اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۶۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
دکتر حسن دادخواه

امروز بر کسی پوشیده نمانده است که مرحوم فقید جناب آیت الله هاشمی رفسنجانی، افزون بر جنبه روابط خارجی، نقش و تاثیر فراوانی در تحولات سیاسی داخل کشور داشته است. این نقش البته از سال ۱۳۷۶ با روی کار آمدن دولت و رویکرد اصلاح طلبی، به مرحله عینی تر و جدیدی رسید و چنانچه می توان ادعا نمود که گفتمان اصلاح طلبی و جدا شدن خط و راه آن،  با دسته ها و گروههای تندرو که همچنان بر آزمودن گفتمان غالب پای می فشارند، دقیقا از همین برهه آغاز شد.

از رهگذر ستیز نرم و آرام میان این دو گفتمان، که گاهی نیز به تندی و خشونت انجامید، تحلیل ها و اخبار و شایعات و نفرین هایی زیادی در سطح جامعه و محافل سیاسی میان طرفداران این دو گفتمان رد و بدل می شد و دستگاه ها و امکانات تبلیغی کشور نیز عملا در خدمت آنانی قرار گرفت که بی پروا و با شدت هر چه تمام تر بر رقیب بی قدرت و دست بسته خویش، بتازند و اینگونه برای نزدیک به دو دهه، روش های تخریب و ترور شخصیت جای گفت و گو و روشنگری و استدلال را تنگ کرد و موجی هایی از رفتارهای مغایر با اخلاق سیاسی و اخلاق اسلامی فضای عمومی کشور را فراگرفت.

درگذشت و ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، اما در زمانی به وقوع پیوست که منحنی این بی اخلاقی ها و بی پروایی ها به اوج خود رسیده بود و مردم برای پرسش های خویش، پاسخ های مناسبی را همچنان نمی یافتند و از این رو، گمانه های رنگارنگی در اذهان هر یک از شهروندان شکل گرفته بود.

مرگ ِ آیت الله، منجر به بیرون آمدن و تولید اطلاعیه ها و پیام ها و گفتارها و رفتارهایی شد که به یکباره همه مکنونات مخالفان ایشان را که در دو دهه گذشته سر به مهر باقی مانده بود، به عیان گذاشت و آشکار نمود و اینگونه نوع اخلاق و زوایای پنهان و انگیزه های قلبی منتقدان و مخالفان ایشان و درجه خلوص و میزان استقلال فکری و توان فکری  آنان بر ملا گشت.

از این پس، باید به انتظار نشست و تماشا کرد که جبهه ای که همچنان رودررو با مردم و رای آنان ایستاده است و گوش خود را بر شعارها و خواسته های عموم مردم بسته است با چه دستاویز و تکنیکی به حرکت گذشته خود ادامه خواهد داد و محتوا و دستمایه گفتارهای آنان چه خواهد بود؟ آیا تصمیم و اراده جدیدی در همگامی با مردم در ذهن آنان شکل خواهد گرفت؟ آیا صلاح و منافع کشور را بر منافع خویش ترجیح خواهد داد؟ 

بی گمان مرگ ِ آیت الله همچون حیات ایشان برای ملت ایران، پربرکت و با دستاوردهای مثبت همراه خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار