اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
در حال حاضر نسبت پیشرفت علم در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها ناچیز است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: سهم پژوهش و فناوری در اقتصاد کشورما بسیار کمتر از چیزی است که در دنیا اتفاق می افتد.
 
به گزارش شوشان، جمال عالمی‌نیسی اظهار کرد: معمولاً دست برتر هر کشوری نیروی انسانی آن است؛ کشور ما با داشتن حدود 32 میلیون جوان زیر 30 سال و 5 میلیون دانشجو سرمایه گرانبهایی را در خود جای داده است.
 
وی تصریح کرد: آنچه در حوزه پژوهش و فناوری از آن رنج می‌بریم، این است که چرا سهم پژوهش و فناوری در اقتصاد کشور ما نسبت به دنیا عقب است. اگر به مبانی دین اسلام که شالوده فکری و اعتقادی ما است مراجعه کنیم، می‌بینیم که از این نظر چیزی کم نداریم.
 
عالمی‌نیسی با بیان اینکه در فرهنگ علمی نیز کشور ما بر پایه‌های علم و دانش بوده است، چغازنبیل را نمادی از علم، دانش، پژوهش، فرهنگ و تمدن اجدادی ما دانست و بیان داشت: اولین تصفیه آب جهان هزاران سال پیش در این منطقه ایجاد شده است اما می بینیم که در حال حاضر نسبت پیشرفت علم در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها ناچیز است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان گفت: در دوره ای تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی و بی‌برنامگی کشور را در یک بحران اقتصادی و اجتماعی فرو برد. همه ما می‌دانیم که پژوهش اساس و بنیان هر کار است و هرگونه تصمیم‌گیری بدون پژوهش نتایج زیانباری برای کشور به همراه دارد. حال آنکه در طول هشت سال  گذشته کشور با درآمد بیش از 800 میلیارد دلار، با تورم بالای 40 درصد و رشد منفی مواجه شد.
 
عالمی‌نیسی تصریح کرد: این امر نشأت‌گرفته از آن است که به پژوهش، تحقیق و برنامه‌ریزی اهمیت داده نشده است.در حال حاضر چرخ پژوهش و فناوری به حرکت در آمده، اگرچه هنوز زنگارهایی در آن وجود دارد، که باید رفع شود.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری خوزستان  با تاکید بر لزوم توجه به منابع انسانی به جای نفت ،گفت:به جای تکیه بر منابع زیرزمینی و نفت باید به منابع انسانی توجه شود تا کشور ما نیز راه پیشرفت را طی کند و به جایی از پژوهش و فناوری که لایق آن است، برسد.
 
عالمی‌نیسی با بیان اینکه اکنون سهم فناوری در اقتصاد جهان به هزار و 500 میلیارد یورو است، گفت: این استحصال سرمایه عظیم از فناوری در دنیا اغلب نشأت‌گرفته از ذهن خلاق و کاوشگر جوانان است. انتظار می‌رود کشور ما که از نظر جمعیت و وسعت سهم یک درصدی در دنیا دارد، در این حوزه نیز حداقل با یک درصد سهم، 35 میلیون یورو استحصال داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: متأسفانه آنچه اکنون در کشور تحقق یافته بسیار اندک و شاید حدود 28 درصد آن چیزی است که در دنیا اتفاق افتاده است. انتظار می‌رود که جوانان در این راه پای بگذارند، مسئولان و دولت نیز آمادگی دارند، حمایت کاملی در این زمینه انجام دهند، اما آنچه که باید اتفاق بیافتد حرکت رو به جلوی جوانان است.
 
وی همچنین با اشاره به حمایت‌های مالی برای تبدیل ایده‌ها به عمل، خاطرنشان کرد: پژوهش باید بر اساس نیاز جامعه باشد. اگر نیاز جامعه را به خوبی بشناسیم، جوانان ما به سمت ایده‌هایی می‌روند که بتوان آن‌ها را تجاری سازی و نیاز جامعه را رفع کرد. 

برچسب ها: علم ، پژوهش ، عالمی نیسی
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار