شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
مدیرکل امور عشایر خوزستان:
مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به عشایر گفت: راه‌اندازی مراکز عرضه تولیدات عشایر و مراکز عرضه دام سبک عشایر در حال پیگیری است و ان‌شاءالله این مراکز تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند.

علی‌رحم کریمی اظهار کرد: با توجه به این‌که در سال جاری هنوز شاهد بارشی نبودیم و در محل استقرار عشایر کمبود آب وجود دارد، آبرسانی به مناطق عشایری را با تانکرهای سیار و همچنین از طریق ایستگاه‌های پمپاژ و خطوط انتقال آب در کانون‌های عشایری استان، تأمین می‌کنیم.

وی در خصوص تأمین علوفه دام عشایر افزود: تاکنون بیش از 7 هزار تن علوفه به صورت نقدی و مدت‌دار از طریق تشکل‌های عشایری به دامداران ارائه شده است تا مشکل تأمین علوفه عشایر تا حدودی رفع شود. همچنین خوشبختانه با اقدامات اداره‌کل آموزش‌وپرورش عشایر و اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان، آموزش دانش‌آموزان عشایری از طریق کلاس‌های درس عشایر دنبال می‌شود.

کریمی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس هماهنگی‌های صورت‌ گرفته، اداره دامپزشکی خوزستان آماده ارائه خدمات دامپزشکی و به ویژه در بخش واکسیناسیون به عشایر است. در خصوص بهداشت و درمان عشایر نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا اکیپ‌های سیار پزشکی و مراکز و خانه‌های بهداشت، خدمات مورد نیاز مردم را ارائه کنند.

وی با بیان این‌که بیش از 98 درصد از عشایر استان دارای دفترچه سلامت هستند، عنوان کرد: تأمین مایحتاج عمومی عشایر هم از طریق تشکل‌های عشایری پیگیری می‌شود. آرد مورد نیاز عشایر با سرانه هر نفر 12 کیلوگرم در ماه در حال توزیع است. سرانه آرد عشایر حدود 6 کیلوگرم بیشتر از سرانه شهری است زیرا قوت اصلی عشایر نان است و این اقدام در دولت یازدهم انجام شده، که کمک بزرگی به تأمین آرد عشایر می‌کند.

مدیرکل امور عشایر خوزستان بیان کرد: در برخی از مناطق عشایری که صعب‌العبور هستند و یا در فصل زمستان ممکن است به علت بارش باران و ... مسدود شوند، ارزاق 6 ماهه عشایر تأمین می‌شود تا مایحتاج عمومی عشایر حداقل برای 6 ماه ذخیره شود. این مایحتاج عمومی شامل علوفه، نفت سفید و کپسول گاز، آرد و ... می‌شود.

کریمی در خصوص تأمین نفت سفید و کپسول گاز عشایر اظهار کرد: نفت سفید و کپسول مورد نیاز عشایر از طریق تشکل‌های عشایری و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی خوزستان در حال انجام است و به میزان مورد نیاز عشایر تأمین خواهد شد.

وی با تأکید بر اهمیت ساماندهی تولیدات عشایر خاطرنشان کرد: طبق جلساتی با استاندار، رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه و برخی فرمانداران، مقرر شد یک مرکز عرضه تولیدات عشایر در اهواز و چند مرکز عرضه و توزیع تولیدات عشایر در چند شهرستان استان به منظور ساماندهی تولیدات عشایر راه‌اندازی شود تا با جمع‌آوری محصولات و تولیدات عشایری از طریق تشکل‌های عشایری، دسترسی مردم به این تولیدات تسهیل یابد و عشایر از تولیداتشان بیشتر منتفع شوند.

کریمی با اشاره به سالم بودن تولیدات دامی عشایر بیان کرد: در آینده نزدیک و در سال جاری مراکز عرضه تولیدات عشایر که شامل تولیدات پروتئینی، صنایع دستی و تولیدات گیاهان دارویی و تولیدات باغی عشایر است، در اهواز دزفول، ایذه، مسجدسلیمان و اندیمشک راه‌اندازی خواهند شد. همچنین راه‌اندازی میادین عرضه دام سبک عشایر نیز در دست پیگیری است و ان‌شاءالله با تهیه زمین مورد نظر، این مراکز در اهواز و شوشتر راه‌اندازی می‌شوند که کمک شایانی به موضوع فروش دام عشایر و تأمین گوشت قرمز استان خواهد کرد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان بیان کرد: تاکنون حدود 22 هزار خانوار از 23 هزار خانوار عشایری تحت پوشش ما وارد استان شدند و هزار خانوار دیگر تا نیمه اول آذرماه در مناطق عشایری ساکن می‌شوند.



برچسب ها: تولید ، عشایر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار