اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
جایگاه داران سوخت خوزستان در اعتراض به جرایم تبخیر غیر متعارف بنزین و گازوئیل از وزیر نفت خواستار رسیدگی و پیگیری به این موضوع شدند
جایگاه داران سوخت خوزستان در اعتراض به جرایم تبخیر غیر متعارف بنزین و گازوئیل از وزیر نفت خواستار رسیدگی و پیگیری به این موضوع شدند.

چند روز گذشته صاحبان جایگاه‌های بنزین و گازوئیل سراسر استان به دلیل اعمال جرائم تبخیر غیر متعارف بنزین و گازوئیل توسط شرکت پخش فرآورد‌های نفتی با تجمع در مقابل درب شرکت پخش فرآورد‌های نفتی اعتراض خود را به قائم مقام مدیر عامل شرکت پخش فرآورد‌های نفتی ایران که به اهواز سفر کرد اعلام کردند.

بر اساس این گزارش، اعتراض جایگاه داران که در سکوت خبری اتفاق افتاد در ‌‌نهایت با دعوت آن‌ها به سالن آموزشی شرکت پخش فرآورده‌ها،قائم مقام به آن‌ها قول داد که در کمترین زمان ممکن به این مشکل رسیدگی خواهد شد.

ابراهیم بعاجی رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان خوزستان در این باره گفت: در سفر اخیر، وزیر نفت به استان کتباً از وزیر نفت درخواست کردم مشکل اعمال جرائم تبخیر غیر متعارف بنزین و گازوئیل را حل کند و نامه کتبی را شخصاً تقدیم وزیر کردم اما هیچ تصمیمی تا کنون در این خصوص گرفته نشد.

ابراهیم بعاجی در این خصوص با اشاره به دمای گرم هوا در استان اظهار کرد: فرآورده‌هایی که برای جایگاه‌ها ارسال می‌شود درجه حرارت آن‌ها بسیار بالا است به همین دلیل میزان تبخیرغیرمتعارف بنزین و گازوئیل افزایش پیدا می‌کند.

 وی تصریح کرد: این در حالی است که کمیته تخلفات در بررسی تبخیرات جایگاه‌های سوخت طی سال‌های 91 و 92 و 93 جرائم غیرعادلانه‌ای به ازای تبخیر به جایگاه داران تحمیل کرده است.

رئیس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت استان با بیان اینکه در سال 91 کمیته رسیدگی به تخلفات بدون اطلاع جایگاه دار، از کارمزد آن کم کرده است توضیح داد: مقرر شد جرائم مربوط به سال‌های 92 و 93 دو ماه قبل، از کارمزد جایگاه داران کسر شود امّا مدیریت منطقه اهواز با دادن مهلت به جایگاه دار و اتخاذ نظر نهایی از هیات مدیره تهران برای کسر این جریمه شد.

بعاجی افزود: مدیریت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در ‌‌نهایت تصمیم گرفت تا پایان آذر ماه منتظر نظر نهایی هیات مدیره تهران خواهد ماند در صورت پاسخ و عدم پاسخ هیات مدیره تهران جرائم را اعمال خواهد کرد.

وی متذکر شد: این تبخیرهای نامتعارف و میزان جریمه‌های نجومی آن‌ها کمر جایگاه داران را شکسته که اگر این روند ادامه پیدا کند با توجه به اینکه قرار است از کارمزد دی ماه این جریمه را کسر کنند جایگاه داران قادر به ادامه فعالیت نیستند.

 بعاجی تاکید کرد: تعطیلی جایگاه‌های سوخت تهدید نیست بلکه به دنبال اعمال جرائم و تبخیر بالای فرآورده‌ها ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه در سال 92 فرآورده بنزین از پتروشیمی‌ها برای جایگاه داران ارسال می‌شد گفت: این فرآورده میزان تبخیر بالایی دارد متأسفانه کمیته تخلفات بیشترین عامل این تبخیر را جایگاه داران می‌داند اما از کیفیت مرغوب یا نامرغوب بودن فرآورده و یا ایراد به نفتکش‌ها اطلاع ندارد.

بعاجی با ابراز تاسف از اینکه میزان کارمزد سال 95 بر اساس سال 94 محاسبه می‌شود عنوان کرد: با وجود اینکه تا پایان سال 95 چیزی باقی نمانده است هنوز هیچ گونه تعدیلی دراین خصوص صورت نگرفته است.

عبدالصاحب شمخانی مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌ای نفتی منطقه اهواز  اما نظر دیگری دارد وی معتقد است جرائم اعمال شده جریمه نیست بلکه مبالغ کسری است که برابر با دستور العمل‌ها و تصمیمات کمیته تخلفات اخذ می‌شود.

وی تصریح کرد: به ازای هر 10 هزار لیتر شرکت پخش فرآورده‌ها حق تبخیر 45 لیتر را به هر یک از جایگاه دارا پرداخت می‌کند

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌ای نفتی منطقه اهواز تاکید کرد: در صورتی که جایگاه دار ثابت کند که بنزین کسر شده مربوط به تبخیر و نشتی است و برداشت غیر متعارفی از بنزین انجام نشده باشد و مستندات خود را در این مورد ارائه دهد مبلغ کسری از او اخذ نخواهد شد.

شمخانی با اشاره به کمیته بررسی تخلفات جایگاه داران مستقر در تهران که متشکل از هشت نفر است و هفته‌ای یک بار تخلفات جایگاه داران را بررسی می‌کند ادامه داد: حکمی که از سوی این کمیته صادر می‌شود ما نمی‌توانیم آن را باطل کنیم.

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز در پایان با تاکید بر اینکه جرائم اعلام شده از سوی کمیته تخلفات جایگاه داران در سال 92 و 93 در زمان من نبوده است خاطرنشان کرد: آنچه مورد مطالبه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز از جایگاه داران است مربوط به کسری بنزین است که به دلایل مختلف سبب کاستن حجم واقعی بنزین شده است.

سئوال اینجا است اگر بنا به گفته مدیر عامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی منطقه اهواز جرائم اعمال شده جریمه نیست و مبالغ کسری است که برابر با دستور العمل‌ها و تصمیمات کمیته تخلفات اخذ می‌شود آیا قائم مقام مدیر عامل پخش فراورده‌ها قرار است برخلاف دستور العمل‌های کمیته جرائم جایگاه داران را ببخشد؟ یا نفتکش‌هایی که نفت را به جایگاه‌های سوخت می‌رسانند امانت داری نکرده و به نفع شرکت پخش نیمی از نفت را استرداد کرده و وارد مخازن جایگاه نمی‌کنند؟ راستی اگر مبالغ جرائم مربوط به تبخیر نیست چرا قول و قرار‌هایی قائم و مقام مدیر عامل پخش در سکوت خبری و بین بخشی اتفاق افتاد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار