماني كه در چارچوب سازمان و در بخش مديريتي اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان تغييراتي ايجاد شد بودجه‌ به اندازه كافي به پايگاه‌ها تزريق نشد. "> کمرنگ بودن رابطه میراث فرهنگی با مردم!
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۳

يك دوستدار ميراث فرهنگي گفت:‌ متاسفانه از زماني كه در چارچوب سازمان و در بخش مديريتي اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان تغييراتي ايجاد شد بودجه‌ به اندازه كافي به پايگاه‌ها تزريق نشد.

به گزارش شوشان به نقل از ایسنا، مهدي خادمي خاطرنشان کرد: زماني حدود 10 ميليارد تومان بودجه به پروژه‌هاي مختلف اختصاص مي‌دادند ولي اكنون 2 ميليارد تومان را مي‌خواهند به پروژه‌هاي زيادي اختصاص دهند. این گونه تخصیصات باعث مي‌شود كه كار مرمت و بازسازي بناهاي تاريخي شوشتر تا آخر پيش نرود و يا كند پيش برود.

اين دوستدار ميراث فرهنگي ادامه داد: به عقيده من يكي از بزرگ‌ترين مشكلاتي كه بناهاي تاريخي شوشتر را تهديد مي‌كند كم رنگ بودن رابطه اداره كل ميراث فرهنگي استان با مردم است. زماني كه اين ارتباط پررنگ‌تر بود و مسؤولان اداره كل با انجمن‌ها هم‌فكري مي‌كردند با شرايط بهتري مي‌شد به اين بناهاي تاريخي رسيدگي كرد.

وي تاکید كرد: هم‌اكنون پروژه‌هاي نيمه تمام زيادي در شوشتر وجود دارد كه به دليل مسايل فني يا بودجه‌اي كار مرمت و بازسازي آن‌ها متوقف شده و به حال خود رها شده‌اند. اگر اين امر ادامه داشته باشد بناهاي تاريخي ما رو به نابودي خواهند رفت.

خادمی رسیدگي به بناهاي آبي ـ تاریخی را نسبت به ساير بناها در اولويت دانست و افزود: "گنبد سلطانيه" يكي از بناهاي معماري خشك است كه اگر در مرمت آن وقفه‌اي در سال ايجاد شود ممكن است تنها 10 درصد خطر تخريب و فرسودگي اين بنا را تهديد كند ولي در بناهاي آبي اگر به صورت مستمر كار مرمت انجام نشود مدت زمان فرسايش آن كوتاه‌تر است و به مرور زمان تخريب مي‌شود.

او یادآوری کرد: فكر و ذكر همه معطوف به سازه‌هاي مطرح مانند "بند ميزان" و "آسياب‌ها" است. در حالي كه از برخي از بناها مانند "بند برج عيار" يا "بند خاك" غافل شده‌اند. اين آثار فراموش شده شرايط خوبي ندارند و به محلي براي انباشت زباله‌ تبديل شده‌اند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار