شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
شوشان - دکتر آرش اعتمادی – سرپرست کارگروه نشریات سلامت خوزستان

این روزها وقتی وارد اغلب داروخانه های مرکز و نقاط مرفه نشین اهواز می شوید، با یک نگاه ساده شاهد حضور دختران جوانی با ظاهری نه چندان منطبق با شئونات اسلامی خواهید بود که در قسمت فروش لوازم آرایشی و بهداشتی خود را مشاور پوست و زیبایی معرفی کرده و هر کدام سعی میکنند که به لطایف الحیلی! مشتریان این قسمت را به سوی خود جلب کرده و کالای شرکت خود را  پس از معرفی با آب و تاب در واقع به وی قالب کنند! تا در پایان ماه کاری با کسب پورسانتی اسباب رضایت شرکت متبوع خود را فرهم نمایند.

این مشاورین غیر قانونی که عموما تحصیلاتی در حد لیسانس رشته های غیر مرتبط با پزشکی و زیر شاخه های آن دارند، توسط نمایندگی های استانی شرکت های تولید یا وارد کننده لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق آگهی یا روش های دیگر! جذب شده و البته نیازی به توضیح اضافی هم نیست که شرط اولیه استخدام  در این شرکت ها داشتن چهره زیبا و تقبل انجام آرایش های آنچنانی و برخورداری از سر و زبون مناسب برای  قالب کردن کالاهای شرکت است. پس از گزینش اولیه، این افراد جهت دوره آموزشی به تهران اعزام میشوند ( عموما)  که طول این دوره از یک هفته تا حداکثر یک ماه متغییر بود که اساس آن هم عمدتا  بر  آشنایی اولیه با ساختمان پوست و سپس حفظ کردن کاتالوگ ها و بروشور های محصولات شرکت می باشد!.

با پایان دوره این نیروها در اختیار نمایندگی استانی این شرکت ها قرار گرفته و در داروخانه های منتخب و پرفروش،  توزیع و به امر ارائه مشاوره پوست و مو و زیبایی مشغول میشوند. بله به همین سادگی!

کارخانه تولید مشاورین کاتالوگ خوان ! فعال است و هرگز هم دچار رکود اقتصادی نمیشود! نکته جالب اینکه،  این به اصطلاح مشاوران متبحر هر کدام فقط به لاین محصولات مربوط به خود اشراف داشته و حتی از سایر محصولات کمپانی خود نیز بی اطلاعند و این دلیلی میشود که گاها از یک کمپانی  دو یا بیش ازدو نفر مشاور بطورهمزمان درداروخانه حضور دارد!  و به امر پر کردن جیب کمپانی های اغلب خارجی و گاها با ملیت های مشکوک! مشغولند.

در این میان آنچه که مغفول مانده است ، حقوق مصرف کنندگان و بیماران مراجعه کننده  به داروخانه هاست که انتظار دریافت یک مشاوره علمی و کارشناسی- و نه تجاری تبلیغاتی-  را از طرف مسئول فنی داروخانه داشته اما ناخودآگاه به  سوی بزک کردگان روپوش سفید پوشی! کشیده میشوند که با اعتماد به نفسی در حد لالیگا! خود را در قالب یک متخصص پوست متبحر تصور کرده و تنها با یک پرسش از نوع پوست مراجعین، در کسری از دقیقه محصول مورد نیاز را در اختیارشان قرار داده و البته مسئولیت عوارض بعدی هم تنها خدا میداند با چه کسی خواهد بود!  نگارنده به کرات شاهد مراجعه  بیمارانی به داروخانه  بوده ام که  به دلیل آنچه عدم پاسخ درمانی لازم  و یا بروز عوارض شدید پوستی میدانستند با اعتراض شدید و تهدید به شکایت سعی در پیدا کردن آن مشاور مورد نظر و در یافت خسارت خود هستند و دقیقا به همین دلیل است که این شرکت ها به طور مداوم  مشاورین را از داروخانه ای به داروخانه دیگر جابجا میکنند!.

در واقع آش انقدر شور شده است که علاوه بر انجمن متخصصین  پوست کشور و نیز خوزستان ، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در نامه ای به تمام داروخانه ها حضور هرگونه مشاور پوست و زیبایی شرکت ها را در داروخانه ممنوع اعلام کرد. در خوزستان نیز در طی جلسه هفته گذشته کارگروه نشریات سلامت استان با معاونت محترم دارو و غذای دانشگاه و مدیریت امور داروخانه های این معاونت ، ضمن تبیین ابعاد این پدیده ناپسند و مغایر با عرف پزشکی و حقوق بیماران ، مقرر شد که اولا مسئولیت انجام مشاورهای بهداشتی در داروخانه ها منحصرا بر عهده داروساز مرکز بوده و ثانیا  در اسرع وقت با انجام بازرسی های محسوس و نامحسوس نسبت به شناسایی داروخانه های ارایه دهنده خدمات این گونه مشاوران اقدام و نسبت به ممنوعیت حضور این به اصطاح مشاوران (بخوانید ویزیتورها) برخورد قانونی صورت گیرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار