اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
نشست " اصلاحات، بیم ها و امیدها"/ علیرضا شریفی: نوعی تضاد خودساخته در بین اقوام وجود دارد/ توفیق ساکی : برخی بزرگان اصلاحات بر خواسته های فردی پافشاری می کنند / بلمچی: توجه به حقوق اقوام در حد شعار باقی ماند
مجمع اصلاح طلبان خوزستان که چندی پیش با حاشیه های فراوان از سوی افرادی همچون سید صدرالدین مرتضوی و چند نفر دیگر از اصلاح طلبان با هدف احیای تفکر ...


شوشان: مجمع اصلاح طلبان خوزستان که چندی پیش با حاشیه های فراوان از سوی افرادی همچون سید صدرالدین مرتضوی و چند نفر دیگر از اصلاح طلبان با هدف احیای تفکر دوم خردادی در استان خوزستان تاسیس شد ، در اولین گام و در آستانه روز دانشجو ، میزبان معاون دانشجویی وزارت علوم در دولت اصلاحات بود و با محوریت" اصلاحات، بیم ها و امیدها" نشست پرسش و پاسخ در دفتر حزب اعتماد ملی خوزستان برگزار شد. 

در این نشست ، در کنار سخنان دکتر ظریفیان ، برخی از فعالین سیاسی خوزستان به بیان نظرات خود در رابطه با اصلاحات ، دولت تدبیر و امید و همچنین انتظارات اقوام و ... پرداختند. 

توسعه متوازن در همه امور

به گزارش شوشان ، در ابتدای این نشست ، علیرضا شریفی از موسسین مجمع اصلاح طلبان خوزستان گفت: توسعه زمانی اتفاق می افتد که در همه امور اعم از سیاسی فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و ... به طور متوازن گام برداشته شود. 

در یک جامعه فقیر توسعه سیاسی اتفاق نمی افتد

علیرضا شریفی با اشاره به اینکه توسعه سیاسی بستر ساز همه فعالیت هاست ، گفت:  اگر توسعه سیاسی وجود نداشته باشد ، بستری برای تضارب آرا ، فعالیت افکار و اندیشه های مختلف به وجود نمی آید. زمانی توسعه در بُعد سیاسی اتفاق می افتد که بسترهای فرهنگی و اقتصادی آن وجود داشته باشد. در یک جامعه فقیر که مشکلات اقتصادی گریبانگیر آن است سخن از توسعه سیاسی ، امری بیهوده است.

خوزستان دومین استان درآمدزای کشور ، دمین استان با نرخ بالای بیکاری !

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی در خوزستان ، گفت: استان خوزستان با احتساب منابع نفی ، دومین استان درآمدزای کشور است . بدون احتساب نفت و مشتقات نفتی ، چهارمین استان در این زمینه است. بنابراین استان خوزستان به غیر از نفت ، در منابع دیگر نیز حائز شرایط و رتبه های برتر است . از طرف دیگر ، خوزستان با همه این منابع ، پس از سیستان و بلوچستان ، دومین استان با نرخ بالای بیکاری است ! حال با این تفاصیل ، خوزستان چگونه می تواند برخوردار از توسعه سیاسی شود ؟

یک تعارض و تضاد در خوزستان

علیرضا شریفی در ادامه افزود: وقتی در یک جامعه اینچنینی بسر می بریم. چگونه می توانیم برخوردار از توسعه سیاسی باشیم؟ چگونه می توانیم فعالیتی در جهت توسعه پایدار و متوازن داشته باشیم. اگر چنانچه توسعه سیاسی اتفاق نیافتد بستری برای فعالیت صاحبان اندیشه در حوزه های دیگر فراهم نخواهد شد. در واقع با یک تعارض و تضاد اینچنینی در استان خوزستان مواجه هستیم. 

هزینه های بالای حرکت های سیاسی در خوزستان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های سیاسی در استان گفت : حرکت های سیاسی در خوزستان دارای هزینه ها و فشارهای بالایی است. این فشارها بخصوص در رابطه با افرادی که به تازگی پا در عرصه حرکت های سیاسی می گذارند بیشتر است و نگرانی های متعددی در ابعاد مختلف برایشان ایجاد می شود. 

از هم گسیختگی و پراکندگی بین مرکز استان و شهرستان ها

عضو هیات موسس مجمع اصلاح طلبان خوزستان در ادامه با اشاره به سه مشکل عمده خوزستان ، گفت:  در خوزستان نوعی از هم گسیختگی و پراکندگی بین مرکز استان و شهرستان ها وجود دارد. لذا هم پوشانی بین نیروهای سیاسی دیده نمی شود.

نوعی تعارض و تضاد خودساخته در بین اقوام

وی با اشاره به دومین معضل در استان ، گفت: در استان خوزستان نوعی تعارض و تضاد خودساخته در بین اقوام به وجود آمده است که متاسفانه برخی ها به جای پر کردن این شکاف ها با بی تدبیری و کم تدبیری به مشکلات دامن می زنند.

نگاه از بالا به پایین به مجموعه ی نیروها !

شریفی ضمن برشمردن سومین مشکل در استان ، افزود:  در نگاه سیاسی و اندیشه های سیاسی در خوزستان ، نوعی نگاه از بالا به پایین به مجموعه ی نیروها وجود دارد که البته در سالیان گذشته نیز همین گونه بوده است. به جای آنکه نگاه موازی و دیده شدن همه نظرات و احترام به هم داشته باشند، یک نگاه بالا به پایین وجود دارد. به دلیل همین نوع نگاه بود که جمعی از اصلاح طلبان تصمیم گرفتند به خاطر تعامل بیشتر بین مجموعه نیروهای سیاسی ، مجمعی به نام مجمع اصلاح طلبان خوزستان با هدف ایجاد همدلی ، رفاقت بیشتر بین نیروها و همزایی برای حرکت به جلو ، تشکیل دهند. 



ظریفیان : یک جامعه پر جنب و جوش و پر خیزش

در ادامه این نشست ، دکتر ظریفیان معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات ، با اشاره به دو مقوله اصلاحات سیاست محور و اصلاحات جامعه محور ، گذری تاریخی بر خیزش ها و جنبش های مختلف در طول تاریخ ایران داشت و گفت : جامعه ایران از دیرباز یک جامعه پر جنب و جوش و پر خیزش است. موقعیت جغرافیای ایران و همچنین ظرفیت های متعدد فرهنگی و ... موجب شده که در طول تاریخ ، مورد هجوم قرار بگیرد. از زمان حکومت مادها تا زمان حاضر ، نزدیک به 1200 جنگ در جامعه ایرانی رخ داده است که آخرینش جنگ تحمیلی هشت ساله بود. همین موارد جامعه ایران را به یک جامعه پر مصیبت تبدیل کرده است. 

جنبش های اصلاحی و انقلابی در ایران

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات افزود: این جامعه پر مصیبت ، پر از خیزش ها بوده است و جنبش های اصلاحی یا انقلابی زیادی در آن روی داده است که تعداد آن بسیار زیاد است.  از مشروطه به این سمت هم یک فهرست 50 جنبشی بعضا اصلاحی و بعضا انقلابی می توان نام برد. انقلاب اسلامی ایران هم آخرین جنبش فراگیر مردمی بود که عنوان انقلاب بر آن اطلاق می شود. 

 مشروطه یک جنبش اصلاحی بود

دکتر ظریفیان با اشاره به تعدد جنبش های اصلاحی در جامعه ایران ، گفت: عمده خیزش ها و جنبش ها در طول تاریخ ایران ،  برای تغییر وضعیت موجود بوده که این جنبش ها بیشتر جنبش های اصلاحی بوده است.. جنبش تنباکو یک جنبش اصلاحی است. جنبش مشروطه هم می توان گفت یک جنبش اصلاحی بود و انقلاب به معنای واقعی آن نبود چرا که هیچ کدام برای تغییر بنیادین شکل نگرفت.  فقط انقلاب اسلامی تبدیل به یک جریان انقلابی اصلاحی شد . 

دوم خرداد 76 یک جنبش طلایی بود

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات با اشاره به گرایش جنبش های شکل گرفته در ایران ، گفت: بخش عظیمی از جنبش ها گرایش مترقیانه داشته است. مثل جنبش دوم خرداد البته اگر جنبش فرض کنیم. دوم خرداد 76 یک جنبش طلایی بود. 

جامعه ای فرصت سوز داریم

ظریفیان با اشاره به اقبال و استقبال مردم ایران از اصلاحات ، گفت:  جامعه ایران همواره از اصلاح طلبان استقبال کرده اند اما اصلاح طلبان علی رغم توانایی هایشان ، کمتر از این فرصت ها استفاداه نموده اند. تا جایی که در مورد ما گفته اند که ما جامعه ای فرصت سوز هستیم . 

انقلاب ها یک فرصت طلایی است
وی افزود: در خیلی از ملت ها ، فرصت اندک برایشان ایجاد می شود اما ما جامعه ای پرفرصت هستیم اما در فرصت سوزی هم ید طولایی داریم . انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب فرانسه ، انقلاب 1917 روسیه ، انقلاب چین و انقلاب های آمریکای لاتین ، یک فرصت طلایی بود. در واقع هر انقلاب که شکل گرفته فرصت طلایی برای آن جامعه ایجاد کرده است . فرانسه ی قبل از انقلاب با بعد آن ، قابل مقایسه نیست. چین با جنگ های متعدد بر سر تریاک ، بعد از انقلاب ایجاد شده در آن ، قابل مقایسه نیست. بنابراین انقلاب ها یک فرصت طلایی است.

مردمی ترین انقلاب در 200 سال اخیر

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات با اشاره به فرصت سوزی های متعدد پس از انقلاب ایران ، گفت: ما با  فرصت طلایی ایجاد شده در انقلاب اسلامی ، چکار کرده ایم ؟  انقلاب ایران یکی از مردمی ترین انقلاب های 200 سال اخیر دنیا بود. در کدام انقلاب این همه مردم به صحنه تعیین سرنوشت آمدند؟ اما ما با این سرمایه عظیم چکار کردیم ؟

امروز ما چکار کرده ایم؟

ظریفیان ادامه داد:  به عنوان فردی که در این انقلاب نقش کوچکی داشتم از آن دفاع می کنیم اما در مقابل پرسش های فرزندان این جامعه و حتی در مقابل سوالات فرزندان خودم در مورد انقلاب می مانم که ما با این فرصت طلایی ایجاد شده چه کرده ایم؟ خوزستان بزرگترین حماسه های تاریخی در انقلاب خلق کرد و در دفاع مقدس این همه شهید تقدیم نمود اما امروز ما چکار کرده ایم؟ نویسنده معروفی می گوید که ایرانی ها مردم فرصت های از دست رفته اند که پیاپی فرصت ها را از دست می دهند. 

اصلاحات در کشور ما معطوف به سیاست است

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات با اشاره به فرصت سوزی های پس از دوم خرداد ، گفت: شاید یکی از دلایل این فرصت سوزی این است که  اصلاحات در کشور ما معطوف به سیاستاست و کمتر معطوف به ساختن جامعه بوده است. برای همین در آموزش ، در اخلاق ، در روابط اجتماعی و ...در جامعه مشکل داریم.


اصلاحات یک اتفاق بی نظیر بود

وی افزود: اصلاحات یک اتفاق بی نظیر بود و کسی فکر نمی کرد بعد از دولت هاشمی دور دوم ریاست جمهوری ، اصلاحات رخ دهد. وقتی سراغ خاتمی برای کاندیداتوری رفتیم با هدف موفقیت نبود اما این فرصت طلایی و پیش بینی نشده ، اتفاق افتاد. اما با این فرصت طلایی چکار کردیم؟ 

نبود استراتژی روشن در اصلاحات

ظریفیان با انتقاد از نبود استراتژی روشن در اصلاحات ، گفت: یکی از انتقادات وارده این است که اصلاحات استراتژی روشنی نارد. تاکنون چه استراتژی محقق شده است ؟ از توسعه سیاسی سخن گفته شد اما کدام حزب سیاسی قوی ایجاد شد و کدام سازمان مردم نهاد سازمان یافت؟

باید از کریدور سیاست عبور کنیم

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات گفت: دولت آنقدر گسترده شده که هر کاری می خواهیم انجام دهیم باید از کریدور سیاست عبور کنیم. اگر بخواهیم کار فرهنگی یا اقتصادی انجام دهیم باید از کریدور سیاست باید عبور کرد. سیاست در ایران به گونه ای شده است که از فوتبال هم حرف بزنیم به سیاست می رسیم !

قانون گریزی جزیی از زیست جهان ما شده است

ظریفیان با اشاره به اهداف انقلاب مشروطه در ایران ، گفت:  انقلاب مشروطه دو حرف اصلی و اساسی داشت ؛ قانون و عدالت. همچنان پس از 110 سال ، آیا قانون و عدالت مشکل ما نیست؟ متاسفانه قانون گریزی جزیی از زیست جهان ما شده است و این قانون گریزی هم در اصلاح طلبان است و هم در اصولگرایان . البته اصلاح طلبان کمی بشتر رعایت می کند. 

به خاطر مصالح بالاتر از مصالح کوچک تر عبور نکردیم

وی ادامه داد:  مشارکت ستیزی جزیی از زیست جهان ما ایرانی ها شده است. یک حزب قوی در ایران وجود ندارد. البته در یک جایی نگذاشتند و ممانعت کردند اما همه اش این ممانعت ها نبوده است. مسئله این است که اصلاح طلبان در برخی مواقع به خاطر مصالح بالاتر از مصالح کوچک تر عبور نکردند. ما اصلاح طلبان کدام استراتژی روشن داشتیم ؟

سیر تحول و تطور بازرگان تا خاتمی ، به پوپولیسم رسید

ظریفیان با طرح این سوال که " ماحصل عصر طلایی اصلاحات چه بود؟ " چه بود ، گفت: متاسفانه سیر تحول و تطور بازرگان تا خاتمی ، به پوپولیسم و تشکیل دولت احمدی نژاد رسید ! یک بخش از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد اقبال مردم بود. اقبال به خاطر اینکه ما اصلاح طلبان ، اصلاحات را معطوف به سیاست کردیم . در این فرآیند ، مردم فراموش شدند ، معیشت مردم فراموش شد. فرهنگ عمومی فراموش شد. مردم در زندگی ، اصلاحات را احساس نکردند و منجر به آن اتفاقات تلخ و روی کار آمدن دولت احمدی نژاد شد.  تا سالیان دراز هر کسی رییس جمهور مملکت شود نمی تواند از پس آنچه در هشت سال دولت احمدی نژاد رخ داده ، بربیاید. 

اتفاقات تلخ بر باد رفتن 700 میلیارد دلار در دولت نهم و دهم

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات در ادامه به اتفاقات تلخ شکل گرفته در هشت سال دولت نهم و دهم ، گفت: تنها یک بخش این اتفاقات تلخ بر باد رفتن 700 میلیارد دلار پول بود. البته فقط 700 میلیارد دلار نیست. در کنار آن ، 348 هزار میلیارد تومان بدهکاری برجای گذاشت ! این مواردی است که تنها در بخش اقتصادی مملکت رخ داده است. 



گزارش فاجعه بار مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

ظریفیان در بخش دیگری از سخنان خود با شاره به اینکه ذهنیت جامعه ایرانی ذهنیتی منفی شده است ، گفت : اخیرا گزارش و تحقیقی از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شده اسیت که نتایج آن اگر درست باشد فاجعه بار است و اگر هم درست نباشد این ذهنیت شکل گرفته در جامعه ایرانی بسیار مخرب است چرا که واقعیت ذهنی بسیار مخرب تر از واقعیت عینی است . این واقعیت ذهنی ده ها واقعیت ذهنی دیگر ایجاد می کند.

میزان اعتماد اجتماعی جامعه 10 درصد است

وی ادامه داد: در این تحقیق مشخص شده میزان اعتماد اجتماعی جامعه به یکدیگر 10 درصد است که اگر درست باشد خیلی نگران کننده است. در  کشورهای اسکاندیناوی این اعتماد اجتماعی بالای 70 درصد است.  در این تحقیق مشخص شده تصوری که مردم از هم دارند این است که  75 درصد کلاهبردار هستند ! مردم تصورشان این است که به هم دروغ زیاد می گوییم. انقلابی که با اخلاق و فرهنگ ایجاده شده ، به اینجا رسیده ایم. 

معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات افزود: شاخص دینداری در جامعه ، کثرت نماز و حج و روزه نیست . شاخص دیداری ، صدق گفتار و ادای امانت است که این در جامعه ما دچار آسیب جدی شده است. 

اصلاح طلبان در رابطه با مشکلات جامعه چکار کرده اند؟ 

ظریفیان با اشاره به شکاف ها و مشکلات ایجاد شده در جامعه ، گفت: این سوال مطرح می شود که ما اصلاح طلبان برنامه مان برای فرهنگ عمومی چه بوده است؟ در خصوص نظم اجتماعی ای چه برنامه ای داشتیم ؟ در مورد آموزش های شهروندی و ... چکار کرده ایم ؟ مردم ایران همین حالا هم به اصلاحات و اصلاح طلبان اعتماد و اقبال دارند اما اصلاح طلبان در قبال این اقبال چه ظرفیت و فرصت هایی ایجاد کرده اند؟

بدون گشودگی سیاسی امکان تحول جدی نیست

 معاون دانشجویی وزارت علوم در دوران اصلاحات گفت : سیاست را نباید کنار گذاشت چرا که  بدون گشودگی سیاسی امکان تحول جدی نیست.  فضای جامعه در دولت تدبیر و امید نسبت به گذشته امیدوارتر است اما در عین حال راهی نداریم که اصلاح طلبان را بسیح کنیم چرا که همین حداقل امیدها بهتر از اتفاقاتی است که در گذشته افتاده است. البته اما این کافی نیست. 

به اسم مهرورزی بدترین نامهرورزی ها به اصلاح طلبان کردند

وی گفت: در دوره هشت  احمدی نژاد درست است که مورد غضب قرار گرفتیم و به اسم مهرورزی بدترین نامهرورزی ها به اصلاح طلبان کردند اما ما اصلاح طلبان چقدر دوران خودمان را ارزیابی نمودیم و چه اندازه کار تحقیقی انجام دادیم که اگر جامعه به ما اقبال کرد دوباره برخی شیوه های غلط گذشته را تکرار نکنیم و سیاست های بهتری را در پیش بگیریم. متاسفانه اصلاح طلبان در این زمینه به نوعی تنبلی کردند. تنبلی جزیی از ویژگی ما اصلاح طلبان شده است.

ظریفیان افزود: اصلاح طلبان خودشان را دلسوزترین جریان به انقلاب و نظام می دانند. بنابراین نمی توانیم این نظام را راه کنیم.  

نمی توان با اتکا به اصلاحات ِ سیاست محور پیش برویم

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حرف جدی با این نسل داشته و حضوری فعال داشته باشیم دیگر نمی توان با اتکا به اصلاحات ِ سیاست محور پیش برویم . مشکلات جامعه صرفا سیاست نیست ، اخلاق هست ، آموزش هست ، اقتصاد هست ، فرهنگ عمومی هم هست. باید به این موارد پرداخت.


خرد جمعی در بین اصلاح طلبان

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات با اشاره به موانع متعدد بر سر راه اصلاح طلبان ، گفت: با همه مشکلاتی که اصلاح طلبان داشتند و با همه اختلاف نظرها ، با این همه اگر در قضیه دولت تدبیر و امید ، خرد جمعی به شکل نیم بند در کنار هم قرار نمی گرفت ، امروز چه کسی رییس جمهور بود و چه اتفاقی رخ می داد؟ باید از اختلاف نظرها گذشت و به سمت پیوندها حرکت نمود. دموکراسی یافتی نیست رفتنی هست و باید به سمت دموکراسی پیش رفت.

باید اصلاح طلبی معطوف به جامعه را رواج داد 

وی با اشاره به محبوبیت بالای خاتمی در بین مردم ، گفت: این ملت به اصلاح طلبان امید دارند. اخیرا طی یک نظرسنجی در بین چهره های سیاسی ، خاتمی بالاترین محبوبیت را در بین مردم دارد.  مردم به این جریان امید دارند. البته اگر تامل نکنیم و اصلاح طلبان کار جدی نکنند معلوم نیست که دوباره فرصت ها تکرار شود. نباید از فرصت ها عبور کرد.  باید اصلاح طلبی معطوف به جامعه را رواج داد نه صرفا معطوف به سیاست.

سوالات و نظرات فعالین سیاسی حاضر در نشست

در ادامه این نشست ، برخی فعالین سیاسی ، سوالات و نظرات خود را در رابطه با اصلاحات بیان کردند. یکی از حاضرین با اشاره به اینکه اصلاحات بیشتر معطوف به سیاست است ، گفت: نسبت به اقشار پایین دست و گسترده شدن اصلاحات بین طبقه متوسط باید فکری اساسی شود. 

از این ظرفیت ها حداقل استفاده کردیم

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات در پاسخ گفت :  اصلاحات حرکتی تدریجی است اما حرفم این بود که فرصت های طلایی وجود داشت و می توانستیم حداکثر استفاده را از این فرصت ها نماییم. با این ظرفیت بزرگ انقلاب ، می توانستیم فرهنگ عمومی جامعه را تغییر دهیم.  متاسفانه از این ظرفیت ها حداقل استفاده کردیم . این حداقل ها بعد از مدتی دیگر جامعه را ارضا نمی کند. جامعه ما باطنا دیندار است. امروز دینداری در جامعه ما آسیب دیده است. اگر از فرصت ها استفاده نکنیم معلوم نیست وارد چه فضاهای دیگر شویم. بخشی از آنچه در نهضت ملی مصدق افتاد غفلت برخی از ملیون بود که در پی آن اتفاقات تلخی افتاد. 

توفیق ساکی: دولت خاتمی توانست در شاخص ها خوب عمل کند

در ادامه توفیق ساکی یکی دیگر از فعالین سیاسی حاضر در نشست ، گفت : می خواستم در مقابل برخی بدبینی های دکتر ظریفیان نسبت به اصلاحات ، بخصوص در دوره اول ، سخن بگویم.
توفیق ساکی گفت: در دوره اول ،  اصلاحات هم در حوزه اقتصادی هم در حوزه سیاسی و فرهنگی تاحدودی مطلوب عمل کرد و شاخص هایی که اتفاقا با روی کار آمدن دولت بعدی ، آن شاخص ها نمود بهتر و بیشتری پیدا کرد ثابت کرد که در دولت خاتمی توانست در شاخص ها خوب عمل کند و رفاه نسبی برای مردم ایجاد نماید.

واگرایی اصلاح طلبان و سپردن دولت به احمدی نژاد 

وی با بیان مثالی از برخی ضعف های اصلاح طلبان ، گفت : در یکی از نشست های مشارکت ، تاج زاده در دور دوم دولت اصلاحات در اظهاراتی گفت که با نظرسنجی هایی که شده " تا بیست سال آینده دولت های اصلاح طلب روی کار خواهند آمد." شاید این طرز تفکر باعث شد که خیلی مغرور شویم و  نتوانیم در کنار هم کار کنیم و منجر به شکل گیری دولت احمدی نژاد شد. شاید این عاملی برای واگرایی اصلاح طلبان و سپردن دولت به احمدی نژاد شد. 

توفیق ساکی ادامه داد: سوای اینکه دولت خاتمی هر روز بحرانی داشت و بحران های مستمر باعث اضمحلال دولت خاتمی شده بود اما معتقدم با وجود آنکه آقای خاتمی از نظر شخصیتی خیلی قدرتش کمتر از هاشمی و روحانی بوده ولی  چون اساس کار بر برنامه ریزی ، مشورت و استفاده از افراد متخصص  بوده توانست در خیلی از حوزه ها بهتر از بقیه کار کند.

پافشاری بر منیت ها شخصی و خواسته های فردی

وی افزود: آفت امروزی اصلاح طلبان را این می دانم که بر همان بستر و مسئله ای که باعث شکست آن  شد ، پافشاری کنند و بر ساز آن می کوبند. این پافشاری در پیشکسوت تان اصلاح طلب بیشتر از دیگران است. پافشاری بر منیت های شخصی ، خواسته های فردی و اینکه همیشه خود را همه کاره اصلاح طلبان می دانند. نمونه ملی و استانی آن وجود دارد و این گونه رفتارها باعث واگرایی اصلاح طلبان شده است و اگر ادامه یابد باعث شکست اصلاح طلبان خواهد شد. 

توفیق ساکی افزود: در حال حاضر شکاف های مختلفی اعم از اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و... در جامعه وجود دارد که اگر برای آن راه حلی اندیشیده نشوند نمی توان برای دولت های بعد امیدوار بود که بر روی توسعه قرار بگیرند. به عنوان نمونه شکاف در بُعد اقتصادی ، موجب شده فاصله بین فقرا و اغنیا روز بروز بیشتر می شود. جامعه فقیر به شدت توسعه پیدا کرده و جامعه متوسط به جامعه فقیر نزدیک تر شده است. 

شکاف های قومیتی در خوزستان بیداد می کند

وی با اشاره به وعده های دولت تدبیر و امید در رابطه با اقوام ، گفت: شکاف های قومیتی نیز از دیگر مشکلات این جامعه است. ایران کشوری با تعدد قومیتی است. متاسفانه برخلاف شعارهایی که در این دوره داده شد ، بجز بند ِ انتخاب یک دستیار در امور اقوام ، هیچ خروجی خاصی نداشت. این شکاف ها در خوزستان بیداد می کند که اگر نتوانیم راه حلی پیدا کنیم نمی توانیم به آینده خوبی امیدوار شد.

ظریفیان: باید به سمت اصلاحات جامعه محور حرکت کنیم

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی توفیق ساکی ، گفت: اگر امیدی به رشد و توسعه کشور است مهمترین جریانی که می تواند این امید را برآورده کند اصلاح طلبان هستند. اما نکته این است که اصلاح طلبان چقدر خودشان را برای ایجاد ظرفیت آماده کردند شکاف و آسیب های عمیق که در جامعه است. اخیرا گزارشی که وزارت کشور خدمت مقام معظم رهبری ارائه کرده ، به 22 آسیب اشاره شده است. یکی از آسیب ها 11 میلیون جمعیت حاشیه نشین است. جمعیت حاشیه نشین هر کدام یک بمب است که اگر خوب مدیریت نشود در بزنگاه ها می تواند به جریانات و شورش های کور تبدیل شود. یکی از آسیب ها بحث طلاق است. یکی از آسیب ها مواد مخدر است که به شکل گسترده و جدی در حال سرایت به جامعه است. 

 وی افزود:  فرض کنید  فرصتی فراهم شود و دوباره نیروهای اصلی اصلاح طلب وارد میدان شوند. آیا با نگاه اصلاحات ِ سیاست محور می شود این شکاف ها را رفع کرد؟ ما باید به سمت اصلاحات جامعه محور حرکت کنیم. 




بلمچی: توجه به حقوق اقوام در حد شعار باقی ماند

بلمچی از دیگر فعالین سیاسی حاضر در نشست نیز گفت: اصلاحات فرصت های بسیاری را از دست داد. اصلاحات برای مملکتی مثل ایران یک فرصت طلایی بود. یکی از ویژگی های اصلاح طلبان اهتمام به حقوق اقوام و اقلیت هاست که فصل متمایزکننده اصلح طلبان با اصولگرایان توجه به اقوام بود اما آنگونه که باید و شاید کاری انجام نشد و در حد شعار باقی ماند.

یک قومیت کیفی و سیاسی 

بلمچی افزود: یکی از استان هایی که بیشترین رای به روحانی داد خوزستان بود و. در این بین قوم عرب بیشترین رای را به او دادند به امید آنکه توجه به حقوق اقوام اجرا شود. در انتخابات سال های گذشته ، آقای شمخانی در کنار خاتمی کاندیدا می شود. مردم عرب به شمخانی" نه" می گویند. این نشان می دهد که عرب ها یک قومیت کیفی و سیاسی است و هوشنمندانه رای می دهد.

بروید رضایی ها و شمخانی هایتان را بیشتر کنید

وی گفت: اصلاحات یکی از شعارهای عمده اش توسعه متوازن بود. خیلی متحرانه است که یک جریان فرهیخته که ادعای فرهیختگی می کند  به گوشه ای از کشور نگاه صرفا منفعتی نماید . اکثر طرح های انتقال آب در دوره اصلاحات مصوب شده است. سیطره مرکز نشینان ، یزدی ها کرمانی ها و اصفهانی ها بر آن مستولی شده است.  بارها به آقای حجاریان گفتیم که قبل از انقلاب خوزستان جزو استان های توسعه یافته بود. الان چرا اینگونه شد؟  به ما پاسخ داد که اقتصاد ایران حکومتی است و شما بروید رضایی ها و شمخانی هایتان را بیشتر کنید. 

بلمچی گفت: یک جریان فرهیخته نباید اینگونه باشد. فرض کنید ما در مرکز هیچ کسی نداریم . این دولت چه گلی بر سر خوزستان زده است ؟ هر روز بخشنامه انتقال آب منتشر می شود. خوزستان نیازمند توجه بیشتری شود. 

هیچ وقت با گفتمان اصلاحات قهر نمی کنیم

وی گفت:  هیچ وقت با گفتمان اطلاحات قهر نمی کنیم  اما اصلاحات باید گام های عملی به این کنش مثبت مردم خوزستان بردارد. خوزستان استانی است با این همه امکانات اما در آمار بیکاری اول است !  مردم خوزستان  نجیب و وفادار هستند اما این نجابت هم حدی دارد. کاهش مشارکت به ضرر اصلاحات خواهد بود.



ظریفیان: باید به اقوام نگاه فرهنگی و اجتماعی داشت

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات در پاسخ به مباحث مطرح شده ، گفت: باید به اقوام نگاه فرهنگی و اجتماعی داشت نه یک نگاه سیاسی. اگر به سمت اصلاحات ِ معطوف به اجتماع برویم یک نگاه دیگر به اقوام ایجاد می شود.  در بزنگاه ها اقوام بودند که از ایران دفاع کردند و همه اقوام بودند که ایران اسلامی را ساختند.

نگاه سیاسی کمرنگ می شود

ظریفیان گفت: اگر نگاه فرهنگی به اقوام داشته باشیم آن نگاه سیاسی و امنیتی کمرنگ می شود. نگاه های توزیع فرصت های برابر ، بیشتر می شود. در دنیای امروز تجربه اقوام مختلف در کشورها از جمله فرانسه و کانادا وجود دارد که با مکانیزم های مدرن و فرهنگی توانسته اند هم تمامیت ارضی خود را حفظ کنند و هم با به رسمیت شناختن اقوام ، باعث توسعه بیشتر شده اند. 

حس محرومیت از خود محرومیت بدتر است

وی گفت: حس محرومیت از خود محرومیت بدتر است. حس محرومیت ضد امنیت است . باید این حس محرومیت را به شکل فرهنگی و اجتماعی برطرف نمود و فرصت های برابر ایجاد کرد.  اصلاح طلبان به بحث قومیت ها خیلی مترقبانه تر از دیگران می اندیشند . اگر بخواهیم این را عملی کنیم باید نگاهمان از عرصه سیاست به عرصه فرهنگی و اجتماعی سوق دهیم.  آن موقع جور دیگری به قومیت ها نگاه می کنیم و همه این ها را ظرفیت بزرگ برای ایران می دانیم نه در تقابل با نظام .



دکتر کرمی: اصلاح طلبان باید بپذیرند مقصر آمدن دولت احمدی نژاد هستند

دکتر کرمی از دیگر فعالین سیای در این نشست ، گفت:  اصلاح طلبان باید بپذیرند مقصر آمدن دولت احمدی نژاد هستند. بزرگان اصلاح طلبان در منطقه و یا سطح کشور  بیشتر نظریه پرداز هستند تا اجرا کننده . ضعف اساسی در اجرای آن نظریات است . ابزارهای لازم برای ارای نظریه ها وجود ندارد.

هنوز مدیران دولت احمدی نژاد مشغول به کار هستند

کرمی افزود:  احمدی نژاد خیلی قاطع مدیران اصلاح طلب را خانه نشین کرد. الان سه سال از دولت تدبیر و امید می گذرد و هنوز مدیران دولت احمدی نژاد مشغول به کار هستند. البته دولت تدبیر و امید یک دولت صرفا اصلاح طلب نیست. در این سه سال فرصت سوزی شد و دوباره فرصت سوزی ها  تکرار شد. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتصاب شریعتی به عنوان استاندار خوزستان گفت: آمدن دکتر شریعتی به استان خیلی دیر اتفاق افتاد و این ذهنیت وجود دارد که آمده است تا انتخابات انجام دهد..اگر شریعتی بخواهد کاری هم انجام دهد فرصتی ندارد.  ایشان را به عنوان یک مدیر انتخاباتی می شناسند. 

مدیران و دست اندرکاران محیط زیست خوزستان ،  احمدی نژادی هستند

دکتر کرمی ادامه داد: شعار دولت تدبیر و امید محیط زیست بوده است. آیا یک روز به روزهای سالم خوزستان اضافه شد؟! هنوز مدیران و دست اندرکاران محیط زیست خوزستان ،  احمدی نژادی هستند. با این روند عملا هیچ تغییری در استان ایجاد نشده است .

وی گفت: لازم است بازنگری کلی شود که دوستان ما که در راس اصلاحات قرار دارند وقتی می آید در موقعیت اجرایی ، ناکارآمد می شوند چرا که جایگاه اجرایی ندارند. روح اصلاح طلبی در اندیشه است و متاسفانه در عمل و اجرا زایشی وجود ندارد . باید مدیران اجرایی پرورش داد. 

وی در پایان گفت: فراموش نکنیم که بعضا سرنوشت آینده ما را کف خیابان مشخص می کند؛ مردمانی که دیده نمی شوند. سه سال دولت تدبیر امید سر کار است اما مردم هنوز منظر یارانه ها هستند. در این زمینه هم دولت جرات و شهامت قطع یارانه ها نداشت.



رضا فریدونی :  بحث احساس تبعیض و تغییر نگاه به سمت اجتماع

در ادامه این نشست رضا فریدونی  ، گفت: دکتر ناصر فکوهی در حوزه مردم شناسی و نسبت هویت اقوام و هویت ملی پژوهش های زیادی انجام داده است و تالیفات زیادی دارد. در کتابی به نام فرهنگ و توسعه در سلسه مقالات ، رابطه ها و نسبت های هویت ملی و هویت اقوام مستقر در جغرافیای سیاسی ایران را بررسی می کنند. این را می خواهم با مدل دکتر بشیری تطبیق دهم که احساس می کنم  بر اساس این دو مدل اینکه ما نگاه مان را از زمینه های سیاسی به زمینه های اجتماعی و فرهنگی تغییر بدهیم لاجرم مسئله حس محرومیت به تعبیر شما ، یا بنابر گفتمان مسلط در خوزستان ، بحث احساس تبعیض برطرف خواهد شد. 

وی گفت: در بحث نظریه های بزرگ به سمت دموکراسی ، بسیاری حکومت های غیردومکراتیک که به دموکراتیک تغییر کردند صرفا عاملان دموکراسی خواهی بوده که باعث این تغییر شده است. نمونه اش انقلاب مشروطه است . یک سری عامل دموکراسی خواه در حمایت سه گانه بین روشنفکری روحانیت و بازار شکل می گیرد و مشروطه علم می شود اما ساختارهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بعد از مشروطه تاب و تحمل این خواست ِ عاملان دموکراسی خواه ندارد و آن اتحاد سه گانه از هم می پاشد. به نظر می رسد در نهضت ملی دکتر مصدق هم چنین اتفاقی افتاد و باز آن ساختارها وجود نداشت.

فریدونی افزود: در حوزه مباحث توسعه ای که حالا بحث هویت اقوام هم از زیرشاخه های آن محسوب می شود  بحث عاملان دموکراسی خواه ؛ عاملانی که توسعه را توسعه چند وجهی ببیند نه توسعه تک بعدی ، و هویت اقوام و نگرش چند وجهی به رفع احساس تبعیض و رفع کردن و تقویت امنیت ملی مطرح است. نباید احساس مخاطره کنیم از هموطن های بلوچ ، کرد ، عرب که شاید وفادارترین انسان ها به تمامیت ارضی این مملک این ها هستند. 

وی گفت: احساس می کنم بردن این نگاه که نگاه خودمان را به سمت مباحث فرهنگی و اجتماعی تغییر دهیم و آن بحث زمینه دمکراسی خواه و عاملان دموکراسی خواه نادیده گرفته شوند ، احساس می کنم نتیجه چندانی ندهد . کما اینکه تجربه تاریخی چند سال اخیر هم اثبات این مدعا است.


ظریفیان: دموکراسی خواهی یک عرصه چند وجهی است

معاون دانشجویی وزارت علوم دولت اصلاحات در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوی فریدونی ، گفت:. دموکراسی خواهی هم یک بخش اش عرصه سیاست است. دموکراسی خواهی یک عرصه چند وجهی است. بخشی از آن در منش و کنش جامعه است . در روانشناسی و حتی الهیات یک جامعه است. اصلا وجه سیاست را نفی نمی کنم . مگر می شود توسعه پایدار را در داشت اما نگاه سیاسی به توسعه پایدار را نداشت. در نگاه جامعه محور ، سیاست هم جای دارد اما همه چیز نیست اما  اگر صرفا سراغ ساختارها برویم و بخواهیم ساختارها را فربه کنیم اما سراغ کارگزاران نرویم یعنی سراغ مردم ، نخبگان و فرهنگ عمومی جامعه نرویم آن اتفاقی که مد نظر دارید نمی افتد.

دموکراسی فقط عرصه سیاست نیست

وی گفت: دموکراسی اروپا مربوط به قزن 18 است ولی تحولات رنسانس مربوط به قرن 14 است. تحولات رنسانس با تغییر نگاه آدم به عالم رخ داد که بعد یک وجه آن به عرصه دموکراسی در عرصه سیاست آمد. دموکراسی که فقط عرصه سیاست نیست. اگر گفتیم که همه چیز در سیاست خلاصه می شود و فقط از کریدور سیاست مسائل را دیدیم حاصل آن این است که ساختارها مقاومت می کنند. توسعه پایدار یک توسعه همه جانبه است. 





نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار