اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
یدالله شمایلی عنوان کرد:
مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور در خصوص وضعیت زه آب های این طرح گفت: مطالعات جمع آوری زه آب های طرح 550 هزار هکتار توسط وزارت نیرو انجام شده و تمامی ارزیابی های زیست محیطی نیز در این طرح لحاظ شده است.
شوشان: مدیر عامل موسسه جهاد نصر در نشست بررسی طرح 550 هزار هکتاری بیان کرد: فاز اول این طرح 312 هزار هکتار بود که تا کنون 230هزار هکتار ازاین طرح عملیاتی شده است.

یدالله شمایلی گفت: 1.5میلیارد دلار برای اجرای این طرح لازم است که تا کنون 700میلیون دلار پرداخت شده است.


مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: دولت مصمم به اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری در استان های خوزستان و ایلام است و تاکنون نیز اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح را از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس های داخلی و خارجی تامین کرده است.

یدالله شمایلی تصرح کرد: طرح 550 هزار هکتاری احیاء زمین های کشاورزی استان خوزستان و ایلام در سال 75 و با سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. 

وی افزود: در این خصوص در سال های گذشته طرح ساخت چند سد و همچنین ایجاد بخشی از شبکه های اصلی و فرعی آبیاری و زهکشی اجرایی شد اما به دلیل کمبود اعتبارات پیشرفت خوبی نداشت. 

مدیر عامل موسسه جهاد نصر کشور اضافه کرد: در اواخر سال 88 اجرای این طرح در استان های خوزستان و ایلام به موسسه جهاد نصر سپرده شد که در ابتدا مقرر شد این طرح در قالب 800 هزار هکتار اجرایی شود که به دلیل برخی مسایل این طرح به 550 هزار هکتار کاهش یافت. 

شمایلی اظهار کرد: موسسه جهاد نصرعملاً فعالیت خود را در این زمینه از سال 89 آغاز کرد که به دلیل نبود اعتبارات لازم در پنج سال نخست تنها 110 هزار هکتار از این اراضی احیا شد. 

وی با اشاره به سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان افزود: همزمان با این سفر دکتر روحانی به مردم استان قول داد که طرح 550 هزار هکتاری برای کمک به اشتغال و احیاء زمین های کشاورزی مردم استان خوزستان اجرایی شود که در گام نخست با پیگیری های وزیر جهاد کشاورزی از محل فاینانس داخلی مبلغ 890 میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص داده شد که استفاده از فاینانس و ال سی داخلی برای نخستین بار در کشور برای این طرح اجرا شد. 

مدیر عامل موسسه جهاد نصر افزود: به موازات اختصاص این اعتبار ،استفاده از اعتبارات فاینانس کشور چین نیز در شواری اقتصاد کشور به تصویب رسید که از این محل نیز اعتباری معادل 10 میلیارد و 880 میلیون یوان چین به این طرح اختصاص داده شد. 

شمایلی بیان کرد: پس از سفر هیات دولت یازدهم به استان خوزستان مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح 550 هزار هکتاری تصویب شد که تاکنون 600 میلیون دلار تخصیص داده شده است. 

وی ادامه داد: از این میزان اعتبار تخصیص داده شده نیز تاکنون 250 میلیون دلار معادل 6 هزار و 340 میلیارد ریال از طریق بانک ملی به ریال تبدیل شده و برای اختصاص به این طرح به بانک کشاورزی داده شد که پنج هزار و 100 میلیارد ریال آن بر اساس صورت حساب ها پرداخت شده است. 

مدیر عامل موسسه جهاد نصر در خصوص مراحل اجرایی این پروژه در استان خوزستان گفت: بر اساس اعتبار یک و نیم میلیارد دلاری باید در پایان مدت تعهد داده شده، کار احیاء 240 هزار هکتار از این اراضی به اتمام برسد. 

شمایلی افزود: در این طرح تاکنون 97 هزار و 500 هکتار شبکه های فرعی ،91 هزار هکتار زه کش های زیر زمینی و 50 هزار هکتار تجهیز و نوسازی در اراضی مستعد کشاورزی استان انجام شده است. 

وی بیان کرد: در قالب این طرح باید ماهانه سه تا چهار هزار هکتار کار انجام شود که این میزان باید به هفت تا هشت هزار هکتار در ماه برسد که امیدواریم از بهمن ماه امسال بتوانیم با تجهیز کارگاه ها به این میزان کار برسیم. 

مدیر عامل موسسه جهاد نصر افزود: هم اکنون 38 پیمانکار در حال اجرای این طرح هستند که 22 پیمانکار این بومی هستند و تعداد شش هزار و 300 نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این پروژه مشغول به کار شده اند. 

وی با اشاره به همکاری های مردم در اجرای این پروژه در استان گفت: در ابتدا تصور می شد برای اجرای طرح 500 هزار هکتاری در خوزستان (50 هزار هکتار در استان ایلام اجرا می شود )مقاومت هایی وجود داشته باشد اما تاکنون مردم بیشترین همکاری ها را با مجریان این طرح داشته اند. 

وی بیان کرد: وزارت نیرو نیز در این طرح مسوول اجرای شبکه های اصلی است و این موسسه تنها در زمین هایی کار اجرای شبکه های فرعی و زهکشی را انجام می دهد که وزارت نیرو کار اجرای شبکه اصلی را انجام داده باشد. 

شمایلی گفت: با اجرای طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان 9 و نیم تن به تولیدات باغی و زراعی کشاورزی استان و کشور افزوده می شود و درآمد کشاورزان استان نیز بیش از 20 میلیارد ریال افزایش خواهد یافت. 

وی در خصوص تخصیص آب به این پروژه بیان کرد: وزارت نیرو بر اساس دستور رئیس جمهوری و معاون اول دولت ملکف شده که تمامی آب مورد نیاز این طرح را تامین کند. 

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور در خصوص وضعیت زه آب های این طرح گفت: مطالعات جمع آوری زه آب های طرح 550 هزار هکتار توسط وزارت نیرو انجام شده و تمامی ارزیابی های زیست محیطی نیز در این طرح لحاظ شده است. 

از مجموع 550 هزار هکتار طرح احیاء دشت های خوزستان و ایلام، 500 هزار هکتار در اراضی خوزستان و در شهرستان های آبادان ،اهواز ،اندیمشک، امیدیه، بهبهان، شوش ،شوشتر،دزفول، دشت آزادگان، رامشیر ، رامهرمز،خرمشهر ،حمیدیه ،هویزه ، هندیجان و شادگان اجرا می شود. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار