شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰

مسوول واحد سرطان مركز بهداشت خوزستان گفت: سرطان پستان، سرطان پوست و سرطان خون به ترتيب شايع‌ترين سرطان‌ها در زنان خوزستان است و در مردان نيز سرطان پوست، سرطان ريه و سرطان معده نسبت به ديگر سرطان‌ها شايع‌تر است.

دكتر شهرام ابراهيمي اظهار كرد: برخي سرطان‌ها مانند سرطان ريه در مردان بيشتر است و دليل آن نيز مي‌تواند با مصرف سيگار يا مسائل شغلي مرتبط باشد. سرطان پستان نيز در زنان بيشتر ديده مي‌شود و در مردان به ندرت اتفاق مي‌افتد.

وي افزود: افزايش سن يكي از عوامل خطر بروز سرطان است و بيشترين ميزان سرطان در سنين 50 تا 80 سالگي رخ مي‌دهد. البته برخي سرطان‌هاي خون و سيستم  لنفاوي در كودكان و در سنين پايين مشاهده مي‌شود.

ابراهيمي تصريح كرد: مجموعه‌اي از عوامل در بروز سرطان دخيل هستند ولي بر خلاف تصور عموم، 75 درصد سرطان‌ها محيطي و اكتسابي هستند و با كنترل و دوري از عوامل خطر از جلمه چاقي و كم تحركي، تغذيه نامناسب، استرس‌هاي بيش از حد و اصلاح شيوه‌هاي زندگي مي‌توان تا حد زيادي از بروز سرطان جلوگيري كرد.

مسوول واحد سرطان مركز بهداشت خوزستان گفت: مركز بهداشت استان در نظر دارد با تعيين اولويت‌هاي سرطان در استان، برنامه‌هاي مداخله‌اي اجرا كند كه يكي از اين برنامه‌ها، غربالگري و تشخيص زودرس سرطان روده بزرگ است كه در حال حاضر در استان انجام مي‌شود.

ابراهيمي عنوان كرد: افراد بايد به تغييرات بدني خود توجه داشته باشند و در صورت مشاهده علايمي مانند كاهش وزن ناگهاني و بدون توجيه، احساس خستگي، ضعف، كسالت، رنگ پريدگي و سرفه‌هاي طولاني كه خود فرد مي‌تواند به آنها پي ببرد، به پزشك مراجعه كرده و از مشكل خود اطلاع يابند.

وي تصريح كرد: در صورت مراجعه به‌موقع، مي‌توان از بروز بسياري سرطان‌ها جلوگيري كرد و در درمان آنها نيز موفق بود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار