اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
آموزش و پرورش برای پرداخت مطالبات فرهنگیان، سند اردوگاه شهید باهنر تهران که بزرگترین اردوگاه کشوری این وزارتخانه است را به عنوان ضمانت در اختیار بانکی قرار داده و اکنون بحث‌های متعددی مبنی بر ساخت و ساز در این زمین مطرح است.

به گزارش فارس، ماجرای رسانه‌ای شدن وضعیت اردوگاه شهید باهنر تهران در سیصد و هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد. زمانی که محمد حقانی از اعضای این شورا در تذکری، از ایجاد مشکل برای باارزش‌ترین و بزرگترین اردوگاه متعلق به وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛ بیان این مطلب موجب نگرانی در بین فرهنگیان و دغدغه‌مندان نظام تعلیم و تربیت کشور شد.

این عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: یکی از بانک‌ها مکاتباتی با شهرداری منطقه یک و آموزش و پرورش در خصوص باغ 47 هکتاری منظریه با نام اردوگاه شهید باهنر داشته است و شهرداری پاسخ داده هرگونه ساخت و ساز در این اردوگاه غیرقانونی است و در پهنه فضای سبز قرار دارد.

وی افزود: بانک‌ها در شهر محیط زیست را تخریب کردند و این نیز آخرین فضای سبز موجود است و از آموزش و پرورش و شهرداری درخواست می‌شود نسبت به این موضوع وارد عمل شوند و اجازه ندهند این پهنه حدوداً 50 هکتاری فضای سبز تخریب شود.

*ویژگی‌های اردوگاه کشوری شهید باهنر تهران

اردوگاه شهید باهنر تهران که قبلاً به اردوگاه منظریه معروف بود از صد سال پیش باغ شخصی و اختصاصی «منظریه خانم» همسر ناصرالدین شاه قاجار بوده و توسط خود او به وزارت معارف آن روز و آموزش و پرورش فعلی اهداء شد.
*اردوگاهی با گنجایش اسکان هزاران نفر به‌صورت همزمان

 این اردوگاه هم اکنون با امکاناتی همچون خوابگاه‌ها و آلاچیق‌ها و سوئیت‌های مجهز و سکوهای چادر متعدد، قادر به اسکان چندین هزار نفر به‌صورت همزمان است.

*اردوگاه دانش آموزی با حداکثر امکانات

 اردوگاه شهید باهنر تهران به موازات شرایطی که برای پذیرش تعداد کثیری اردو و سمینار و همایش و غیره دارد از امکانات و تجهزات گسترده دیگری همچون سالن‌های غذاخوری ، آشپزخانه‌های مجهز ، سالن‌های اجتماعات، سینما، زمین چمن فوتبال، سالن‌های ورزشی، استخر شنا، سالن کنفرانس، و حتی تالارهای عقد و عروسی ویژه فرهنگیان و فرزندان آنان، است.

این اردوگاه بدلیل اینکه در پایتخت کشور واقع شده همواره میزبان گردهمایی‌های بزرگی از سراسر کشور است.

اردوگاه شهید باهنر تهران علی رغم اینکه دانش‌آموزی است و بیشتر مورد استفاده دانش آموزان است لیکن اکثر تجمع های بزرگ فرهنگی  آموزش و پرورش را میزبانی می‌کند.

* مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش: فروش اردوگاه صحت ندارد

مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در پاسخ به پرسشی پیرامون فروش اردوگاه باهنر، اظهار داشت: قضیه فروش اردوگاه صحت ندارد و تا آنجا که من اطلاع دارم سند این اردوگاه به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است.

وی ادامه داد: امر برگزاری و ساماندهی اردوها در اختیار ما است و در خصوص جزئیات قرارداد آموزش و پرورش و بانک اطلاعی ندارم و امور حقوقی وزارتخانه پیگیر این موضوع است.
*سند اردوگاه باهنر؛ ضمانت بانک

پیگیری های فارس حاکی از آن دارد که وزارت آموزش و پرورش به منظور پرداخت مطالبات فرهنگیان، سند اردوگاه شهید باهنر را به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار داده است.

فریدون واسعی مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با فارس، با تایید اینکه سند اردوگاه شهید باهنر به عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار گرفته است، افزود: با تصمیم هیأت وزیران، اجازه انتشار اوراق صکوک اجاره برای پرداخت بدهی‌های وزارت خانه آموزش و پرورش داده شده و این وزارتخانه سند اردوگاه شهید باهنر را در اختیار بانک به عنوان ضمانت قرار داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا در صورت پرداخت نشدن مطالبات سررسید شده، این اردوگاه به تصرف بانک قرار می گیرد؟»، گفت: طبق قانون سازمان برنامه و بودجه کشور، تا سال 1399 احکام لازم برای تعهد و بازپرداخت اصل، سود و هزینه‌های مترتب بر اوراق سررسید شده را در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش ‌بینی کرده است و دولت مکلف به پرداخت این مطالبات همانند پرداخت حقوق است.

واسعی با بیان اینکه امکان فروش یا دخل و تصرف در املاک دولتی وجود ندارد، تصریح کرد: یک مدرسه در روستایی دورافتاده اگر تشخیص داده شود که مازاد است، نیاز به تأیید شورای آموزش و پرورش استان دارد و برای فروش املاک دولتی تشریفات و قوانین و مقررات خاص حاکم است.

*ایجاد دلنگرانی برای آموزش و پرورش

به گزارش فارس، باغ 50 هکتاری در شمال تهران با در اختیار داشتن حداکثر امکانات، آنقدر برای سودجویان جذابیت و وسوسه دارد که از هر روشی برای بهره بردای از آن تلاش خواهند کرد و پرسش آنجاست که آیا برای وصول مطالبات فرهنگیان باید سند این اردوگاه را در اختیار بانک قرار داد؟

و آیا بانک مورد نظر که صرفاً سند ملکی دولتی، به عنوان ضمانت در اختیارش قرار گرفته، درخواست ساخت و ساز در آن را داده است؟ 

عدم پاسخ به این موارد تنها در فضای «آموزش» و «پرورش» ایجاد نگرانی می‌کند و امیدواریم به‌زودی مسئولان وزارت آموزش و پرورش به صورت شفاف در خصوص وضعیت اردوگاه شهید باهنر تهران و ماجرای پرداخت مطالبات با ضمانت املاک این وزارتخانه، توضیح دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار