اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
پروانه سلحشوری عضو فراکسیون زنان مجلس: پدیده راستگوئیسم به دلیل زن بودن وی ایجاد شد
گزینه نهایی اصلاح طلبان برای این دوره، دكتر حسن روحانی خواهد بود. البته برخی دوستان بر این باورند که باید گزینه دیگری نیز در کنار روحانی قرار گیرد


اصلاح طلبان و اصولگرایان به دنبال مشخص کردن زمین بازی خود در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستند. برای هر دو این جناح‌ها، حسن روحانی یک گزینه جدی است که هر دو جریان به او فکر می‌کنند. روحانی برای اصلاح‌‍طلبان گزینه اصلی است، ولی برای اصولگرایان گزینه در سایه به شمار می آید.
 
  با وجود این، هر دو جناح سیاسی به جز برنامه ریزی برای انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری، تلاش های خود را برای انتخابات شورای شهر نیز آغاز کرده اند، به گونه ای که حتی بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب بر این باور هستند که انتخابات شورای شهر حتی از انتخابات ریاست جمهوری نیز مهم تر است.
 
به عقیده اصلاح طلبان این دوره از انتخابات شورای شهر از ارزش بالایی برخوردار است، چون اگر بتوانند در این انتخابات پیروز شوند، علاوه بر اینکه می توانند بسیاری از نیروهای جوان و زنان فعال را وارد عرصه سیاسی کشور کنند، زمینه برای حضور بسیاری از سران و ژنرال های اصلاح طلبی نیز فراهم خواهد بود.
 
پروانه سلحشوری، نماينده تهران در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان برای شورای شهر چه برنامه هایی دارند، گفت: اصلاح طلبان درباره شورای شهر فعاليت هايي را آغاز كرده اند و برنامه هايي در اين ارتباط پيش روی دارند. آقاي دكتر عارف نیز تاكنون پيرامون اين موضوع چندین مصاحبه داشته اند. در واقع همه تلاش ما این است که شورای شهر متحولی در این دوره در تهران داشته باشیم.

وی گفت: احتمالا شورای شهر آينده از چهره های جدیدی تشکیل شود، به ویژه اینکه يكي از اهداف اين است كه جوانان و زنان در شوراي آينده نقش پر رنگتري داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: هدف ما این است که در این شورا، دست کم 30 درصد آن را زنان تشکیل دهند. تجربه ای که در مجلس داریم، نشان می دهد، ظرفیت های لازم برای مشارکت مردم و نشان دادن اقبال به زنان و جوانان و چهره هاي جديد وجود دارد که می تواند تأثیرگذار باشد. هم اکنون نیز اصلاح طلبان در این حوزه فعال بوده و در حال انجام مقدمات کار هستند.

سلحشوری در پاسخ به اینکه در حوزه زنان براي شوراي شهر چه کارهایی صورت گرفته، گفت: فعلا در حد شناختن افراد و کسانی هستند که قصد ورود به انتخابات شوراي شهر را دارند، چون تصور ما این است که در این شورا، با انبوه بسیاری از داوطلبان روبه رو خواهیم شد و گویا هم عناصر قدیمی و حاضر در شوراهای شهر قبلی ورود خواهند كرد و هم چهره های جدید زیادی خواهان این هستند که در این عرصه حضور پيدا كنند.

وی در ادامه گفت: رقابت در انتخابات شورای شهر بسيار جدی خواهد بود و به نظر می رسد، مردم نیز در این شورا بسیار جدی حاضر شوند و در کل با انتخابات قبلی متفاوت خواهد بود.

این نماینده مردم تهران همچنین در ادامه اظهار داشت: در این شورا سعی بر این است که از چهره های جدید و زنان فعال، متخصص.، و مرتبط با مسائل و امور مختلف كلانشهر تهران کمک گرفته شود. اکنون با توجه به گفته های آقای دكتر عارف، تمرکز بر این است که از چهره های جدید بیشتر استفاده شود تا نسل های جدید تربیت شوند و به عبارت دیگر، کادر جدیدی برای حوزه های مدیریتی کشور تربیت شود. من نيز تصور می کنم که اقبال عمومی موافق با چهره های جدید است.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید، نظر شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در نهایت چه خواهد بود، چون به احتمال زیاد، همان روند مصاحبه و گزینش نیز در مورد کاندیداهای جدید وجود خواهد داشت. بعد از آن مشخص خواهد شد که لیست به چه صورت خواهد بود. باید دید در نهایت رویکرد به کدام سمت است و شاید ترکیبی از نیروهای جدید و قدیم در لیست كانديداي شورای شهر در نظر گرفته شود.

وی همچنین درباره تعداد اعضای شورای شهر نیز گفت: نمایندگان مجلس به دنبال آن هستند که تعداد اعضای شورای شهر را به حالت قبلی خود برگردانند و به عبارت دیگر، نمایندگان تلاش می کنند تا قانون قبلی را بازگردانند. به احتمال زياد این موضوع در کمیسیون شوراها هم مطرح و درباره آن بحث هایی شده باشد.

سلحشوری در ادمه گفت: اگر به قضیه نيز علمی نگاه شود، از همان آغاز به کار شوراها تعداد اعضا در تهران 31 تن بوده است. با توجه به اینکه با افزایش جمعیت در تهران مواجه هستیم، لذا باید بر تعداد نمایندگان مردم در شوراها اضافه می شد و نه اینکه کم شود. از نظر علمی، كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر تهران اشتباه بوده و به همین دلیل، نماینده ها به دنبال آن هستند که اگر هم زیاد نشده، حداقل کم نشود.

وی ادامه داد: هر چه قدر تعداد افراد در شورا بیشتر باشند، شورا کارآمدتر و از بروز فساد جلوگيري می شود و در نتیجه شورا می تواند سالم تر به کار خود ادامه دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازوکار خاصی برای گزینش افراد وجود دارد، گفت: در این گونه موارد، اوضاع کمی پیچیده است. در برخی موارد، افرادی اصلاح طلب محض هستند و با یک شناسنامه مشخص وارد انتخاباتی می شوند و رویکردهای مشخصی نیز دارند و تا پایان هم بر این اعتقاد خود پایبند هستند.
 
وی همچنین یادآور شد: در مورد ليست اميد كه شما پرسیديد، لیست امید که در مجلس دهم نمونه آن را دیدیم. لیست امید با یک لیست 160 تا 170 نفره ای وارد مجلس شد؛ اما این لیست طیف گسترده ای از افراد را در بر می گرفت و به عبارت دیگر، ما با یک طیف وسیعی از اصولگراها تا افراد معتدل و مستقل تا کسانی که اصلاح طلب بودند در این لیست مواجه بودیم.

وی خاطرنشان ساخت: زمانی که ما یک کاندیدای پایداری داشتیم، در مقابل از یک فرد اصولگراي معتدل يا مستقل حمایت کردیم. از سوی دیگر، نباید انتظار داشت که این اصولگرا، اصلاح طلب شود. شخصا با این طرز تفکر که اعتقاد دارد از کسانی که ما حمایت کردیم، باید حتما از رويكرد سياسي ما حمایت کند، مخالفم. وی اصولگرا بوده و ما با علم به اینکه اصولگرا بوده، از وی حمایت کرده ایم و با یک استراتژی خاصی این کار را انجام داده ایم. اكنون نيز نمايندگاني كه با ليست اميد وارد شده اند در اغلب اوقات هم نظر با فراكسيون اميد هستند ، هر چند در اين فراكسيون عضو نيستند.
 
این نماینده مجلس در ادامه گفت: البته موضوع شورای شهر کمی متفاوت تر است. این كه شما از من پرسيده ايد بعضي افراد در شوراي شهر فعلي تغيير رويه داده اند، اين اتفاق ممکن است براي هر کس دیگری نيز رخ دهد و به گونه ای دیگر عمل کند. نمی توان از درون افراد با خبر بود و اغلب این کارها بر اساس تصمیماتی است که در لحظه گرفته می شود و یا بر اساس صحبت هایی است که قبلا شده و یا روابطی که در طول کار ایجاد شده صورت می گیرد؛ بنابراین اگر بخواهیم این ملاحظات را مد نظر قرار دهیم، به هیچ کس نمی شود اعتماد کرد.

وی گفت: اگر این گونه باشد، بستن لیست به مشکل می خورد و نمی توان عملکرد یک فرد را به کل افراد تعمیم داد. در همان لیست شورای شهر، آقایانی بودند که تغییر رویه دادند، ولی هیچ کس آنها را ندید. من فکر می کنم، پدیده اي که به نام راستگوئیسم و شبیه به آن معروف شد، شاید یکی از دلایل آن، زن بودن وی بود، وگرنه مردانی متعلق به لیست ما بودند، ولی از ما حمایت نکردند.

وی درباره گزینه های ریاست جمهوری نیز گفت: گزینه نهایی اصلاح طلبان برای این دوره، دكتر حسن روحانی خواهد بود. البته برخی دوستان بر این باورند که باید گزینه دیگری نیز در کنار روحانی قرار گیرد که اگر به هر دلیل، اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ داد و وی نتوانست در انتخابات حضور داشته باشد، فرد دیگری باشد تا اصلاح طلبان به مشکل برخورد نکنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شخص خاصی برای این کار در نظر گرفته شده است، گفت: اطلاعی ندارم، ولی در حد شنیده ها چنین موضوعی مطرح شده و اینکه شخص خاصی باشد یا نه، هنوز مشخص نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار