شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۱۸۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
تجلیل آیت الله جزایری از نقش علمای بختیاری در ترویج معارف شیعه
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز از نقش تاریخی علمای بختیاری در ترویج تشیع تجلیل کرد.



شوشان: نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز از نقش تاریخی علمای بختیاری در ترویج تشیع تجلیل کرد. 

به گزارش شوشان ، آیت الله موسوی جزایری با حضور در جشن میلاد رسول اکرم (ص) و امام صادق (ع) که در محل تالار ملی حفاری در زیتون کارمندی اهواز و با حضور جمعی از مردم و روحانیون بختیاری برگزار شد گفت: گاهی در السنه و افواه شنیده شده که عده ای درباره قوم بختیاری گفته اند که این قوم شریف، پر از صفا و وفا و غیرت و شجاعت، در میدان فقه و فقاهت و علوم نظری دینی سابقه چندانی ندارد و مفاخر علمی به جامعه دینی تقدیم نکرده و آیت الله العظمی یا مرجع تقلیدی که بگویند برخاسته از مسجدسلیمان، هفتکل، ایذه، باغملک و... بوده نداشته ایم؛ حال آنکه این سخن درست نیست و عکس آن صحیح است.

وی گفت: قصد دارم درباره شخصیتی عظیم الشأن و گمنام به نام حضرت آیت الله شیخ یعقوب بختیاری را که مربوط به حدود 300 الی 400 سال پیش است صحبت کنم. او فقیهی نامدار و شخصیتی جلیل القدر از قوم بختیاری بود و سیطره علمی او در سطح کشور منتشر بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان افزود: شیخ یعقوب بختیاری در مکتب جد اعلای ما یعنی سید نعمت الله جزائری رشد کرد. وقتی جد اعلای ما به شوشتر آمد و حوزه علمیه ای برپا کرد، از همه قومیتها آمدند در اطراف ایشان جمع شدند و در میان آنها خورشیدهای تابانی پیدا شد که یکی از اعاظم آنها شیخ یعقوب بختیاری بوده است که هم در شوشتر و هم در هویزه زعامت علمی داشته است. عرب و عجم در کار نبوده، همه با هم در این حوزه علمیه بوده اند.

وی افزود: نوه سید نعمت الله جزائری که اسمش حضرت آیت الله العظمی آسیدعبدالله جزائری بوده، خود شاگرد شیخ یعقوب بختیاری بوده و چه مدایح و فضائل و مناقبی برای این شیخ ذکر کرده است که انسان تعجب می کند. این در حالی است که سیدعبدالله خود از اعاظم و فحول و مراجع تقلید زمان بوده است و با این عظمت، شاگرد ابجد خوان آیت الله العظمی شیخ یعقوب بختیاری بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اظهار داشت: آیا ما اگر چنین علمایی نمی داشتیم، امروز در چنین مجلسی (مجلس شادی ولادت ائمه اطهار علیهم السلام) می نشستیم؟ اینکه امروز در صراط مستقیم و اهل تمسک به محمد (ص) و آل محمد (ص) هستیم و این ولایت مداری در سراسر ایران و جهان تشیع وجود دارد، مرهون تلاشهای علمای بزرگ است که ما باید قدردان زحمات آنها باشیم.

امام جمعه اهواز گفت: علاوه بر فقها و مفسرین قرآن، باید از شاعران بختیاری یاد کنم که از گذشته های دور تاکنون در مکتب اهل بیت (ع) رشد کرده و به سرودن اشعار آیینی پرداخته اند. در اینجا باید از مرحوم ملا زلفعلی بختیاری نام ببریم که بیش از صد سال قبل از دنیا رفته است و به مجرم تخلص داشته است. شاعری مبدع، نوآور و خلاق بوده که در مدح و منقبت اهل بیت (علیهم السلام) ید طولایی داشته است و قصیده مهم و بلندی دارد که حدیث شریف کساء را به زبان لری بختیاری به نظم درآورده است. همچنین جا دارد از هنرمند متعهد و شاعر ولایی دیگر، ملا لطفعلی آرپناهی یاد کنیم که متخلص به اغثنی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بر ضرورت معرفی نخبگان علمی و دینی بختیاری تاکید کرد و گفت: خوشبختانه برخی از این شخصیت های فقهی و دینی را حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ رضا حیدری و برخی دیگر از محققین در قالب کتاب معرفی کرده اند و بحمدالله امروز در حوزه علمیه امام خمینی اهواز عده ای از طلبه ها و فضلا و اساتید خوب و با استعداد و موفقی داریم که از قوم بختیاری بزرگ هستند و اگر هم کمبودی در گذشته وجود داشته امروز دیگر به لطف پروردگار چنین نیست.










comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
بابادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
comment
0
0
comment شما فقط اگر به چهره کسی نگاه کنید رد دین را می بینید ولی به چهره بختیاریها که نگاه کنید به سادگی رد خدا را میبینید .
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار